• Anonym (ska bli pappa)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Huvudet är virrigt av lycka, spänning, oro.

Hjälp.

• Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
  • Tage Tyrann

Ibland när bebisen skriker så betyder det att den har bajsat. Andra gånger kan den vara hungrig. Ibland kan den skrika utan att vara hungrig eller ha bajsat.

Nu vet du.

• Anonym (ska bli pappa)
    Tage Tyrann skrev 2021-03-03 18:51:43 följande:

Ibland när bebisen skriker så betyder det att den har bajsat. Andra gånger kan den vara hungrig. Ibland kan den skrika utan att vara hungrig eller ha bajsat.

Nu vet du.

Haha, tack då vet jag. Bebisar verkar väldigt krångliga med sitt skrikande.
  • Anonym (T)

Stort grattis!

Till att börja med. Jag förstår det som att även hon studerar? Isf bör du se till att hon snarast. Alltså på en gång. Går in och sjukanmäler sig både hos csn och försäkringskassan om hon inte gjort det.

Som studerande får hon ersättning från CSN vid sjukdom. Men det skall ändå anmälas även till fk.

Genom att göra detta kommer csn vid bedömning vid ny ansökan om studiemedel bevilja detta även om hon misslyckas med de kurder hon läser nu. Och hon kommer även kunna beviljas stufifemedel för samma kurser igen.

Nummer två. Skicka in moderakapsintyg och ansök om föräldrapenning hos fk. Det tar ett tag att faställa sgi. Då ni studerar misstänker jag att ni är i behov av att ersättningen från fk kommer på en gång sedan.

Det praktiska.

Ni behöver troligtvis ett babyskydd. Detta bör man inte köpa begagnat om man inte kan vara hundra på att tidigare ägare inte krockat med det. Alltså ok att köpa av vän du litar på men kanske inte annars.

Köp ett som är säkerhetstestat och uppfyller sveriges villkor. Kolla om du kan hitta något på rea.

I övrigt. Diskutera med henne vad hon tycker ni behöver. Vill ni ha spjälsäng? Bedsidecrib? Vagn? Vilken vagn ska ni ha? Bärsele?

Detta är beslut ni kanske bör ta gemensamt. Kolla av marknaden och låt henne vara med och bestämma. Och så ser du till att köpa detta begagnat och fixa hem det.

I alla fall i storstäder så skänks mycket spjälsängar bort eller kostar 100-lappar.

Kläder. Kolla blocket om någon säljer klädpaket. Det brukar vara billigt och jag misstänker som sagt att ni kanske inte har världens största budget.

Men. Rusa inte iväg och köp saker utan henne. Detta kom som en chock för båda och jag tänker att fixandet faktiskt kanske behöver fylla en funktion för er båda i att förstå att en bebis är på väg.

Prata med henne. Vad vill hon att du ordnar och vad vill hon vara med och ta beslut om?

• Anonym (Student)

Du kan fixa typ allt du behöver gratis på facebook marketplace och andra bortskänkesgrupper där, iaf om du bor i en större stad. Nu behöver inte så mycket i början. Några ombyten bebiskläder, kanske en vagn eller bärsele, eventuellt babynest.

Spjälsängar står många gånger tomma för att bebisen vill sova nära.

Alla ungar gillar inte barnvagn som små och kläder växer der ur väldigt fort i början. Solhatt kan ju vara bra om den kommer i sommar. Typ allt annat kan ni skaffa när/om behov uppstår.

Signa upp er för gratis babyboxar så får ni lite nappar och flaskor och blöjor.

Ni hinner ju läsa på en hel del på 11-12 veckor, så stressa inte. Det löser sig!

• Anonyx

Grattis!

Jag satt i en liknande sits och fick (panik-köpa) det mesta i slutet av graviditeten.

Dock är det som många skriver, mycket som kan köpas efterhand.

Det 'större' och praktiska bör man ofta vara två om. Så som babyskydd till bilen, spjälsäng, babysitter etc. Jag antar att din sambo kommer ha synpunkter på dem senare om du 'panikshoppar' det nu haha.

