• Brumma

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Fast om DU kräver en viss standard så ja, då får du betala för den. Du kan INTE kräva att föräldern skall köpa cyklar, sportutrustningskridskor osv bara för att du anser att det skall finnas. Då har du överhuvudtaget inte fattat grejen med underhållsskyldighet/försörjningsskyldighet..

Det föräldern måste stå för är mat och husrum. Kläder efter förälderns ekonomiska förmåga, dvs det kan bli second hand, ärvda eller skänta kläder om pengar inte finns.

Har man hemmaboende barn så ska man dock få extra tillägg i försörjningsstödet för det, så får hen inte det behöver det kollas upp. Hen kan inte ansöka om barnbidraget då du är ensam vårdnadshavare. Kan ju vara samma sak med försörjningsstödet, kanske får man inte för barn om man inte är vårdnadshavare?

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-03 07:46:05 följande:

.Alltså hur kan alla ha fått det till att jag kräver att varnen ska ha cyklar? Jag kräver att barnen ska ha kläder där och hygienartiklar samt mat. Endast. Det är hen som kräver att barnen ska ha cyklar, skidor, skridskor, kickbikes etc och att jag ska köra dit grejerna de har hos mig. Jag har sagt nej till det. Även köpt cyklar åt dem som de har där men sagt att vill hen att de ska ha mer eller andra grejer får hen betala själv eller så får de klara sig utan.

"Alla har fått det till" pga att vi utgår från vad du skrivit.

Dvs du skrev "Hen har inte råd med det jag kräver".

Sluta köra dit cyklar, skridskor och skidor. Så länge du fortsätter göra det kommer han att fortsätta förvänta sig det. Barnen får helt enkelt vara utan sådant hos sin andra förälder - trist? Ja, men har hen inte råd så är det så.

Anmäl att han nu skall ha halva barnbidraget. Anmäl att han har halva boendet. Finns inte kläder så kan barnen packa med sig en väska att ta på bussen. Köp en kabinväska med hjul.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-03 07:46:05 följande:

Det som är problemet om hen får halva barnbidraget är att vi skulle behöva dela på alla kostnader. Nu har jag hela barnbidraget och står för alla ytterkläder för alla årstider, barnförsäkringar, all utrustning de behöver till skolan såsom skidor, skridskor, gympakläder etc, fritidsaktiviteter bl a ridning som kostar 8000:-/år. Jag står även för skjuts till dessa aktiviteter även på den andra förälderns veckor då denna saknar körkort..

Skulle hen ha halva bidraget skulle barnen inte kunna gå aktiviteter. De skulle inte kunna ha Gneis ytterkläder för hen skulle inte ha råd med halva... Jag prioriterar att barnen har bra ytterkläder, är försäkrade och har fritidsaktiviteter. Men kommer väl bli i slutändan att vi måste dela. För jag kan inte bekosta ALLT.

Ja, så är det.

Hon (du skrev "henne" tidigare så antar att jag kan sluta skriva "hen"..) har sämre ekonomi än du. Om du anser att du inte har råd att betala en större del för deras aktiviteter än vad hon har så får du väl låta bli och förklara för barnen att du inte kan/vill ta den kostnaden själv.

Ps. Enligt föräldrabalken skall föräldrarnas SAMLADE ekonomiska förmåga, tillsammans med barnens behov tas i beaktande. Dvs har ena föräldern större ekonomisk förmåga så förväntas den betala mer. Det är även så man gör när man beräknar underhållsbidrag.

Så ja, har du INTE RÅD att betala en större del så ska du inte det. Men HAR du råd men väljer att inte ta en större del för tex fritidsaktiviteterma pga någon snedvriden version av rättvisa.. då är det faktiskt bara snålt och missunsamt.

Nu pratar jag INTE om saker eller aktiviteter hos den andra föräldern, utan om bra vinterkläder (kan förövrigt hittas till bra priser på rea, jag är själv med att försörja två barn och två vuxna och det går utmärkt att hitta testvinnande kläder till bra priser) och sporter.

Cyklar, skridskor, skidor osv till SKOLAN kan du faktiskt inte skylla på.. Skolan får inte begära sådant och du kan helt enkelt säga nej. Om skolan har sådana aktiviteter måste de ordna lånesaker till de som inte har. Eller, om nu barben har cyklar, skridskor osv HOS DIG (som du skrivit tidigare..) kan de ju ta med dessa till skolan och du behöver inte skylla på skolan att du köpt dem....
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:39:54 följande:

Ni tycker alltså på fullaste allvar att det är rimligt att jag ska bekosta allt som barnen ska ha hos den andra föräldern för att denne går på försörjningsstöd?

