• Anonym (TS)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:34
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:35
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

• Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?
  • Anonym (Ella)

Den andre föräldern får pengar från soc för barnen om hon söker. Kan ju hända att det är de pengarna hon lägger på cigaretter?

Sluta köpa saker och ställ där. De får klara sig utan cyklar, skridskor och kickbikes varannan vecka. De får låta bli att gå på lekland och göra saker som kostar pengar.

Skicka bara med kläder för en vecka och kommer de inte tillbaka måste du inte skicka med ombyte nästa gång för då vet du ju att det finns kläder hos mamman.

Det är inte att straffa barnen att inte ha lika hög standard hos mamma som hos pappa. De flesta barn förstår om man pratar med dem. Pappa har råd med vissa saker som mamma inte har råd med.

Sen om de behöver skridskor, skidor och cyklar nån gång i skolan kan du ju skjussa dit det, men det kan ju knappast vara varje vecka de ska ha det. Brukar väl vara friluftsdag typ en gång om året, och likaså cykelutflykt.

• Anonym (Emmas)

2 pkt. cigg skriver du bara för att trycka på vilken dålig människa ditt ex. är. Kan du inte bara skicka med en kasse begagnade kläder så behöver du inte tänka på att packa sen. Skridskoåkning är typ 2-3 ggr per år i skolan, men du får det att framstå som om du släpar skridskor året runt. Någonting måste finnas hos ditt ex. Hon tvättar sig och borstar tänderna själv antar jag. Jag tror att du bara ser ner på henne för att hennes grejer inte passar din standard. Det kommer att smitta på ungarna också men det kanske är det du vill. Du borde vara glad att ungarnas mamma tagit sig ur missbruket och hjälpa till lite nu för barnens skull.

• Anonym (TS)
    Brumma skrev 2021-03-07 01:01:49 följande:

Förlåt men.. det är faktiskt bara en person (sextiotalist) som nämnt att du kanske kan köpa begagnat ochställa hos den ansra föräldern, INGEN har sagt att det är är en självklarhet att det skall finnas cyklar, skidor och skridskor hos er båda...

Föreslår att du tar ett par djupa andetag och läser igenom svaren en gång till. Och har i åtanke att de flesta svarar på din mening att "hen inte har råd med det DU kräver"..

Jag har köpt vissa saker begagnat och lämnat där. Men dessa har inte dugit. Inte för barnen utan för den andra föräldern.

T ex beklagade sig hen att cykeln inte var en BMX. Hen ville att barnet skulle ha en BMX då barnet har en hos mig. Jag tyckte hen kunde nöja sig med en vanlig cykel som var billigare. Barnet var nöjd och tacksam.

Det är ju det som är problemet. Jag kräver ingenting. Det är den andra föräldern som kräver. Jag kräver inte att hen ska köpa skridskor t ex. Men jag säger nej till att bekosta dem åt hen. Vill hen att barnen ska ha skridskor där så får hen köpa dem. Men det är inget jag kräver. Jag kräver inte att hen ska ha skridskor för att barnen behöver i skolan t ex utan jag lämnar av skridskorna jag köpt på skolan på väg till jobbet de degar de har skridskor och är hos den andra föräldern. Men jag kör inte flera mil tur och retur för att lämna dem hos hen.
    LadyJane skrev 2021-03-07 07:51:50 följande:

Du betalar till BARNEN, inte till föräldern. Du vill, på fullt allvar, inte betala saker till dina barn.

För att du är girig?

För jag, som skattebetalare, ska verkligen inte betala brahasaker som cyklar osv till DINA barn. Jag betalar deras mat i magen, deras hyra för det extra utrymme den andre föräldern har och andra nödvändiga saker. Det är precis så det ska vara och jag gnäller inte.

Men.

Jag, som skattebetalare, ska verkligen inte stå för saker du tycker att de ska ha, som cyklar.

Du vill att de ska ha dem. Du betalar. Enkel matematik och enkel logik.

För det här handlar egentligen inte om hur den andre föräldern försörjer sig utan det här handlar om hur du och andra föräldrar är giriga och kräver att den med minst resurser ska leverera precis samma standard som den med mest resurser har.

Därför ser lagen ut som den gör. Den förälder som vill ha dyra utrustningar osv får vackert betala därför du, som resursstarkast,  kan aldrig någonsin kräva av den minst resurstarka, ska betala för det DU kräver.

Du för ju bara krig mot ditt ex och du gör det via pengar och du använder barnen som slagträn.

Jag tycker helt ärligt mycket, mycket synd om barnen som hamnat i skottlinjen för detta krig...

Hur har alla fått det till att det är JAG som vill att de ska ha cyklar? Det är den andra föräldern som vill det och som anser att JAG ska betala. Jag kräver inte att de ska ha cyklar. Jag kräver inte att hen ska betala. Jag säger bara nej till att betala åt hen.

Jag kräver inte att de ska ha dyra grejer. Vart har du fått det ifrån?

Det enda jag vill är att de ska ha bra ytterkläder och dessa betalar jag. Själv. Den andra föräldern betalar inte en krona i ytterkläder. Jag betalar fritidsaktiviteter för att barnen ska kunna gå vilka sporter de vill. Den andra föräldern betalar inte en krona dit. Jag åker och hämtar och skjutsar barnen till deras fritidsaktiviteter även på den andra förälderns vecka då hen saknar körkort.

Jag betalar barnens försäkringar själv då den andra föräldern inte har råd och jag tycker barnen ska vara försäkrade.

Det jag anser att barnen ska ha betalar jag. I detta fall är det den andra föräldern som KRÄVER att jag ska betala då denne vill att barnen ska ha en viss standard. Det är inte jag som kräver det.
    Anonym (Hanna) skrev 2021-03-07 08:56:15 följande:

Du har ingen skyldighet att skicka med inomhuskläder och hygienartiklar.

Det som man kan och ska göra om föräldern inte tillgodoser barnens grundläggande behov, tex att de får går utan kläder och inte har möjligheter att tvötta sig är att göra en orosanmälan till soc.

Du menar alltså att om du inte skickar med en tvål får barnen inte tvötta sig på hela veckan?

Det är detta jag menar. Det jag kräver att hen ska betala är inomhuskläder, hygienartiklar och receptfria mediciner. Febertermomenter tycker jag väl också att hen kan ha. Men det har jag fått köpa. Har även fått skicka med ett lager Alvedon, nässpray och hostmedicin då detta inte köptes när barnen blev sjuk där. Har sagt att efter detta får hen köpa detta själv då hen får tillbaka pengarna från soc om hen lämnar in kvittot.

Såklart de får tvätta sig. Men det blir ett jävla liv om att jag inte skickat med om att hen inte har råd. Att barnen använder en handfull tvål vid varje dusch och bla bla.
    Anonym (Emmas) skrev 2021-03-07 10:27:31 följande:

2 pkt. cigg skriver du bara för att trycka på vilken dålig människa ditt ex. är. Kan du inte bara skicka med en kasse begagnade kläder så behöver du inte tänka på att packa sen. Skridskoåkning är typ 2-3 ggr per år i skolan, men du får det att framstå som om du släpar skridskor året runt. Någonting måste finnas hos ditt ex. Hon tvättar sig och borstar tänderna själv antar jag. Jag tror att du bara ser ner på henne för att hennes grejer inte passar din standard. Det kommer att smitta på ungarna också men det kanske är det du vill. Du borde vara glad att ungarnas mamma tagit sig ur missbruket och hjälpa till lite nu för barnens skull.

Jag har skickat med otaligt mycket kläder dit. De kommer dock aldrig tillbaka utan för små, urtvättade eller trasiga kläder kommer tillbaka och jag får köpa nya. Nästa gång åker barnet dit i hela kläder och kommer tillbaka med trasiga. Jag har sagt att jag gärna vill ha tillbaka de kläder jag köper då jag ständigt får köpa nya då de kläder jag skickat dit inte kommer tillbaka. Det funkade inte och därför har jag sagt att hen får köpa egna kläder som barnen kan ha där. Har även märkt att det i princip uteslutande är dyrare märkesplagg som fastnar där.

Skridskoåkning är inte 2-3 gånger per år utan 10 veckor på höstterminen. Desamma med skidor. Skridskorna är då på skolan. Skridskor och utrustning till dessa samt skidor är något jag får släpa fram och tillbaka hela halvåret. Inte till skolan utan till den andra föräldern. Barnen får inte ta med dessa i skolskjutsen utan jag förväntas köra dessa grejer till den andra föräldern då denna vill använda grejerna med barnen på fritiden. Jag tycker inte det är ok och har då sagt att hen får köpa egna att ha hos sig i så fall.

Sommarhalvåret att jag fått köra cyklarna dit vid varje byte varannan vecka och hämta dem vid nästa byte. Fick nog och köpte begagnade cyklar åt barnen dit istället. Fick även köpa hjälmar och köra dit då jag efter två umgängesveckor fick till mig att barnen cyklade utan hjälm då "hen inte hade råd att köpa hjälmar".

Jag hjälper till otroligt mycket. Skjutsar. Hämtar. Köper grejer. Men jag tycker det borde finnas en gräns för vad hen kan begära.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Emmas) skrev 2021-03-07 10:27:31 följande:

Förresten. Vadå "hennes grejer inte passar din standard"? Jag har inte sagt något om hens grejer. Utan det är hen som kräver saker av mig för att hen själv inte tycker sin egen standard passar barnen utan vill att jag ska pytsa in flera tusen i månaden så de ska kunna gå på restaurang, lekland, ha cyklar och kickbikes, märkeskläder då hennes ekonomi inte tillåter det. Jag anser att hon får leva efter sina tillgångar. Barnen mår inte dåligt av att inte kunna få varenda pinal de vill ha. Jag köper inte heller allt de vill ha, även om jag skulle ha råd med det.
  • Anonym (Hanna)

Det är detta jag menar. Det jag kräver att hen ska betala är inomhuskläder, hygienartiklar och receptfria mediciner. Febertermomenter tycker jag väl också att hen kan ha. Men det har jag fått köpa. Har även fått skicka med ett lager Alvedon, nässpray och hostmedicin då detta inte köptes när barnen blev sjuk där. Har sagt att efter detta får hen köpa detta själv då hen får tillbaka pengarna från soc om hen lämnar in kvittot.

Såklart de får tvätta sig. Men det blir ett jävla liv om att jag inte skickat med om att hen inte har råd. Att barnen använder en handfull tvål vid varje dusch och bla

Som sagt så kan hen inte kräva det (även om jag skulle skickat med en feberteemometer om det inte fanns för barnens skull). Det kan du lugnt förklara varje gång hon kräver att du ska köpa saker.

Du har ingen skyldighet att skicka med dessa saker. Men du har heller ingen rätt att få reda på vad som finns hos hen och kräva att hen köper saker som du anser att hen ska ha. Det du kan göra är ett göra en orosanmälan om du anser att barnen far illa hos hen, inte blir omhändertagna när de är sjuka osv.

Men det verkar inte som att problemet skulle vara att barnen far illa utan att du tycker att hen tjatar på dig för mycjet. Du får väl då sakligt tala om vad du är beredd att skicka med och vad du inte är beredd att skicka med. Att hen är jobbig kan du väl inte göra så mycket åt, utan hantera som man gör med andra människor som man har svårt för men som är viktiga att ha en bra relation med. Var saklig, me trevlig och artig och undvik att börja diskutera saker om du redan vet hur du tänkt göra och varit tydlig med det.

Eftersom du har hela barnbidraget är det ju rimligt att ni kommer överens om vad du ska stå för extra där,eller att ni delar på det.

• Anonym (Hanna)

Saken är ju den attden andra föräldern inte kan kräva det du säger att hen kräver. Du kan sluta betala lekland på hens veckor, och skicka med tvål, massa kläder varje gång osv.

Vill du inte stå för detta extra hos hen får du helt enkelt informera om det och sen sluta köpa dessa saker. Så mycket annat finns väl inte att göra? Att personen kommer tjata kan du inte göra så mycket åt, mer ön att själv bete dig trevligt tilbaka.

• annabellelee

Ts:Anledningen till att folk hackar på dig för att du har höga krav är att du skrivit det själv(sista meningen i trådstarten) :

"Hen har inte råd med det jag kräver..."

Därmed låter det som att du kräver att barnen ska ha e massa utrustning hos ditt ex.

Nej, du behöver inte köpa saker som barnen har hos exet. Påstår exet det är det bara att säga nej. Däremot kan du välja att låta barnen ta mig sig saker för barnens skull.

• Anonym (Emmas)

Men kan du inte köpa en kasse begagnade kläder för ett par 100 som du ger exet. Sen skickar du inte med mer innekläder. Skit i om det blir gnäll.

• Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-07 23:38:02 följande:

Förresten. Vadå "hennes grejer inte passar din standard"? Jag har inte sagt något om hens grejer.

Anonym (TS) skrev 2021-02-17 19:59:20 följande:

Hen har inte råd med det jag kräver...

• Lilant

För er som inte fattat så är ts en man och exet en kvinna :)

Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?