• Anonym (TS)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:34
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:35
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

• Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (TS) skrev 2021-02-17 19:59:20 följande:

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

"Inte råd med det jag kräver", det är alltså du som kräver att barnen ska ha vissa saker hos den andre föräldern? Med vilken rätt anser du att du kan göra det?
  • Anonym (Ihghj)

Har de tagit bort underhåll vid växelvis boende eller tjänar du för mycket för stt få det?

Du kan inte kräva annat än att barnen har kläder på kroppen och mat i magen när de är hos den andre föräldern.

Kläder kan du stå för lite mer eftersom du har barnbidragen.

Vad han menar med att han inte får pengar för barnen vet jag inte. Det finns en norm och den måste soc hålla sig till. Iom att föräldern har växelvist boende får hen halva summan som står i normen.

• Anonym (Visst)

Vid växelvist boende betalas i vanliga fall inget underhåll. Dock kan det vara så att om den ena föräldern har betydligt högre inkomst så kan denne bli skyldig att betala underhåll. För att barnen ska ha en någorlunda likvärdig vardag hos båda föräldrarna. Eftersom du även har hela barnbidraget så får du ju såklart stå för en större del.

Tycker du verkligen att det är rimligt att en som innehar endast försörjningsstöd ska kunna köpa cyklar, skridskor, kickbikes mm?

• Anonym (Jenny)

Sätt gränser!

Jag hade gett halva barnbidraget och inte ett öre med (om du inte vill). Om det absolut skulle ställa till det för den andra förälderns försörjning hade jag erbjudit att lämna över summan i kontanter som ett sätt att underlätta. Om det inte är ekonomiskt hållbart att ha två uppsättningar av allt så får ni antingen komma på ett sätt att ta med grejerna mellan eller så får barnen klara sig utan halva tiden. Har barnen redan dubbla uppsättningar av allt så bör det i alla fall under en viss tid vara möjligt att sälja av för att ersätta allteftersom barnen växer.

• Anonym (D)

Föräldern som får socialbidrag har möjlighet att få extra bidrag för att barnen bor där på halvtid.

I praktiken rör det sig om ca 3000-4000 kr/månad för två barn, beroende på ålder.

För mer exakta summor se:
    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2021.pdf

Vet inte om soc kan kräva att hen ska ansöka om halva barnbidraget. 

Dock blir det ju fortarande en hel del extra pengar som hen borde kunna lägga på barnen.

• Brumma

Fast om DU kräver en viss standard så ja, då får du betala för den. Du kan INTE kräva att föräldern skall köpa cyklar, sportutrustningskridskor osv bara för att du anser att det skall finnas. Då har du överhuvudtaget inte fattat grejen med underhållsskyldighet/försörjningsskyldighet..

Det föräldern måste stå för är mat och husrum. Kläder efter förälderns ekonomiska förmåga, dvs det kan bli second hand, ärvda eller skänta kläder om pengar inte finns.

Har man hemmaboende barn så ska man dock få extra tillägg i försörjningsstödet för det, så får hen inte det behöver det kollas upp. Hen kan inte ansöka om barnbidraget då du är ensam vårdnadshavare. Kan ju vara samma sak med försörjningsstödet, kanske får man inte för barn om man inte är vårdnadshavare?

• Anonym (TS)
    Anonym (Visst) skrev 2021-02-17 20:07:00 följande:

"Inte råd med det jag kräver", det är alltså du som kräver att barnen ska ha vissa saker hos den andre föräldern? Med vilken rätt anser du att du kan göra det?

Jag tycker inte det är ett orimligt krav att barnen ska ha kläder hos den andra föräldern. Jag tycker inte heller det är rimligt att jag ska (eftersom hen saknar körkort) köra dit barnens cyklar, skidor etc varannan vecka för att hen inte köper detta åt barnen. Har sagt att då får de promenera när de är där eller så får hen köpa egna saker.

Jag kräver även att hen ska köpa hygienartiklar till barnen och inte att jag ska behöva skicka med schampo, balsam, tvål.

Nu har jag som jag skrev i TS köpt cyklar och lite annat som barnen kan ha där. Men jag anser inte att det är min skyldighet. Det enda som jag KRÄVT är att hen ska köpa kläder till barnen som de har hos hen. Men det är ett för stort krav och har dessutom märkt att hen hamstrar kläder som jag köpt hos sig. Får köpa nya kläder hela tiden för det försvinner. Tog upp detta och fick till svar "Ja. Jag har sparat kläder här för att jag inte har råd med kläder". Ja fast det känns inte riktigt ok att göra det utan att fråga...
    Anonym (Ihghj) skrev 2021-02-17 20:13:21 följande:

Har de tagit bort underhåll vid växelvis boende eller tjänar du för mycket för stt få det?

Du kan inte kräva annat än att barnen har kläder på kroppen och mat i magen när de är hos den andre föräldern.

Kläder kan du stå för lite mer eftersom du har barnbidragen.

Vad han menar med att han inte får pengar för barnen vet jag inte. Det finns en norm och den måste soc hålla sig till. Iom att föräldern har växelvist boende får hen halva summan som står i normen.

Underhåll vid växelvis boende finns inte längre.

Ja och det enda jag kräver är att hen ska köpa kläder till barnen, betala maten de äter och hygienartiklar samt att hen får bekosta aktiviteter de vill göra när barnen är där.

Jag har till en början även fått bekosta aktiviteter som de gjort. Skickat pengar för bowling, Leos lekland och så vidare. Men det har jag läst mig till att umgängesföräldern ska bekosta själv och sagt stopp till.

Däremot är det ett jävla tjat om att jag ska skjutsa dit skidor, skridskor, cyklar och övrigt och där har jag att att de får promenera eller köpa själv. Gnället upphörde inte så köpte billiga cyklar på Facebook åt dem och lämnade hos henne. Men de dög inte. De var för fula och det ena barnet ville ha en BMX som hos mig. Men nej. Jag kör inte dit cyklarna nå mer utan de får använda dem jag köpt eller promenera.
    Anonym (Visst) skrev 2021-02-17 20:14:36 följande:

Vid växelvist boende betalas i vanliga fall inget underhåll. Dock kan det vara så att om den ena föräldern har betydligt högre inkomst så kan denne bli skyldig att betala underhåll. För att barnen ska ha en någorlunda likvärdig vardag hos båda föräldrarna. Eftersom du även har hela barnbidraget så får du ju såklart stå för en större del.

Tycker du verkligen att det är rimligt att en som innehar endast försörjningsstöd ska kunna köpa cyklar, skridskor, kickbikes mm?

Jag tycker cyklar, kickbikes osv inte är ett måste. Dessutom kan man få detta för 200-300:- begagnat. Skulle hen skippa att röka två paket skulle hen kunna köpa en cykel. Tycker du att det är rimligt att jag ska köpa två cyklar var, två par skridskor var? Skulle du vilja bekosta det åt din föredetta? Även xbox t ex har det gnälkts om för att barnen har ett hos mig. Jag har barnbidraget och köper den sportutrustning barnen behöver till skolan. Ex. skidor, skridskor, gympakläder. Jag kör dessa till skolan de dagar de behöver dem även på hens vecka då skolan är ett par hundra meter bort. Men hen förväntar sig att jag ska köra grejerna till hen också och hen bor 30 minuter med bil bort och hämta grejerna sen då barnen inte får ta med dem i skoltaxin. Där har jag sagt nej och att hen får köpa själv om hen vill att de ska ha det där. Efter gnäll och har och skrik så köpte jag cyklar till dem iaf. Men de var för fula och dög inte enligt föräldern.
    Anonym (Jenny) skrev 2021-02-17 20:26:08 följande:

Sätt gränser!

Jag hade gett halva barnbidraget och inte ett öre med (om du inte vill). Om det absolut skulle ställa till det för den andra förälderns försörjning hade jag erbjudit att lämna över summan i kontanter som ett sätt att underlätta. Om det inte är ekonomiskt hållbart att ha två uppsättningar av allt så får ni antingen komma på ett sätt att ta med grejerna mellan eller så får barnen klara sig utan halva tiden. Har barnen redan dubbla uppsättningar av allt så bör det i alla fall under en viss tid vara möjligt att sälja av för att ersätta allteftersom barnen växer.

Det som är problemet om hen får halva barnbidraget är att vi skulle behöva dela på alla kostnader. Nu har jag hela barnbidraget och står för alla ytterkläder för alla årstider, barnförsäkringar, all utrustning de behöver till skolan såsom skidor, skridskor, gympakläder etc, fritidsaktiviteter bl a ridning som kostar 8000:-/år. Jag står även för skjuts till dessa aktiviteter även på den andra förälderns veckor då denna saknar körkort..

Skulle hen ha halva bidraget skulle barnen inte kunna gå aktiviteter. De skulle inte kunna ha Gneis ytterkläder för hen skulle inte ha råd med halva... Jag prioriterar att barnen har bra ytterkläder, är försäkrade och har fritidsaktiviteter. Men kommer väl bli i slutändan att vi måste dela. För jag kan inte bekosta ALLT.
    Brumma skrev 2021-02-18 21:13:12 följande:

Fast om DU kräver en viss standard så ja, då får du betala för den. Du kan INTE kräva att föräldern skall köpa cyklar, sportutrustningskridskor osv bara för att du anser att det skall finnas. Då har du överhuvudtaget inte fattat grejen med underhållsskyldighet/försörjningsskyldighet..

Det föräldern måste stå för är mat och husrum. Kläder efter förälderns ekonomiska förmåga, dvs det kan bli second hand, ärvda eller skänta kläder om pengar inte finns.

Har man hemmaboende barn så ska man dock få extra tillägg i försörjningsstödet för det, så får hen inte det behöver det kollas upp. Hen kan inte ansöka om barnbidraget då du är ensam vårdnadshavare. Kan ju vara samma sak med försörjningsstödet, kanske får man inte för barn om man inte är vårdnadshavare?

Alltså hur kan alla ha fått det till att jag kräver att varnen ska ha cyklar? Jag kräver att barnen ska ha kläder där och hygienartiklar samt mat. Endast. Det är hen som kräver att barnen ska ha cyklar, skidor, skridskor, kickbikes etc och att jag ska köra dit grejerna de har hos mig. Jag har sagt nej till det. Även köpt cyklar åt dem som de har där men sagt att vill hen att de ska ha mer eller andra grejer får hen betala själv eller så får de klara sig utan.
  • GGN

Jag fattar inte. Bor barnen varannan vecka delas barnbidraget och inget underhåll betalas. Föräldrarna betalar det som behövs hemma hos dem.

Bor barnen bara hos dig ska du har barnbidraget och den andra föräldern ska betala underhåll för sina barn.

Vad har jag missat?

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-03 07:46:05 följande:

.Alltså hur kan alla ha fått det till att jag kräver att varnen ska ha cyklar? Jag kräver att barnen ska ha kläder där och hygienartiklar samt mat. Endast. Det är hen som kräver att barnen ska ha cyklar, skidor, skridskor, kickbikes etc och att jag ska köra dit grejerna de har hos mig. Jag har sagt nej till det. Även köpt cyklar åt dem som de har där men sagt att vill hen att de ska ha mer eller andra grejer får hen betala själv eller så får de klara sig utan.

"Alla har fått det till" pga att vi utgår från vad du skrivit.

Dvs du skrev "Hen har inte råd med det jag kräver".

Sluta köra dit cyklar, skridskor och skidor. Så länge du fortsätter göra det kommer han att fortsätta förvänta sig det. Barnen får helt enkelt vara utan sådant hos sin andra förälder - trist? Ja, men har hen inte råd så är det så.

Anmäl att han nu skall ha halva barnbidraget. Anmäl att han har halva boendet. Finns inte kläder så kan barnen packa med sig en väska att ta på bussen. Köp en kabinväska med hjul.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2021-02-17 19:59:20 följande:

Välj dina strider. Du har alltså barn med en man som har haft missbruksproblem. Då är väl prio ett att han får chansen att skapa en vardag med sina barn. Han den summan han får från soc är troligen väldigt låg och finns antagligen inte ens utrymme för det du önskar. Det är också dyrt att vara fattig. 
    I din sits så hade jag köpt dessa grejer billigt begagnat, skickat över kläder, kanske köpt lite ytterkläder till barnen begagnat så de hade reservkläder. Bara att acceptera att du inte valt det bästa pappamaterialet.
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?