Jag betalar redan alla ytterkläder, barnens försäkringar, fritidsaktiviteter m.m.

Det jag anser att jag inte ska betala är saker som barnen inte MÅSTE ha. T ex en cykel. Jag har köpt en cykel till barnen som de har hos mig. För att jag har råd och tycker de kan få en cykel. Hade jag inte haft råd hade jag inte köpt det. Därför anser jag inte heller att jag ska köpa en cykel till den andra föräldern också. Denne har inte råd och då får de vara utan.

Jag tycker inte heller att jag ska behöva skicka med shampoo och tvål åt barnen. Den andra föräldern använder väl själv detta och barnen borde således kunna använda dessa!?

Jag anser inte heller att jag ska behöva köra flera mil för att skjutsa dit grejer som barnen inte behöver egentligen. T ex skridskor. Skridskor, etc är saker jag köpt för att barnen behöver det i skolan. Inte för att det är ett måste men för att jag tycker de kan ta med egna som alla andra i klassen gör. Jag åker inte skridskor med dem på fritiden. Men. Jag kan strunta i att köpa denna typ av sportutrustning framöver så får de låna på skolan istället om detta medför att jag slipper köra grejerna till den andra föräldern för att dessa ska användas på fritiden där alternativt att jag slipper köpa två upplagor. En till mig och en till den andra föräldern.

Skulle ni gå med på att bekosta både ert eget uppehälle men även eran expartners? Skulle ni betala saker åt ert ex för att denne istället ska kunna lägga pengarna på cigaretter?

Läser du överhuvudtaget vad folk skriver?

Det många helt enkelt påpekar är att hon faktiskt inte har ekonomi för att köpa alla dessa saker och ja, om du inte vill/kan så låt bli.

Sedan påpekade även jag att föräldrar enligt lag skall dela barnens försörjning.. dock påpekade jag i samma mening att jag INTE syftade på saker hemma hos mamman...

Gällande din sista fråga.. jag har helt ärligt svårt att tro att någon röker två pkt ciggaretter om dagen när de går på försörjningsstöd men om.. - jag tänker att de flesta människor , ÄVEN människor på försörjningsstöd, har behov av att ha onödiga laster i sitt liv. För människor med fast inkomst tänker man inte så mkt på sådant, men jag tror det kan bli snedvridet viktigt att hålla fast vid det när man är på gränsen.

Hade mitt ex bara varit grinig och snål vete fan om jag velat köpa begagnade cyklar o ställt hos honom, men hade han gått på försörjningsstöd (vilket han, om jag lämnade honom, faktiskt skulle få göra) så ja, då hade jag kunnat tänka mig att ta en större del av barnens kostnader. Gör det nu med så ;)

Hade jag haft ekonomisk möjlighet att köpa bra overaller men han inte haft det, ja inte sjutton hade jag sagt att vi då köper efter hans ekonomiska förmåga "bara för att".. Då hade jag köpt overaller själv. Precis som jag inte för mitt liv hade låtit barnen sluta med sina aktiviteter "för sakens skull" om JAG HADE RÅD, men inte pappan. Det är att straffa barnen och det är rätt sorgligt när vuxna hamnar där.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:46:15 följande:

Nej. Ungarna behöver inte skidor och skridskor varje vecka. Du är den första i denna tråden som tycker det. Därför anser jag att hen får köpa detta själv om denne vill att barnen ska ha denna utrustning där. Jag skickar med grejerna till skolan när de behövs där. Övrig tid används inte dessa.

Förlåt men.. det är faktiskt bara en person (sextiotalist) som nämnt att du kanske kan köpa begagnat ochställa hos den ansra föräldern, INGEN har sagt att det är är en självklarhet att det skall finnas cyklar, skidor och skridskor hos er båda...

Föreslår att du tar ett par djupa andetag och läser igenom svaren en gång till. Och har i åtanke att de flesta svarar på din mening att "hen inte har råd med det DU kräver"..
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-07 23:38:02 följande:

Förresten. Vadå "hennes grejer inte passar din standard"? Jag har inte sagt något om hens grejer.

Anonym (TS) skrev 2021-02-17 19:59:20 följande:

Hen har inte råd med det jag kräver...

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-08 12:50:32 följande:

När barnen började bo växelvis efter de bott flera år hos mig så delade vi på alla deras grejer. Jag körde hälften av deras kläder och leksaker och lite andra prylar dit. Men det duger inte.

Genom att jag har hela barnbidraget har jag lagt fram ett förslag på vad detta ska täcka. Hen vill inte ha halva barnbidraget då detta isf endast dras av från hens norm på försörjningsstöd enligt hen.

Jag har då gjort en uträkning och sagt att jag står för ytterkläder till ALLA årstider dvs overaller, vinterskor, mössor, handskar, skalkläder, underställ, fleecekläder, tjocksockar, vinterskor, sommarjackor, regnkläder, stövlar, sandaler, gympaskor, badskor, kepsar etc etc. Till en lågt räknar kostnad av ca 10000:-/år.

Jag betalar barnens försäkringar ca 6500:-/år. Fritidsaktiviteter just nu ca 11000:-/år, sportutrustning som de behöver till skolan t ex badkläder, idrottskläder, skidor, skridskor, etc ca 3500:-/år samt busskort ca 2500:-/år. Det är 33 500:-/år och barnbidraget är på 31 800:-/år. Utöver detta betalar jag dessutom bränslet när jag skjutsat till aktiviteter på den andra förälderns vecka också samt förlorar lön på att gå ner i arbetstid för att ha möjlighet att skjutsa.

Dessutom förväntas jag betala inomhuskläder, hygienartiklar och receptfria läkemedel.

Jag är förälder och ingen välgörenhetsfirma. Jag gör mycket mer än vad som är mitt ansvar att göra och betalar betydligt mycket mer än jag borde. Jag skjutsar och hämtar till höger och vänster. Skjutsar till tandläkare/läkare på hens veckor för att hen saknar körkort.

Jag får ingenting tillbaka. Jag ställer upp hela tiden men får inget tillbaka mer än krav på ännu mer

Är det rimligt? Att det endast är en av föräldrarna som ska göra allt och betala allt?

Funderar på att ge halva barnbidraget för att kunna hänvisa till detta så hen får stå för hälften av alla kostnader. Men det medför också att barnen inte kan gå på sporter på fritiden som de vill och inte kunna vara försäkrade för att hen inte kan betala hälften.

Som sagt.

Om det är viktigare att "göra en markering" till en förälder som går på soc än att dina barn får fortsätta med sina aktiviteter och vara försäkrade är det ju upp till dig.

Men det är en rent ut sagt jäkligt sunkig inställning..

Gällande sportutrustning och saker hos den andra föräldern är det många som svarat dig - sluta med det.

Och sluta låt som om du kör skidor vareviga vecka..

HUR många gånger per säsong åker de skidor i skolan? I genomsnitt?
  • Brumma
    Citronsaft skrev 2021-03-08 16:35:52 följande:

Det är just det jag säger. Ha barnen boende mer hos dig och inte 50/50. Så du har möjlighet att få underhållstöd istället.

Det är inget TS själv får bestämma.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-08 17:42:58 följande:

Att jag skrivit henne en gång beror nog mer på autokorrekt än att jag skrivit fel. Behöver rätta varje gång jag skriver hen. Blir han eller hon eller henne automatiskt.Nä. Man beräknat att ett barn kostar ungefär ett barnbidrag plus två underhåll per månad dvs 4396:-/mån. Jag ska betala 1573:- och den andra föräldern ska betala 1573:-. Föräldern ska få pengar från soc för att kunna köpa kläder, mat, hygienartiklar etc. Det ska ingå i normen.

Jag betalar min del. Sen är det upp till hen hur hen vill göra. Vill hen att barnen ska leva lyxliv med märkeskläder och dyra prylar så måste hen betala det och inte jag. Man lever efter sina tillgångar. Hen har små tillgångar och får foga sig efter det. Det kan inte vara jag som ska ge pengar varje månad till den andra föräldern och dennes nya partner så de kan leva lyxliv. Då får de helt enkelt se till att skaffa ett jobb och tjäna mer pengar. Jag jobbar för mina pengar.Jag kör skidor var eviga vecka. Båda lämnar och hämtar. Till den andra föräldern för att hen vill att barnen ska använda dem där på fritiden. När de har skidor i skolan kör jag dit skidorna en gång och hämtar dem en gång då de får förvara skidorna på skolan under de 10 veckorna de åker skidor varje vinter. Då åker de MINST 3 gånger i veckan. Så minst 30 gånger per vinter. Vi bor långt norrut. Norr om polcirkeln till och med och inte i Stockholm...Övrig tid vill den andra föräldern ha skidorna till sig och då blir det jag som får köra dem dit. Det handlar inte om att jag kör dem dit för att de ska ha dem i skolan utan för att den andra föräldern vill ha dem på fritiden

Jag har även fått köra cyklar varenda vecka i två somrar. Lämna och hämta. Drygt fem mil tur och retur. I somras fick jag nog och köpte begagnade cyklar för att det blev billigare än attköra dit dem. De dög inte enligt den andra föräldern som ville ha en BMX istället för att barnet har en hos mig....

Det känns ganska omotiverade att köra grejer varje vecka, betala aktiviteter, skicka dit kläder och prylar och ge pengar utan att ens få ett tack utan endast otacksamhet och klagomål på hur dåliga grejer de får.Jag bestämmer inte det själv. Utan detta är överenskommet med familjerätten.

Sluta skicka grejer.

Sluta köpa saker dit.

Men VARFÖR sluta med aktiviteter o försäkringar?

För att göra en poäng på dina barns bekostnad? Dessurom bryter du mot föräldrabalken om du skulle lägga allt efter den andra förälderns ekonomiska förmåga...

För nej, det du skriver ovan om att den andra förälder skall betala 1573:- gäller inte om föräldern de facto inte har råd, då går föräldrabalken in (försörja sina barn efter förmåga). Hade du tex haft barnen heltid hade den andra föräldern inte behövt betala underhållsstöd utan där hade försäkringskassan gått in och betalat till dig.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-04-05 11:50:14 följande:

Hur menar du att jag bryter mot föräldrabalken?

Jag ger barnen de dem behöver. Men jag tänker inte bekosta massa saker de klarar sig utan för att den andra föräldern anser att barnen ska ha det där. Om jag så skulle tjäna 300 000:-/mån men väljer att ge barnen de dem minimalt behöver uppfyller jag min försörjningsskyldighet.

Däremot tycker inte jag att det är orimligt att kräva att den andra föräldern ska bekosta saker för barnen när de är där. Hen får ju försörjningsstöd som även ska täcka barnens kostnader för t ex kläder, försäkringar etc. Vad går dessa pengar till när hen inte har råd? Då hen varken betalar kläder eller försäkringar.

Nä. Har föräldern inte råd går försäkringskassan in och betalt underhållsstödet. Men man har inte rätt till försörjningsstöd när barnen bor växelvis och således behöver den andra föräldern stå för vissa kostnader.

Jag är inte sugen att lägga en stor del av min lön på att betala åt den andra föräldern för att denne vill att barnen ska ha egen dator, varsin teve, BMX cyklar och sportutrustning där. Då sparar jag hellre pengar så jag och barnen kan åka utomlands när det tillåts igen. Barnen kan också lära sig av att se att hårt slit lönar sig. Jobbar man inte har man inte råd med allt man vill ha, jobbar man så kanske man kan köpa vissa saker man vill ha. Blir en liten förskönad bild om jag ska pytsa in pengar åt barnen, dessutom bidrar jag till ett brott. Den andra föräldern ska redovisa sina inkomster även om det är gåvor som ska räknas in i försörjningsstödet. Vilket hen inte hör.

Jag syftade på att man, enligt föräldrabalken, skall bidra efter förmåga till barnens försörjning (som förövrigt - enligt föräldrabalken skall utgå från föräldrarnas SAMLADE ekonomiska förmåga). Gemensamt är er samlade förmåga MER än om du väöjer att lägga dig på nivå från någon som behöver försörjningsstöd. Efrersom det även är du som har STÖRRE förmåga är det även, enligt föräldrabalken, du som skall bidra för den större delen av barnens försörjning.

Du bidrar knappast till brott om barnen får ta med cyklar eller datorer till sin andra förälder..

Står fast vid att man är en snål jäkel om man avsö6utar barnens försäkringar av princip för att den andra föräldern inte har råd.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-04-23 21:23:39 följande:

Jag har inget emot att de får ta med sig sakerna. Det jag är emot är att det är JAG som måste frakta cyklar etc dit och hem varje gång.

Rent konkret då.. igen..

SLUTA med det då..

Ingen här kan ändra på att du kör grejer. Ingen här kan ändra på att exet VILL att du kör grejer. Det är faktiskt bara du som kan göra det, så istället för att gå runt och känna dig tvungen att köra cyklar osv till föräldern - sluta. Jag har sagt det flera gånger, andra har sagt det flera gånger - Du MÅSTE inte köra grejerna.

En fråga till dig.tråden startades nu för två månader sedan - hur ser situationen ut idag? Har du sagt nej eller har du fortsatt köra? För det är faktiskt bara du som kan ändra på situationen.
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?