• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 11:25:51 följande:

Också en konstig bild, inget som jag mött. Skulle nog säga att, det jag har mött, är att äldre mammor har en mindre krystad bild. Mer "vi tar det som det kommer". Vi hade ju ändå lämnat detta "så ska det vara" bakom oss, utan lärt oss, ibland den hårda vägen, att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Min väninna, som fått fem barn på naturlig väg mellan 30 och 45, har också varit på jordenruntresor med sina barn (innan den yngsta föddes),avslutade en extra master när hon var hemma med den yngsta. Så även 40-plusare kan göra exakt det som du gjorde mellan 20 och 30. 

Intressant... upplever äldre som mer nervösa och tillrättalagda än yngre mammor som ofta mer tvingas ta det som det kommer. Härligt att höra att det finns mammor som gör så med sina barn som hon och ändå äger sitt liv.

Jo men du måste skämta, ständigt pådyvlas det hur jobbig det är med barn, har du inte också hört det? Att det är en sån enorm fruktansvärd omställning av livet. Som om det vore något negativt ibland... tyvärr... Vilket avskräcker många.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 11:04:00 följande:

Det finns ju inga gränser för hur bra TS är!

Tack. skämt åsido nej är inte duktig lever ett normalt liv och startade en diskussionstråd för jag undrade hur folk såg på saken. Den vad dumt formulerad och gjorde folk upprörda. Svårt att vara rakt på sak då detta forum inte alltid har så högt i tak. Men förstår att man blir sur samtidigt.
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:31:06 följande:
    Det är det jag menar... varför råder det sån inställning hos många att de aldrig känner att de växer upp? Man har varit myndig i 12 år när man är 30 och har haft många vuxna åtaganden. När går gränsen då när man blir vuxen? Bör vi höja myndighetsåldern till 35-40 också så att man verkligen känner att man lämnat barndomen och vuxit i sig själv?
    För att man kanske känner att man vill ha mer livserfarenhet innan man kallar sig vuxen. 

Nu är jag av den åsikten att om man vill skaffa barn så är bör man
    Ha bott ensam ett par år
    Ha bott tillsammans med mannen ett par år (inte check på denna, men det var inget planerat barn så lite förlåten)
    Ha stabil inkomst (sedan kan det ändra sig under livet, det vet jag)
    Varför
    Bott ensam, för att veta i sig själv att man fixar att bo själv om det skulle gå åt skogen, att man känner den mannen (så mycket det går) även efter förälskefasen och att man har egen ekonomisk trygghet.
    Endast ett par, av de jag känner, som fick barn tidigt, lever ihop med samma man. betydligt högre andel av de jag känner som fick barn sent, lever ihop med samma man även när barnen lämnat boet. 
    Denna iakttagelse stämmer väl överens med den statistik som man har över hur stor sannolikhet det är att en relation överlever de första 10 åren

Hittar tyvärr inte en länk (mer än amerikanska, men känner att amerikanska undersökningar på relationer inte är så relevanta för Sverige, även om denna stödjer det jag skrev)
  • Anonym (Mamma vid 36)

Jag känner att det en sån dömande ts så blir svaren därefter . Du som är så högutbildad borde läsa på kring både risker och adoption innan du slänger ur dig falsarier som passar din egen världsbild. Andra har skrivit sakliga inlägg som svar på dina frågor men jag har inte ödmjukheten att lägga energi på det. Om du är så nöjd med ditt liv så kan du ju fortsätta med det utan att ifrågasätta dom som kämpar både med att få barn men även att träffa någon att vilja skaffa barn. Uppenbarligen är en hög utbildning inte detsamma som empatisk förmåga.

• Kjell2
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 11:42:53 följande:

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

Jag hade några grundkrav som skulle vara uppfyllda innan jag började fundera på barn
    Jag skulle kunna försörja mig och en familj 
    Jag skulle ha en partner som jag kunde tänka mig leva resten av livet med och som skulle bli en bra förälder
    Mitt liv skulle vara hyfsat stabilt

Nej, men innan jag skaffar barn med någon ska jag ha lärt känna personen ordentligt och vi ska ha upplevt flera faser i vår relation.

Då det inte rörde sig om jättemånga år över 20 så är de ökade riskerna små. .

Hur sent? Ja, jag kan börja fundera om det är ok att skaffa barn när man är 60+ men har inge etiska bekymmer om någon gör det som är 40.

Nej

• sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:39:11 följande:
    Intressant... upplever äldre som mer nervösa och tillrättalagda än yngre mammor som ofta mer tvingas ta det som det kommer. Härligt att höra att det finns mammor som gör så med sina barn som hon och ändå äger sitt liv.

Jo men du måste skämta, ständigt pådyvlas det hur jobbig det är med barn, har du inte också hört det? Att det är en sån enorm fruktansvärd omställning av livet. Som om det vore något negativt ibland... tyvärr... Vilket avskräcker många.
    Jag har hört att det varit jobbigt, av de som blev föräldrar unga, ytterst sällan av de som föräldrar sent.
    Nu tillhör jag kategorin äldre föräldrar, vilket faktiskt de flesta av mina väninnor tillhör, men jag känner inte igen mig alls. När jag gick på mammagruppen, så var jag och en äldst och vi var nog de som var minst nervösa. Och var nog mest laidback
  • Kjell2

Risker

Ja, det finns ökade medicinska risker att skaffa barn vid hög ålder, framförallt hos mamman. 

Det finns också ökade risker för barn som har föräldrar som separerar Sannolikheten för separation är också högre för de som bildar familj med barn tidigt.

Vilken risk ska jag ta mest hänsyn till i mitt beslutsfattande?

• Anonym (Milori)
    Anonym (Mamma vid 36) skrev 2021-02-24 11:44:43 följande:

Jag känner att det en sån dömande ts så blir svaren därefter . Du som är så högutbildad borde läsa på kring både risker och adoption innan du slänger ur dig falsarier som passar din egen världsbild. Andra har skrivit sakliga inlägg som svar på dina frågor men jag har inte ödmjukheten att lägga energi på det. Om du är så nöjd med ditt liv så kan du ju fortsätta med det utan att ifrågasätta dom som kämpar både med att få barn men även att träffa någon att vilja skaffa barn. Uppenbarligen är en hög utbildning inte detsamma som empatisk förmåga.

förstår inte poängen med ditt inlägg
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 11:44:33 följande:

För att man kanske känner att man vill ha mer livserfarenhet innan man kallar sig vuxen. 

Nu är jag av den åsikten att om man vill skaffa barn så är bör man

Ha bott ensam ett par år

Ha bott tillsammans med mannen ett par år (inte check på denna, men det var inget planerat barn så lite förlåten)

Ha stabil inkomst (sedan kan det ändra sig under livet, det vet jag)

Varför

Bott ensam, för att veta i sig själv att man fixar att bo själv om det skulle gå åt skogen, att man känner den mannen (så mycket det går) även efter förälskefasen och att man har egen ekonomisk trygghet.

Endast ett par, av de jag känner, som fick barn tidigt, lever ihop med samma man. betydligt högre andel av de jag känner som fick barn sent, lever ihop med samma man även när barnen lämnat boet. 

Denna iakttagelse stämmer väl överens med den statistik som man har över hur stor sannolikhet det är att en relation överlever de första 10 åren

Hittar tyvärr inte en länk (mer än amerikanska, men känner att amerikanska undersökningar på relationer inte är så relevanta för Sverige, även om denna stödjer det jag skrev)

Det kan jag hålla med om - att man bör ha bort själv ett par år och att man ska känna mannen väl och haft en stabil relation under en längre tid. Ja, en relation är ju ett stort arbete också såklart.
  • Anonym (IVF)

Jag har inga åsikter om att folk gör IVF. Däremot tycker jag det känns märkligt att vi som skattebetalare ska bekosta det. 

Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning