• Anonym (ska bli pappa)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Huvudet är virrigt av lycka, spänning, oro.

Hjälp.

• Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
  • Anonym (Luuugn!)
    nnnnnnnn skrev 2021-03-03 20:48:31 följande:

och lägg 10 minuter på att titta aktivt på denna om hur du tolkar barnets 5 olika ljud:

Skit i denna - alla barn är olika. 
    Du lär höra vad just ditt barn vill säga
    Glöm alla generella internetråd!
  • Citronsaft

Mest nödvändigt:

Kläder i storlek 44-56. Räcker med några plagg i varje storlek alt mest pyjamas. Mössa. Overall.

Filt

Babyskydd

Nappflaska (ifall det inte går att amma)

Mjölkersättning (köp små olika tetrapack bara sålänge)

Blöjor

Tvättlappar/våtservetter

Blöjkräm

Tror ärligt det är det mest nödvändigt.

Bra att ha:

Barnvagn (det vill tjejen säkert vara med o välja)

Babynest

Bedside crib, spjälsäng kan man vänta med

Sängkläder, skötbord, leksaker och dylikt är typ helt onödigt förens dom blir lite större (smaksak säkert). Filt räcker gott och väl. Dock bra att köpa madrasskydd ifall blöjorna råkar läcka.

Planera föräldrapenning/meddela arbetsgivare. Barnförsäkring. Gravidförsäkring.

• Anonym (E)

Grattis!

Många bra tips i tråden. Jag tänker att storstäda och rensa kyl/frys/skafferi om det behövs för det är en tråkig syssla att göra med en bebis. Laga sedan rejält med matlådor och kanske lite gott för snabb energi som tinar fort t.ex chokladbollar. Fyll upp med enkla snacks såsom majskakor. Kanske att en blombukett väntar när hon kommer hem och hennes älsklingsgodis :) Då det är en så stor chock för henne och omställning för er båda.

• Citronsaft

Ja juste! Bärsele/sjal. Och anmäl er till babyboxar som är gratis från typ apoteket,libero osv. Skriv bara "babybox" på google så får du upp ställen som erbjuder det!

• Anonym (Pyttis)

1177.se har mycket bra om barn. Mycket bättre än de flesta böcker jag sett i ämnet, och gratis och lättillgängligt!

• FuckGoggleAskMe

Grattis farsan!
    Som andra skrivit, mycket kan man hitta begagnat i bra skick.
    Finns massor med info på nätet om vad man behöver, skippa böcker.
    Random tips -
    - Skötväska behövs inte, däremot en bra ryggsäck med olika fack och plats för 1-2 ombyte kläder, 3 blöjor, paket våtservetter, plastpåsar (för blöjor, eller smutsiga kläder), liggunderlag (tex mjuk, tjock handduk), banan, sked (ja inte alldeles i början då), laddad flaska, gosedjur, extra rolig pryl (att använda när förälder eller bebis tappade bort gosedjuret), energibar till pappa, napp, kräm för baken, choklad till mamma osv. Utan en laddad väska, kan ni inte ta er ur huset. 
    - Billiga fleecefiltar. Klipp itu en för att ha 2 lagom stora filtar, använd en som lakan om bebisen skriker när den läggs ner i sängen (kanske för kallt?).
    - IKEAs 10pack med frottétvättlappar. Använd några för att lägga under baken för att inte smutsa ner hela liggunderlaget vid blöjbyte, någon över din axel när du bär omkring kräkande bebis, och några som just tvättlappar. 
    - Någon slags bärsjal eller bärsele. Och vips har du händerna fria! Bebisen kanske insisterar på att bli buren jämt, och då kan du inte fixa en kopp kaffe utan att hålla i bebisen samtidigt.
    - En del bebisar är för stora för minsta storlekarna kläder när de föds, skaffa inte för mycket kläder i storlek 50 och inget mindre. En nyfödd kan lätt bajsa och kräka sig igenom runt 5 st Bodies per dag, så skaffa ett gäng begagnade för första tiden. I bland blir det runt 15 minuter mellan klädbytena (fast ok, ibland räcker en body kanske hela dagen). Glöm strumpor innan barnet är typ 1 år. Dom halkar bara av, slängs bort etc. Bodies med fötter! Annars, tänk på om ni vill tvätta kläder varje dag, eller typ en gång i veckan, och anpassa mängden kläder efter det. 
    - När du skaffar barnvagn, tänk på hur den ska användas (tas med på bussen, i liten bilbaklucka, joggas med, ha plats för matvaror under).  
    - Nagelsax för bebisar (trubbiga spetsar), dom kan födas med redan ganska låga naglar, som behöver klippas för att dom inte ska råka riva sig själva. 
    - Nappflaska och ersättning. Även om mamman har tänkt att amma, kan det ju bli något strul, och bebisen måste få mat. För många bebisar är det ok att omväxla med flaska och amning, men tydligen lite svårt för en del.
    - Febertermometer. Ett måste. På apoteken kan dom berätta vilken sort du behöver. 

Som någon skrev, att bebisen skriker är ett tydligt tecken på att den är hungrig, vill ha ny blöja, har ont i magen, behöver rapa, hade en mardröm (det kan dom ha som förvånansvärt små), är för varm, har det tråkigt eller är förbannad på att den lämnats ensam i två minuter. Eller kanske något annat. Den blev upplockad av pappa men hade förväntat sig att bli upplockad av någon med inbyggda mjölkpåsar. 

Men ni har massor av tid att klura ut detta innan bebisen kommer. 

• Anonym (Luuugn!)

Top tip - funkade på Junior - fyll en 1,5 - 2 liters pet med ljummet vatten och lägg i sängen innan sovdax. 
    Varmt och gott och ungen sover på nolltajm!!

• Anonym (Norah)

Från djupet av mitt hjärta så rekommenderar jag er båda att läsa boken Föda utan rädsla. Den innehåller såå mycket klokt tänk och information i en enda liten bok. Det hinner ni! Lycka till med allt det här grejar ni :)

• Anonym (Eva)

Fundera över om ni ska föräldralediga tillsammans i början, utöver de tio dagarna. Ni har 30 s.k. dubbeldagar ni kan ta ut. Föräldraledighet ska meddelas till arbetsgivaren två månader innan enligt lag - men många kollektivavtal anger tre månader. Jag tyckte det var skönt att vara hemma tillsammans, särskilt efter akut snitt.

Skaffa en gravidförsäkring. Spelar nästan ingen roll vilket bolag, men ta en betalvariant. Ersätter t ex om det blir akut snitt.

• Anonym (Ingen panik)

Som nån skrivit här tidigare så är det inte så mkt praktiskt som behöver vara på plats i början. En liten bebis är ganska enkel att ha att göra med (för det mesta).
    Babyskydd, skötbord och nånting att ligga i. Och så vagn förstås. Resten kommer på plats med tiden. Det kommer naturligt till er hur ni ska göra och BVC kommer ju finnas tillgängligt för frågor osv. 

Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF