• Anonym (ska bli pappa)

OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF

Min sambo blev inlagd på sjukhuset igår pga andra saker, idag ringer hon och säger att de har upptäckt att hon är gravid i vecka 29! Snacka chock! Vi har skyddat oss och på senaste halvåret-året har det inte blivit så mycket sex bla pga dödsfall i bådas familjer, men tydligen tillräkligt ändå. Jag vet inte hur de räknar ut sånt där med veckor och grejer men vi får väl lita på uträkningarna. Någon som vet det förresten och kan förklara? Det var ett tag sen biologin i 8an. I alla fall, jag frågade sambon om hon ville att jag skulle fixa något runt detta medan hon var på sjukhuset och hon sa "var praktisk så kan jag fixa det gulliga sen när jag kommer hem men jag vet inte vad det betyder". Jag vet inte heller vad det betyder, så alla mammor och pappor därute, vad behöver fixas som är "praktiskt". Det enda jog kommit på är någon slags bilskydd? Och säng men kanske inte sängkläderna? Någon som har tips om bra bok eller hemsida om bebisar som jag kan läsa? Vi hade inte ens tänkt försöka få barn på något halvår-år till pga studier som vi ville ha klara först.

Huvudet är virrigt av lycka, spänning, oro.

Hjälp.

• Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF
  • Lönnsirap

Ta det lugnt och andas!

Barnet behöver: plats och att det finns pengar att köpa det som behövs.

Drabbas inte av panik och skaffa allt nu! Ta det lugnt!

Kläder behövs! Men tyvärr är risken stor att detta blir för mycket av fel sort. För smått, för litet, fel färg.... För stort!

Köp litegrann.... Men det är otroligt lätt att hitta små kläder så ta det lugnt!

Barnet behöver någonstans där man byter blöjor. (Det räcker med en handduk på sängen, men ofta VILL man ha tillgång till vatten)

Själv tycker jag också att man behöver en febertermometer, våtservetter + tygtvättlappar och en väldigt bra nagelsax.

Barnvagn är trevligt, men behöver inte köpas i panik imorgon. Det kan vara trevligt att ha redo, precis som babyskydd, men det är faktiskt fysiskt möjligt att köpa den även när man kommit hem från BB.

• Anonym (ska bli pappa)

Tack för alla tips och råd ni har kommit med under dagen. Jag ska läsa och skriva upp och prata med sambon om allt ni har skrivit.

• Anonym (ska bli pappa)
    Tomelilla15 skrev 2021-03-04 19:47:37 följande:
    Hur kan du förkortningen BF utan att kunna något om bebisar?
    Jag försökte läsa lite här innan jag startade en egen tråd. Jag snappade upp en del förkortningar och tänkte att om det är så man skriver här så får jag också göra det. When in Rome. BIM var också en förkortning jag såg i gravid-trådar men jag har inte förstått den. BF var i alla fall enkel förkortning för Beräknad Födsel så den fastnade på samma sätt som till exempel MVC för MödraVårdsCentral gjorde, trots att jag inte hört den förkortningen förut heller. 
  • Whitehorse1979

Grattis :)

Kläder till bebis: bodys är guld värt, mjuka byxor, strumpor, koftor/mössor, vantar och overall.
    Vagn
    Bilbarnstol om ni har bil
    Säng
    Skötbord
    Blöjor
    Tvättlappar
    Hygienartiklar
    Nappar
    Salvor
    Gå till ett apotek, de hjälper dig med hygien och salvor
    Rumptermometer
    Gosedjur :)

Packa förlossningsväska till er båda:
    Kläder
    Gummiband
    Hårborste
    Laddare
    Hygienartiklar
    Läsbart
    Något att tugga på/dricka
    Handkräm
    Läppcerat

Grattis än en gång :)

• Anonya
    korngryn skrev 2021-03-04 14:58:28 följande:
    Jag hade inte velat ha en mammalåda.

Tycker det är knäppt att köpa helt nya kläder till en unge som kommer kunna ha dem i ett par månader max. Det är ett totalt onödigt slöseri med jordens resurser. Det finns ju hur mycket begagnat som helst. Betalade hellre några kronor för fina begagnade kläder än att få nyproducerade gratis. Mycket bättre för miljön. Ser verkligen inte varför staten skulle sponsra nyproducerade kläder till småbarn. Fullt med kemikalier, blekmedel och färgämnen är det också i nya kläder innan de blivit tvättade några gånger.

Sen förstärker det ju synen på att ungen bara är mammans ansvar. Det kunde väl heta barnlåda åtminstone.
    Finländska föräldrar kan välja om de vill ha lådan eller en skattefri engångsersättning på 170 euro. Miljömässiga aspekter är viktiga när man väljer ut produkter till lådan. 
    Lådan/pengen ger en mer jämlik start i livet för barnen. Det enda som krävs förutom att man är bosatt i Finland är ett graviditetsintyg från läkare eller MVC. De allra allra flesta besöker ju vården då de är gravida, men de mycket få som inte gör det (missbrukare, nyanlända mfl) lockas till det. 

Att föra in det här stödet i den här tråden tillsammans med politik tillför däremot inte tråden något. Att inte Sverige har något sådant är inte konstigt då inga andra länder heller har det. När det infördes var Finland ett fattigt land. 

Den som ev vill läsa mer kan gå till www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen Längst ner finns bild på allt som är med i lådan.
  • Tomelilla15
    Anonym (ska bli pappa) skrev 2021-03-04 21:12:51 följande:

Jag försökte läsa lite här innan jag startade en egen tråd. Jag snappade upp en del förkortningar och tänkte att om det är så man skriver här så får jag också göra det. When in Rome. BIM var också en förkortning jag såg i gravid-trådar men jag har inte förstått den. BF var i alla fall enkel förkortning för Beräknad Födsel så den fastnade på samma sätt som till exempel MVC för MödraVårdsCentral gjorde, trots att jag inte hört den förkortningen förut heller. 

Jag förstår.

Grattis till bebisen och det kommer gå bra. Om ni har vänner med små barn så kanske ni kan låna ett babyskydd till bilen. Kläder, skötbädd, vagn och sele hade jag köpt begagnat. Det kan vara skönt att ha antingen sele eller vagn eller kanske både och. Vagn är smidigt för man kan byta blöja lätt även om man inte är hemma och man kan sätta sig ner själv utan bebisen fast på sig. Sele är ju enklare för att ta sig fram själv, typ på skogspromenad. Sen tycker jag bara man behöver ordna en sovplats. Babynest eller spjälsäng.
  • Anonym (Mamma till två)

Grattis! Förstår att ni är omtumlade, men det kommer gå fint! ????

Du har redan fått många bra tips och råd angående vad barnet behöver, men jag vill skicka med dig ett som jag önskar att någon enda hade berättat för mig. Efter förlossningen blir man extremt hård i magen. Alltså, vi pratar cement. Den smärtan är mer outhärdlig än förlossningen i sig. Jag grät mig igenom toabesöken i början och microlax hjälpte INTE, det behöver mjukas upp inifrån. Så packa ner några påsar katrinplommon i BB-väskan och se till att din sambo äter många varje dag, de första veckorna. Kan hon slippa den helvetiska smärtan och våndan inför varje toabesök har du gett henne det bästa hon kan få. Jag hade gladeligen bytt bort alla andra råd jag fick inför förlossningen, mot att någon berättade det här för mig.

• Jamesdio
    Anonym (Mamma till två) skrev 2021-03-04 22:30:41 följande:

Du har redan fått många bra tips och råd angående vad barnet behöver, men jag vill skicka med dig ett som jag önskar att någon enda hade berättat för mig. Efter förlossningen blir man extremt hård i magen. Alltså, vi pratar cement. Den smärtan är mer outhärdlig än förlossningen i sig. Jag grät mig igenom toabesöken i början och microlax hjälpte INTE, det behöver mjukas upp inifrån. Så packa ner några påsar katrinplommon i BB-väskan och se till att din sambo äter många varje dag, de första veckorna. Kan hon slippa den helvetiska smärtan och våndan inför varje toabesök har du gett henne det bästa hon kan få. Jag hade gladeligen bytt bort alla andra råd jag fick inför förlossningen, mot att någon berättade det här för mig.

Jag har fött 5 barn och aldrig upplevt det. Så det är nog högst individuellt!

Ta det lite lugnt med inköpen TS. Du behöver inte allt som räknats upp i tråden på långa vägar. Ett par ombyten i strl 50 är att rekommendera. Gärna bodies, mjuka, tunna byxor, en mössa och en solhatt. En hel pyjamas, eller två. Några små strumpor/sockor om du väljer öppen fot. Ett babyskydd för hemtransport (om ni har bil), annars en bärsele eller vagn (men jag utgår ifrån att sambon gärna vill vara med att välja vagn). Ett par mjuka babyfiltar. Ett par paket blöjor för nyfödda, tvättlappar (finns i frotté, mjukplast, papper eller våtservetter som är praktiska om man är ute). Någonstans att utföra blöjbyten på behövs ju, gärna i närheten av vatten. En mjuk filt på golvet funkar i början om ni inte har plats för skötbord eller inte vet vilket ni ska välja.

En hink med lock för att slänga använda blöjor i är väldigt praktiskt! 

Sambon lär nog vilja ha en amningsbehå och till den rekommenderas amningsinlägg ifall det skulle läcka.

När det gäller salvor, puder, babyolja etc så har de produktprover man fått i de omnämnda babyboxarna räckt gott och väl för oss.

Resten köper man om /när behov uppstår!
  • Anonym (happy)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2021-03-04 22:30:41 följande:

Det där gällde bara första dygnet efter förlossning för min del. 

Men så drack jag också åtta stora glas vätska bara första frukosten efter förlossningen och typ alltihop rann ut genom brösten...

Så dricka hur mycket som helst är nog ett bra tips för första veckan, tror jag.
  • Anonym (Maja)

Kan varmt rekommendera att investera i en MamaRoo swing. Bästa köpet någonsin.

">

• Anonym (C)

Ett tips är att passa på att laga en del mat som funkar bra att äta med en hand och lägga i frysen. Piroger, pizzabullar etc. Perfekt att kunna äta med en hand medan man ammar eller bär en bebis.

Kolla på Blocket eller i Facebookgrupper efter barnkläder, vagn, bärsele, och andra saker.  Då kan ni sedan sälja för nästan samma pris när sakerna inte längre behövs.

Rekommenderar ergonomisk bärsele om man ska ha en bärsele. 

Kanske en amningskudde.

• Anonym (Y)
    Anonym (Maja) skrev 2021-03-05 18:15:39 följande:

Kan varmt rekommendera att investera i en MamaRoo swing. Bästa köpet någonsin.

">

Håller med. Den var dyr men guld värd.  Vårt barn somnade på typ 10 min.
  • Anonym (Hoppsan!)

Hur har det gått ts? 

Svar på tråden OMG! Shit! Panik! Behöver veta allt om vad bebisar behöver, totalt oerfaren, 10 veckor till BF