För att göra det enkelt för dig, antar att du vill ha ett 'praktiskt' svar, så är detta nedan mycket användbart om inte 'måste' och jag tror inte din sambo kommer ha synpunkter på att du inhandlat detta:

Omvårdnad :

-Blöjor (blöjor köps efter vikt på bebisen. Finns blöjor just för nyfödda). Räkna på att det går mycket blöjor i början, ca 8-10 om dagen. Och det är ca 30 i ett paket för nyfödda. Så köp hem några paket, så slipper ni springa på affärer den första veckan hemma)

-Salvor såsom inotyl, bephanten och miniderm är alltid bra att ha. Speciellt inotyl när det kommer till blöjmärken. Samt babyolja. Puder kan också vara bra.

-En temp, koksaltlösning för bebisar (dom blir ofta snoriga i början). Min räddning har varit en snorsug som jag köpt ifrån apoteket. Plus koksalts-pipetter.

-Badbalja med insats. Handduk. Samt temp-mätare att ha i badvattnet för att ha koll på temperaturen. (Skall vara 37 grader). Dock behöver inte bebis bada förrens 'stumpen av naveln' lossnat. Det kan ta ca 10 dagar. Så ingen stress.

-Kläder hade någon skrivit. Se till att köpa en mössa för nyfödda också. (men det vill nog sambon vara med på)

-Våtservetter och/eller skumservetter.

-Windi pysventil (min personliga favorit). Sök på apoteket. Det är en life-saver när dom är gasig i magen. Och det blir dom alltid förr eller senare.

-Ett babynest. (2 filtar till babynestet kan vara bra att rulla ihop på kanterna. Bebisar gillar att ligga trångt till en början då det påminner om livet i magen haha)

Övrigt att kolla upp till hemkomst:

Babyskydd till bilen, barnvagn, åkpåse till barnvagnen, myggnät till barnvagnen (då ni har planerad BF på sommaren), bärsjal/bärsele, babysitter, babygym, spjälsäng. (inget av de ovan är ett måste egentligen, förutom babyskydd till bilen då ni ska hem ifrån bb) samt hur bebisen skall sova. I en spjälsäng på sidan av sängen, i ett babynest i sängen en 'sidosäng' som man monterar vid sidan av sängen.

Tipsa sambon om Britax. Jag kör det märket på både barnvagn och babyskydd. Babyskyddet i bilen är superenkelt att koppla bort och helt sonika sätta på 'ramen' på barnvagnen, då jag ska te.x handla eller åka bort. Lättast så. Då har man både en barnvagn med liggdel, men även en där man enkelt kan koppla bort liggdelen och klicka på babyskyddet istället. Fiffigt!

• Anonym (Grattis)

Grattis!

Om din sambo har 28-dagarscykel (vilket inte är säkert) så blev befruktningen till i slutet på augusti och barnet beräknas runt 19 maj.

Du har redan fått goda råd! Om du inte har obegränsade med resurser skulle jag rekommendera att köpa skötbord, spjälsäng, babynest, barnvagn i andra hand. De enda vi köpte nytt var bilsäte (så vi viste att det inte behandlats oaktsamt).

• nnnnnnnn

Sök på böcker om föräldraskap, biblioteket kan packa en påse till dej med deras toppval eller köper ni ett par själva. Läser du en bok i veckan så hinner du med 10 st = Bra start!

Jag sökte på adlibris och sorterade efter mest sålda och då blev det en trevlig lista, man kan såklart också sortera tex efter billigast pris eller nyast böcker, så kan man ta några från varje sökning.

www.adlibris.com/se/sok%C3%B6r%C3%A4ldraskap&sort_by=Sale&order_by=Desc

• Anonym (Luuugn!)

Andas!
    Grottgubbarna kunde heller inte byta blöjor!
    Lyssna på ungen och gör det du tror är rätt, Inget barn kommer med facit i handen.
    Det kommer att gå bra. Kärleken till barnet löser allt!

• nnnnnnnn

och lägg 10 minuter på att titta aktivt på denna om hur du tolkar barnets 5 olika ljud:

Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF