OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
Stort grattis!
Till att börja med. Jag förstår det som att även hon studerar? Isf bör du se till att hon snarast. Alltså på en gång. Går in och sjukanmäler sig både hos csn och försäkringskassan om hon inte gjort det.
Som studerande får hon ersättning från CSN vid sjukdom. Men det skall ändå anmälas även till fk.
Genom att göra detta kommer csn vid bedömning vid ny ansökan om studiemedel bevilja detta även om hon misslyckas med de kurder hon läser nu. Och hon kommer även kunna beviljas stufifemedel för samma kurser igen.
Nummer två. Skicka in moderakapsintyg och ansök om föräldrapenning hos fk. Det tar ett tag att faställa sgi. Då ni studerar misstänker jag att ni är i behov av att ersättningen från fk kommer på en gång sedan.
Det praktiska.
Ni behöver troligtvis ett babyskydd. Detta bör man inte köpa begagnat om man inte kan vara hundra på att tidigare ägare inte krockat med det. Alltså ok att köpa av vän du litar på men kanske inte annars.
Köp ett som är säkerhetstestat och uppfyller sveriges villkor. Kolla om du kan hitta något på rea.
I övrigt. Diskutera med henne vad hon tycker ni behöver. Vill ni ha spjälsäng? Bedsidecrib? Vagn? Vilken vagn ska ni ha? Bärsele?
Detta är beslut ni kanske bör ta gemensamt. Kolla av marknaden och låt henne vara med och bestämma. Och så ser du till att köpa detta begagnat och fixa hem det.
I alla fall i storstäder så skänks mycket spjälsängar bort eller kostar 100-lappar.
Kläder. Kolla blocket om någon säljer klädpaket. Det brukar vara billigt och jag misstänker som sagt att ni kanske inte har världens största budget.
Men. Rusa inte iväg och köp saker utan henne. Detta kom som en chock för båda och jag tänker att fixandet faktiskt kanske behöver fylla en funktion för er båda i att förstå att en bebis är på väg.
Prata med henne. Vad vill hon att du ordnar och vad vill hon vara med och ta beslut om?