• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Drömmer om sladdis) skrev 2021-02-23 19:14:34 följande:

Jag reagerade på detta i din trådstart. Du har alltså stressat dig igenom barnafödande och skaffat fyra barn samtidigt som du har pluggat, på loppet av knappt tio år. Varför så bråttom?

Handen på hjärtat, känner du att du kan ge vart och ett av barnen all den tid du vill och de förtjänar. Gett dig själv tid att andas och njuta av bebistiden. Och du har gett allt på utbildningen dessutom? Om det var så viktigt för dig att få barn, varför ägnade du dig inte åt det på heltid några år och väntade med utbildningen och karriären till efter att barnen blivit större?

Ditt äldsta barn är alltså 9-10 år nu, fortfarande ganska liten, och har tre yngre syskon, och en mamma som förmodligen har fullt fokus på jobb och karriär numera. För varför var det annars så bråttom att skaffa utbildningen mitt under de barnafödande åren? Hur många minuter ägnar du dig helhjärtat åt vart och ett av barnen per dag? Är du lika effektiv och målmedveten i all aspekter på livet? Hemmet ska vara välstädat, fasaden ska glänsa, fritiden ska också vara statusfylld, vännerna avundas dig..?

Jag är lite provocerande tillbaka för jag tror att du skulle må bra av att sänka takten lite. Jag var också överambitiös när jag var ung och ville att allt skulle hända fort, fort, fort. Jag räknade veckor under graviditeten och kämpade för att hinna läsa klart en högskolekurs medan jag var höggravid, minstingen fick börja på dagis när han var endast 13 månader gammal för att jag skulle hinna börja läsa höstterminen det året. Pappan kunde visserligen gå ner i arbetstid så det var inte heldagar på dagis första halvåret men ändå, såhär i efterhand ångrar jag att jag stressade så. Barnet mådde definitivt inte bra av att lämnas bort så tidigt, och det som grämer mig mest är att jag inte ens gjorde det för att jag var tvungen utan för att jag hade någon idiotisk idé om att jag skulle vara klar med min utbildning innan jag fyllt 30. (Vad spelar det för roll om jag var 30 eller 32 när jag tog examen, egentligen??) Och då hade jag ändå bara två barn med sex års åldersskillnad - du har fyra stycken, supertätt...!

Gammal och klok som jag är numera skulle jag inte göra om samma misstag. Om jag får ett barn till kommer jag att unna mig att vara bara mamma på heltid i minst två år, och jag kommer att gå ner till deltid därefter för att verkligen kunna ge barnet tid. För tid är det viktigaste du kan ge barnen när de är små. Tid att baka bullar, läsa sagor, gå långsamma promenader i barnets takt. Ge barnet tid att försöka gå uppför trappan själv istället för att bära upp det för det går så långsamt och jag har ju så mycket att hinna med... tentan ska lämnas in och jag måste hinna fixa middag innan mötet med föreningen/vin med väninnorna/gymmet... Småbarnsåren går så fort, rätt vad det är har barnen vuxit upp och det är de som inte har tid med dig längre. Ta detta råd från en gammal klok kvinna. Sluta vara så duktig och effektiv. Det du skriver i din TS är inget att skryta om.

Som jag ser det råder en konstig och krystad bild i Sverige av hur man som mamma ska vara. Dvs färdigutbildad, ha bostad, äktenskap, körkort klart och gärna vara 35-40 bast. Varför skulle mina barn lida för att jag har en normal sysselsättningsgrad i form av universitetsstudier? Lider de när jag övningskört kvällstid? Nej. Jag har haft all tid i världen för mina barn och har det fortfarande. Visst jag arbetar heltid vilket jag önskar jag slapp men det gör man inte mindre för att man får barn även i senare ålder, eller hur? Ofta möts unga mammor av fördomar som att de är ensamstående, lågutbildade och wt.

Nej jag ville leva ett långt liv med mina barn och därför skaffade jag dem tidigt. Så att de har varandra också. När jag är 40 är mina barn rätt stora. Men jag älskar mina barn och njuter av att se dem utvecklas varje dag. Jag har tid med mina barn och är en engagerad mamma.

Att jag studerade gjorde att jag fick flexiblare schema än om jag hade jobbat enbart. Jag tog pauser när jag fick barn och blev till sist klar efter många år, utbildningen är 5,5 år lång.

Jag har även gått ut på fest även efter att jag blivit mamma vid några tillfällen och det var väldigt mycket fest och resande innan. Nu förra januari var vi i Vietnam. Jag vill uppleva livet med mina barn inte typ se dem som en fotboja eller göra allt roligt först för att sen låta dem stanna hemma hela tiden. Varför råder denna inställning att barn begränsar så jäkla mycket? Vad är det många aldrig blir redo för typ?
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 11:11:36 följande:

Då borde du möta väldigt många som inte stämmer in på din beskrivning. 

Nej tvärtom det bor flest av dem i Stockholm och Gbg.
  • Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 10:49:25 följande:

Om du inte kunnat försörja dina barn eller ge dem den tid uppmärksamhet o kärlek de behövt för att du skaffade barn när du var ung må vara beklagligt men får stå för dig. Jag har kunnat ge mina barn detta. Jag har fortfarande svårt att förstå varför man väntar till 40 och riskerar att inte kunna få barn för de par där det känns viktigt att få barn. Jag förstår inte inställningen, att man är villig att gå så långt för att enbart få fokusera på sig själv år efter år. En sak är ju om man faktiskt inte vill ha barn. Men de som börjar så sent förstår inte alls.

Men är den kategorin verkligen så stor? De flesta jag vet som skaffat barn sent har ofta inte hittat en partner före sent i livet, alternativt kämpat i väldigt många år. Få 40+are jag vet är såna från långa parrelationer där båda velat ha barn men skjutit på det i 10 år bara för att.
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 10:57:00 följande:

Ge exempel där jag skriver som en kratta

Läs dina egna inlägg.

Vad är det för "hög utbildning" du påstår dig ha?
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:18:04 följande:
    Som jag ser det råder en konstig och krystad bild i Sverige av hur man som mamma ska vara. Dvs färdigutbildad, ha bostad, äktenskap, körkort klart och gärna vara 35-40 bast. Varför skulle mina barn lida för att jag har en normal sysselsättningsgrad i form av universitetsstudier? Lider de när jag övningskört kvällstid? Nej. Jag har haft all tid i världen för mina barn och har det fortfarande. Visst jag arbetar heltid vilket jag önskar jag slapp men det gör man inte mindre för att man får barn även i senare ålder, eller hur? Ofta möts unga mammor av fördomar som att de är ensamstående, lågutbildade och wt.

Nej jag ville leva ett långt liv med mina barn och därför skaffade jag dem tidigt. Så att de har varandra också. När jag är 40 är mina barn rätt stora. Men jag älskar mina barn och njuter av att se dem utvecklas varje dag. Jag har tid med mina barn och är en engagerad mamma.

Att jag studerade gjorde att jag fick flexiblare schema än om jag hade jobbat enbart. Jag tog pauser när jag fick barn och blev till sist klar efter många år, utbildningen är 5,5 år lång.

Jag har även gått ut på fest även efter att jag blivit mamma vid några tillfällen och det var väldigt mycket fest och resande innan. Nu förra januari var vi i Vietnam. Jag vill uppleva livet med mina barn inte typ se dem som en fotboja eller göra allt roligt först för att sen låta dem stanna hemma hela tiden. Varför råder denna inställning att barn begränsar så jäkla mycket? Vad är det många aldrig blir redo för typ?
    Också en konstig bild, inget som jag mött. Skulle nog säga att, det jag har mött, är att äldre mammor har en mindre krystad bild. Mer "vi tar det som det kommer". Vi hade ju ändå lämnat detta "så ska det vara" bakom oss, utan lärt oss, ibland den hårda vägen, att det inte alltid blir som man tänkt sig.
    Min väninna, som fått fem barn på naturlig väg mellan 30 och 45, har också varit på jordenruntresor med sina barn (innan den yngsta föddes),avslutade en extra master när hon var hemma med den yngsta. Så även 40-plusare kan göra exakt det som du gjorde mellan 20 och 30. 
  • Anonym (Pucko)
    KKarate skrev 2021-02-24 07:20:23 följande:

Uppenbarligen har du stora problem att förstå skriven text. Är någon förvånad? :)

Åh. Kändes det bra?

Kära, lilla, rararaste du. Nu skriver du i nattmössan och ska nog gå och sova lite innan du sätter igång en diskussion med genetiker.

Men puss i ljumsken på dig!
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Patetiskt) skrev 2021-02-23 15:09:00 följande:

Jag tycker att det vore bra om man förbjöd att skaffa barn i ung ålder. 

Dessutom barn till äldre mammor är smartare och mer framgångsrika.

Haha ja precis gärna 60-årsgräns så är man verkligen garderad att man hunnit växa i sig själv och hunnit känna efter ordentligt :-P
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 14:44:06 följande:

När jag var 30, så ansåg jag mig vara väldigt ung. Jag såg mig själv som en som absolut inte var vuxen alls.

Det är det jag menar... varför råder det sån inställning hos många att de aldrig känner att de växer upp? Man har varit myndig i 12 år när man är 30 och har haft många vuxna åtaganden. När går gränsen då när man blir vuxen? Bör vi höja myndighetsåldern till 35-40 också så att man verkligen känner att man lämnat barndomen och vuxit i sig själv?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-02-23 15:00:17 följande:

Jag tror det som blev fel, ts, även om du menade väl och faktiskt genuint undrade, var hur du först ställde frågan varför man inte skaffat barn tidigare (vilket ju i sig är en okej fråga) för att i slutet dra till med att du själv nu har 4 barn, hög utbildning, statusprylar osv och bara är 30. 

Det är svårt att tolka allt det ihop som en respektfull undran, helt ärligt lät det lite som smygskryt. 

Jag ville bara förklara, vad jag tror var det som blev fel. En annan trådstart hade gett ett helt annat klimat i diskussionen. 

Sant.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Gäsp) skrev 2021-02-24 11:22:25 följande:

Läs dina egna inlägg.

Vad är det för "hög utbildning" du påstår dig ha?

Är inte relevant här. Ja jag skriver slarvigt när jag skriver från mobilen. Oj då. Hoppas du kan förstå ändå på något sätt.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning