• Anonym (TS)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:34
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:35
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

• Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-05 11:50:14 följande:

Hur menar du att jag bryter mot föräldrabalken?

Jag ger barnen de dem behöver. Men jag tänker inte bekosta massa saker de klarar sig utan för att den andra föräldern anser att barnen ska ha det där. Om jag så skulle tjäna 300 000:-/mån men väljer att ge barnen de dem minimalt behöver uppfyller jag min försörjningsskyldighet.

Däremot tycker inte jag att det är orimligt att kräva att den andra föräldern ska bekosta saker för barnen när de är där. Hen får ju försörjningsstöd som även ska täcka barnens kostnader för t ex kläder, försäkringar etc. Vad går dessa pengar till när hen inte har råd? Då hen varken betalar kläder eller försäkringar.

Nä. Har föräldern inte råd går försäkringskassan in och betalt underhållsstödet. Men man har inte rätt till försörjningsstöd när barnen bor växelvis och således behöver den andra föräldern stå för vissa kostnader.

Jag är inte sugen att lägga en stor del av min lön på att betala åt den andra föräldern för att denne vill att barnen ska ha egen dator, varsin teve, BMX cyklar och sportutrustning där. Då sparar jag hellre pengar så jag och barnen kan åka utomlands när det tillåts igen. Barnen kan också lära sig av att se att hårt slit lönar sig. Jobbar man inte har man inte råd med allt man vill ha, jobbar man så kanske man kan köpa vissa saker man vill ha. Blir en liten förskönad bild om jag ska pytsa in pengar åt barnen, dessutom bidrar jag till ett brott. Den andra föräldern ska redovisa sina inkomster även om det är gåvor som ska räknas in i försörjningsstödet. Vilket hen inte hör.

Du kan inte kräva att den andre ska betala olika saker men hen kan å andra sidan inte kräva det av dig heller.

Så som många sagt i tråden är du inte skyldig att stå för lekland mm på den andre förälders vecka. Du har all juridisk rätt i världen att säga nej till det.

Så du kan aluta att skicka med saker och köpa saker - men det innebär inte att den andre föräldern behöver stå för dessa saker.

Du har alltså rätt att säga nej, sen är de upp till din egen moral var den gränsen ska gå. Jag håller med Brumma om att den gränsen inte bör gå vid försäkring eller vid föreningsaktiviteter - de skulle jag stå för i ditt ställe, istället för att barnen ska få sluta på dessa tex. Jag skulle också stå för datorer tex om min ekonomi tillät det, för att i alla fall om det är större barn antar jag att de behöver det för att underlätta skolarbetet.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-04-05 11:50:14 följande:

Hur menar du att jag bryter mot föräldrabalken?

Jag ger barnen de dem behöver. Men jag tänker inte bekosta massa saker de klarar sig utan för att den andra föräldern anser att barnen ska ha det där. Om jag så skulle tjäna 300 000:-/mån men väljer att ge barnen de dem minimalt behöver uppfyller jag min försörjningsskyldighet.

Däremot tycker inte jag att det är orimligt att kräva att den andra föräldern ska bekosta saker för barnen när de är där. Hen får ju försörjningsstöd som även ska täcka barnens kostnader för t ex kläder, försäkringar etc. Vad går dessa pengar till när hen inte har råd? Då hen varken betalar kläder eller försäkringar.

Nä. Har föräldern inte råd går försäkringskassan in och betalt underhållsstödet. Men man har inte rätt till försörjningsstöd när barnen bor växelvis och således behöver den andra föräldern stå för vissa kostnader.

Jag är inte sugen att lägga en stor del av min lön på att betala åt den andra föräldern för att denne vill att barnen ska ha egen dator, varsin teve, BMX cyklar och sportutrustning där. Då sparar jag hellre pengar så jag och barnen kan åka utomlands när det tillåts igen. Barnen kan också lära sig av att se att hårt slit lönar sig. Jobbar man inte har man inte råd med allt man vill ha, jobbar man så kanske man kan köpa vissa saker man vill ha. Blir en liten förskönad bild om jag ska pytsa in pengar åt barnen, dessutom bidrar jag till ett brott. Den andra föräldern ska redovisa sina inkomster även om det är gåvor som ska räknas in i försörjningsstödet. Vilket hen inte hör.

Jag syftade på att man, enligt föräldrabalken, skall bidra efter förmåga till barnens försörjning (som förövrigt - enligt föräldrabalken skall utgå från föräldrarnas SAMLADE ekonomiska förmåga). Gemensamt är er samlade förmåga MER än om du väöjer att lägga dig på nivå från någon som behöver försörjningsstöd. Efrersom det även är du som har STÖRRE förmåga är det även, enligt föräldrabalken, du som skall bidra för den större delen av barnens försörjning.

Du bidrar knappast till brott om barnen får ta med cyklar eller datorer till sin andra förälder..

Står fast vid att man är en snål jäkel om man avsö6utar barnens försäkringar av princip för att den andra föräldern inte har råd.
  • Anonym (Ihghj)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-05 11:41:42 följande:

Som jag skrivit flertalet gånger så funkar det inte med kläder då den andra föräldern skickar tillbaka barnen i trasiga och urtvättade kläder.

Skidor lämnas på skolan. Som jag även sagt några hundra gånger i tråden så gäller inte detta skolan utan den andra föräldern vill ha grejerna till sig för att kunna använda dem på fritiden.

Jag menar att du skaffar kläder som barnen kan ha hos den andre föräldern.

Menar du att denne inte kan tvätta och därför blir kläderna förstörda direkt?
  • Anonym (TS)
    Brumma skrev 2021-04-06 20:25:50 följande:

Jag syftade på att man, enligt föräldrabalken, skall bidra efter förmåga till barnens försörjning (som förövrigt - enligt föräldrabalken skall utgå från föräldrarnas SAMLADE ekonomiska förmåga). Gemensamt är er samlade förmåga MER än om du väöjer att lägga dig på nivå från någon som behöver försörjningsstöd. Efrersom det även är du som har STÖRRE förmåga är det även, enligt föräldrabalken, du som skall bidra för den större delen av barnens försörjning.

Du bidrar knappast till brott om barnen får ta med cyklar eller datorer till sin andra förälder..

Står fast vid att man är en snål jäkel om man avsö6utar barnens försäkringar av princip för att den andra föräldern inte har råd.

Jag har inget emot att de får ta med sig sakerna. Det jag är emot är att det är JAG som måste frakta cyklar etc dit och hem varje gång.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ihghj) skrev 2021-04-06 22:10:30 följande:

Kläderna blir inte förstörda men den andra föräldern behåller de och skickar tillbaka kläder hen köpt begagnat eller som är urtvättade och trasiga.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ihghj) skrev 2021-04-06 22:10:30 följande:

Kläderna blir inte förstörda men den andra föräldern behåller de och skickar tillbaka kläder hen köpt begagnat eller som är urtvättade och trasiga.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-23 21:24:22 följande:

Fast det var väl syftet med förslaget som du fick. Att köpa kläder som räcker en vecka som alltid kan vara hos den andre föräldern, så slipper du tänka på det sen och inte skicka med mer än det barnet har på sig men du vet att det finns kläder. Det behöver du naturligtvis inte, men det var det som förealogs som jag förstod.
  • Anonym (Erteb)

Jag läste inte svaren, men din tråd är en kopia av min fd och hans fd som hade barn ihop.

Mitt ex var psykiskt sjuk. Det förstod jag inte först. Hade ingen aning om psykiska sjukdomar direkt.

Jag tyckte bara det kändes så väldigt fel när mitt ex ständigt låg på mamman till hans barn om att handla och fixa allt. Han hade barnet varannan helg ändå fick han halva barnbidraget samt att mamman fick betala så gott som allt.

Sen bytte dom visserligen plats när jag etablerades i bilden. Barnet och jag kom väldigt bra överens så det blev vi som fick ha heltid och mamman fick ta lov och varannan helg.

Jag vet inte hur systemet funkar, men jag vet hur jobbigt det är för dig ts. Jag vill bara bekräfta dina känslor. Visa att jag har empati. Det är oerhört energikrävande att behöva bråka om saker som borde vara självklara.

• Anonym (Rätt ska va rätt)
    LadyJane skrev 2021-03-07 07:51:50 följande:

Du betalar till BARNEN, inte till föräldern. Du vill, på fullt allvar, inte betala saker till dina barn.

För att du är girig?

För jag, som skattebetalare, ska verkligen inte betala brahasaker som cyklar osv till DINA barn. Jag betalar deras mat i magen, deras hyra för det extra utrymme den andre föräldern har och andra nödvändiga saker. Det är precis så det ska vara och jag gnäller inte.

Men.

Jag, som skattebetalare, ska verkligen inte stå för saker du tycker att de ska ha, som cyklar.

Du vill att de ska ha dem. Du betalar. Enkel matematik och enkel logik.

För det här handlar egentligen inte om hur den andre föräldern försörjer sig utan det här handlar om hur du och andra föräldrar är giriga och kräver att den med minst resurser ska leverera precis samma standard som den med mest resurser har.

Därför ser lagen ut som den gör. Den förälder som vill ha dyra utrustningar osv får vackert betala därför du, som resursstarkast,  kan aldrig någonsin kräva av den minst resurstarka, ska betala för det DU kräver.

Du för ju bara krig mot ditt ex och du gör det via pengar och du använder barnen som slagträn.

Jag tycker helt ärligt mycket, mycket synd om barnen som hamnat i skottlinjen för detta krig...

Nu får du väl ändå lugna ner dig?

Det är inte TS som gör fel. Har man inte råd att köpa en cykel, skridskor eller liknande saker åt sina barn så ska man inte ens ha barnen boende hos sig över huvud taget. Av allt att döma skulle det vara bäst för barnen om TS fick hela vårdnaden och att barnens andra förälder får betala underhåll från sitt socialbidrag.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Rätt ska va rätt) skrev 2021-04-24 08:16:11 följande:

Det är inte TS som gör fel. Har man inte råd att köpa en cykel, skridskor eller liknande saker åt sina barn så ska man inte ens ha barnen boende hos sig över huvud taget. Av allt att döma skulle det vara bäst för barnen om TS fick hela vårdnaden och att barnens andra förälder får betala underhåll från sitt socialbidrag.

Så ser verkligen inte lagstiftningen ut. Ett barn ska inte behöva skiljas från en förälder av ekonomiska skäl, därför bland annat finns försörjningsstöd.

Sen behöver ts inte skjutsa saker som hen gör eller betala för massa extra hos den andra föräldern osv om hen inte vill, men man får innte boendet för att den andre föräödern inte har råd med skridskor.
  • Anonym (Erteb)
    Anonym (Rätt ska va rätt) skrev 2021-04-24 08:16:11 följande:

Förlåt men jag måste bara dubbelkolla så jag förstår dig rätt. Är man sämre förälder för att man inte har pengar att köpa skidskor? Eller cykel?

På vilket vis gör materia och pengar att man blir bättre förälder?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Erteb) skrev 2021-04-24 06:29:09 följande:

Jag läste inte svaren, men din tråd är en kopia av min fd och hans fd som hade barn ihop.

Mitt ex var psykiskt sjuk. Det förstod jag inte först. Hade ingen aning om psykiska sjukdomar direkt.

Jag tyckte bara det kändes så väldigt fel när mitt ex ständigt låg på mamman till hans barn om att handla och fixa allt. Han hade barnet varannan helg ändå fick han halva barnbidraget samt att mamman fick betala så gott som allt.

Sen bytte dom visserligen plats när jag etablerades i bilden. Barnet och jag kom väldigt bra överens så det blev vi som fick ha heltid och mamman fick ta lov och varannan helg.

Jag vet inte hur systemet funkar, men jag vet hur jobbigt det är för dig ts. Jag vill bara bekräfta dina känslor. Visa att jag har empati. Det är oerhört energikrävande att behöva bråka om saker som borde vara självklara.

Ja. Bara för att jag har det bättre ställt betyder det inte att jag vill avsätta halva min inkomst för att försörja barnen hos den andra föräldern.

De har det bra som det är. De har mat på bordet och får kärlek. Sen är det den andra föräldern som anser att de borde ha en viss standard. Hen vill gärna att barnen ska ha märkeskläder och dyra prylar och vill att jag ska bekosta det. Hen vill att jag ska köpa peak kläder och levis jeans och skicka dit så det ser "snyggt" ut att barnen bär märkeskläder. Men kläderna kommer inte tillbaka utan behålls där och barnen kommer tillbaka med urtvättade tröjor och jeans från HM.

År ut och år in har jag gång på gång fått fylla på barnens garderober med kläder här för att sedan långsamt se de sina bort när det varit hos den andra föräldern.

Jag har köpt en drös med billigare byxor och tröjor och lämnat dit som de kan använda när de är där. Men de kläderna kommer successivt tillbaka till mig och dyrare plagg behålls. Känns ganska utstuderat då billigare basickläder kommer tillbaka men de få märkesplagg de har "glöms" att skickas tillbaka.

Har gjort en lista där jag inventerat att jag köpt och verkligen fått se i hur stor skala hen behåller kläder och det är inte lite pengar det handlar om. Därför har jag lagt fram förslaget att hen själv köper en uppsättning kläder vilket möttes med stort motstånd.

Desamma gäller sportutrustning och övriga grejer som barnen har här. En elkick som ena barnet fick i julklapp av mina föräldrar t ex. Denne vill den andra föräldern att jag ska köra dit och tillbaka för att hen vill att barnet ska använda den där. Har sagt nej och då spelas det på känslor att det är för barnets skull och inte för den andra föräldern.

Jag tycker det kan vara bra för barnen att få se lite olika liv och kanske se att hårt slit lönar sig. Att jag pluggat och jobbat hårt för mina pengar medan den andra föräldern inte gjort det utan gått på bidrag hela livet. Då kan man inte köpa allt eller ha råd med allt man vill...
  • Tow2Mater

Har den andra föräldern fler barn som använder de märkeskläder du köper, eller säljer hon dem...?

• Anonym (Qwerty)

Skaffar du barn med en nolla utan försörjning och utan körkort så får du ju räkna med att stå för fiolerna och att vara den som skjutsar.

Låt dina barn att packa sin egna väska med kläder vid varje byte, låt dom åka kommunalt till sina fritidsaktiviteter (det låter inte som att vi pratar om små barn här!?), sluta fjanta med att köpa märkeskläder - om barnen vill ha märkeskläder så förklara att det är dyrt, flytta närmare den andra föräldern så att barnen kan cykla eller gå emellan.

Sluta också fjanta med ditt ex. Håll kommunikationen skriftligt tex per mail och ändra så litet som möjligt i veckorutinen, fritidsaktiviteterna är väl alltid samma dag? Minimera kommunikationen.

Se till att dela upp barnbidraget, om det påverkar pengarna från soc så är inte det ditt problem (personen söker väl jobb?!) och sluta köp med tvål, låt föräldern sköta sin egna ekonomi. Finns det inte tvål och mat där får du ju anmäla till soc.

• Anonym (Hanna)
    Tow2Mater skrev 2021-04-24 23:43:27 följande:

Har den andra föräldern fler barn som använder de märkeskläder du köper, eller säljer hon dem...?

Nufår ju ts svara, men jag tolkar det som att barnen använder dem men bara på den andre förälderns veckor. Om barnen har dyrare kläder på sig när de åker till den andre föräldern stannar de där och används sär och barnen har enklare kläder på sig när de kommer tillbaka.

Men detta löser du ju enkelt ts, med att barnen inte har just märkeskläder på sig när de åker dit utan samma klädersom dekommit hem i från andra föräldern (u der förutsättning att de är funktionella förstås)

Självklart kan det vara jobbigt med någon som ber om saker och aäger att det är för barnens skull. Men det kan du ju inte trolla bort, dittex kommer säkert fortsätta att tycka att du ska stå för dessa saker. Men det har du ju ingen skyldighet till, och du verkar ju helt klar på din egen ståndpunkt. Så säg nej helt enkelt när det gäller att köpa märkeskläder eller amdra saker som du tycker att barnen klarar sig utan.

Det finns ju liksom ingen annan lösning på detta än att du säger nej till de saker som du inte vill stå för. Sen kan man ha olika åsikter om vad du borde göra och inte (och vad ditt ex borde göra och inte). Men när du bestämt dig för vad du tycker att barnen klarar sig utan varannan vecka så är ju enda sättet att du slutar bidra med dessa aaker, helt enkelt att du slutar.

Det du däremot behöver vara beredd på är att det inte finns något krav på att ditt ex ska stå för dessa saker istället (förutom när det gäller frundläggande saker som hygien och sånt, men sköts inte sånt är det ju orosanmälan som är aktuell, det handlar ju inte om ekonomi i så fall utan omsorgsbrist i övrigt). Om du säger att barnen bara får gå på sin fritidsaktivitet om exet betalar hälften kan ju hen säga nej eftersom hen inte anser sig ha råd. Då blir konsekvensen om du inte betalar att barnen får sluta på altiviteten. Det måste du ju vara beredd på och ta ställning till när du tar dina beslut om vad du är beredd att stå för och inte.
  • Anonym (Hanna)

Får säga ts att jag inte riktigt förstår "problemet" eller vad det är du vill ha hjälp med att lösa. Att exet är jobbigt och tjatigt? Det kan vi nog inte hjälpa dig med, hen är nog tyvärr som hen är helt enkelt och tycker som hen tycker. Och kommer fortsätta med det.

Men närdet gäller det praktiska som du tar upp, saker som du inte vill köpa eller skjutsa är ju den enda lösning som finns helt enkelt att du slutar köpa och skjutsa dessa saker. Någon annan lösning finns ju inte.

Attditt ex och du tycker olika i detta kan du knappast förändra. Det du kan förändra är ju dina egna handlingar.

(Sen tycker ju jag att du när du tar tagi dettapch säger nej bör ha ett barnperspektiv i det. Säg nej tillsaker som du inte ser drabbar barnen negativt som attvara utan mörkeskläder men säg ja tillsånt som är viktigt för barnen som en fritidsaktivitet som de älskar eller en barnförsäkring som ju är viktig att ha. )

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-04-23 21:23:39 följande:

Jag har inget emot att de får ta med sig sakerna. Det jag är emot är att det är JAG som måste frakta cyklar etc dit och hem varje gång.

Rent konkret då.. igen..

SLUTA med det då..

Ingen här kan ändra på att du kör grejer. Ingen här kan ändra på att exet VILL att du kör grejer. Det är faktiskt bara du som kan göra det, så istället för att gå runt och känna dig tvungen att köra cyklar osv till föräldern - sluta. Jag har sagt det flera gånger, andra har sagt det flera gånger - Du MÅSTE inte köra grejerna.

En fråga till dig.tråden startades nu för två månader sedan - hur ser situationen ut idag? Har du sagt nej eller har du fortsatt köra? För det är faktiskt bara du som kan ändra på situationen.
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2021-04-23 21:24:32 följande:
    Det framgår inte hur gamla barnen är, men klarar de inte av att packa ner sina kläder i en väska och sen packa ner samma kläder igen?
    Så blir ju åtminstone problemet med kläderna löst.
  • Anonym (Erteb)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-24 22:35:59 följande:

Ja. Bara för att jag har det bättre ställt betyder det inte att jag vill avsätta halva min inkomst för att försörja barnen hos den andra föräldern.

De har det bra som det är. De har mat på bordet och får kärlek. Sen är det den andra föräldern som anser att de borde ha en viss standard. Hen vill gärna att barnen ska ha märkeskläder och dyra prylar och vill att jag ska bekosta det. Hen vill att jag ska köpa peak kläder och levis jeans och skicka dit så det ser "snyggt" ut att barnen bär märkeskläder. Men kläderna kommer inte tillbaka utan behålls där och barnen kommer tillbaka med urtvättade tröjor och jeans från HM.

År ut och år in har jag gång på gång fått fylla på barnens garderober med kläder här för att sedan långsamt se de sina bort när det varit hos den andra föräldern.

Jag har köpt en drös med billigare byxor och tröjor och lämnat dit som de kan använda när de är där. Men de kläderna kommer successivt tillbaka till mig och dyrare plagg behålls. Känns ganska utstuderat då billigare basickläder kommer tillbaka men de få märkesplagg de har "glöms" att skickas tillbaka.

Har gjort en lista där jag inventerat att jag köpt och verkligen fått se i hur stor skala hen behåller kläder och det är inte lite pengar det handlar om. Därför har jag lagt fram förslaget att hen själv köper en uppsättning kläder vilket möttes med stort motstånd.

Desamma gäller sportutrustning och övriga grejer som barnen har här. En elkick som ena barnet fick i julklapp av mina föräldrar t ex. Denne vill den andra föräldern att jag ska köra dit och tillbaka för att hen vill att barnet ska använda den där. Har sagt nej och då spelas det på känslor att det är för barnets skull och inte för den andra föräldern.

Jag tycker det kan vara bra för barnen att få se lite olika liv och kanske se att hårt slit lönar sig. Att jag pluggat och jobbat hårt för mina pengar medan den andra föräldern inte gjort det utan gått på bidrag hela livet. Då kan man inte köpa allt eller ha råd med allt man vill...

Mamman till mitt ex löste det på så sätt att direkt när barnet kom till henne från pappan så fick barnet byta kläder. Sedan tvättade hon kläderna och satte på dom igen när barnet skulle lämnas igen. Då hade iallafall inte mitt ex, barnets pappa, något att säga tillkom. Jo han kunde ha åsikter om att det luktade mycket tvättmedel eller för lite tbättmedelnoch sånna saker.

Mamman uttryckte det som att hon ?valde sina strider?. Var det värt att strida för? För det mesta var det helt inödigt eftersom hon ändå inte kunde vinna över en narcissist.

Därför blev det hon som betalade det mesta, alltid hämtade och lämnade och alltid fick fixa saker.

Väljer du dina strider eller strider ni om allt?
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2021-04-24 22:35:59 följande:
    Jag tycker du ska börja skilja på vad den andra föräldern vill och vad barnet egentligen vill.
    Ber barnet dig skjutsa dit tex elkicken för att hen ska använda den när hen ska till en kompis, så tycker jag du bör säga ja OM du har möjlighet att köra dit den.
    Är det däremot den andra föräldern som hör av sig med sina krav, så säg nej och lägg på när hen börjar med känslomässig utpressning.
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?