Mycket Tabubelagt ämne varning
1) varför skaffar ni inte barn tidigare?
För att jag inte hade en barnlängtan. Bröt upp från ett förhållande vid 30, träffade min nuvarande 5 år senare. Inte ens då fanns barn på min agenda. Sedan blev det ett hoppsan
2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?
Träffar man rätt så gör man det, detta oavsett ålder, jag har vänner som träffade varandra tidigt (strax efter 20) och ändå inte börjat med barn förrän efter 30
3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?
Inte så mycket, eftersom man på min mammas sida sällan börjat skaffa barn före 30 och fött barn en bra bit efter 40 och det har fungerat utmärkt (tanterna har en förmåga att bli mellan 90 och 100 och även över 100 på den sodan av släkten)
4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?
Inte det minsta, eftersom det har varit norm bland mina vänner och även på min mammas sida av släkten
5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?
Svår fråga. Att få hjälp ja, men inte att ha barn
6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?
För att adoption är en betydligt svårare och dyrare process, lägg till att det inte finns en massa barn på barnhem för adoption. Numera är det mer vanligt att givarländerna väljer att se adoption till andra länder som ett sista alternativ.
Jag kommer från en släkt där normen varit att få barn först efter 30, det är väldigt få yngre föräldrar på min mammas sida. Däremot så har man fött barn, inte alltför sällan, det sista en bit över 40.
I min krets är det likadant. Vi är en drös som har jämnåriga barn och alla vi fick våra efter 30.
De allra flesta har fått barn på naturlig väg, de få som inte fått det, har haft svårt oavsett ålder.
Och de flesta verkar följa sina föräldrar, med andra ord, de verkar inte lidit av att inte ha purunga föräldrar