• Anonym (TS)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:34
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-23 21:35
    Känner att jag behöver uppdatera då det är många som hakat upp sig på "mina krav" och att jag är snål.

Jag har inga krav på någon standard hos den andra föräldern. Det är denne som har krav som denne inte kan ha råd med utan vill att jag ska bekosta dessa.
    Jag har inga problem att barnen får ta med sig saker härifrån till den andra föräldern, det jag inte orkar är att det är JAG som behöver så för frakten då den andra föräldern saknar körkort. Det förväntas att jag ska köra dit cyklar inför varje helg och sedan hämta dem till exempel. Jag har inget problem att barnen tar med sig sina cyklar men tycker att då får den andra föräldern lösa med frakten hem till sig och tillbaka.

Desamma gäller skidor osv. Vissa har hakat upp sig på att barnen måste få låna skidor härifrån till skolan och att jag är snål. Jag lämnar skidorna, skridskorna etc åt barnen på skolan inför varje pass de ska åka. Den andra föräldern kräver dock att jag ska köra utrustningen hem till hen för att hen vill att barnen ska använda dessa på fritiden.

Gällande kläder så harva försökt ha delad garderob. Det går inte då den andra föräldern behåller kläderna jag skickar med och skickar tillbaka urtvättade, för små eller trasiga kläder till mig så jag ständigt fått köpa mer och mer kläder som successivt försvunnit.

Då har jag sagt att vill andra föräldern att barnen ska cykla hos hen eller åka skidor så får hen antingen ordna frakten dit och tillbaka eller så får hen köpa egna grejer. Med kläderna har jag flertalet gånger påtalat att jag måste få tillbaka kläderna jag skickar dit men det funkar inte.
    Jag tycker jag varit väldigt tillmötesgående och inte så lat och egoistisk som alla påtalar i denna tråden.
    När jag pratar med bekanta om detta så påtalar de att jag är alldeles för snäll, här i tråden verkar jag bara vara snål och lat.

Jag skjutsar och hämtar barnen till alla deras aktiviteter även på den andra förälderns vecka. Jag betalar försäkringar och aktiviteter. Har skjutsat utrustning hit och dit i flera år och nu känner jag att det får vara nog. Jag kan inte stå för alla barnens kostnader och leverne både här och där. När jag satt ner foten så mottas det med okvädesord och aggressivitet från den andra föräldern. Det är som att hen vill ha barnen men inte göra allt som det faktiskt kräver och innebär.

• Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2021-03-03 10:08:05 följande:
    Det innebär fortfarande inte att han inte har råd med tvål och mat mm. , utan han väljer att köpa cigaretter.

Det är inte samma sak att inte ha råd och att välja köpa annat.
    Mat har hon (rättar mig, det är tydligen hon inte han) råd med, framkommer inget annat. Misstänker att det är lite dyrare schampo och tvål, annars är det säkert inga problem med ett schampo för 25 kronor (som jag själv använder, fungerar utmärkt, håret blir fint, håller 3-4 dagar om det behövs och går inte åt mycket vid hårtvätt)
    Anonym (Emmas) skrev 2021-03-03 10:10:27 följande:

Glöm att han röker för 4000 om han går på soc. Om han inte äter cigg till middag. Ungarna behöver inte skridskor och skidor varje vecka och om du vill ha dyra ytterkläder så får du såklart stå för det själv. Soc bekostar inga gnejsoveraller. Ungarna verkar bortskämda som inte ens kan ha en begagnad cykel.

Håller nog med om detta. 

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2021.pdf

Ts kan väl titta på detta. Men det verkar ju vettigt om hon fick tillägg för barnen varannan vecka.

Men ts får gärna berätta hur han kan få in både cigaretter för 100 kronor per dag, mat för tre personer varannan vecka och dessutom det han vill att barnens mamma ska köpa på 4180 kronor
  • Anonym (TS)

Ni tycker alltså på fullaste allvar att det är rimligt att jag ska bekosta allt som barnen ska ha hos den andra föräldern för att denne går på försörjningsstöd?

Jag betalar redan alla ytterkläder, barnens försäkringar, fritidsaktiviteter m.m.

Det jag anser att jag inte ska betala är saker som barnen inte MÅSTE ha. T ex en cykel. Jag har köpt en cykel till barnen som de har hos mig. För att jag har råd och tycker de kan få en cykel. Hade jag inte haft råd hade jag inte köpt det. Därför anser jag inte heller att jag ska köpa en cykel till den andra föräldern också. Denne har inte råd och då får de vara utan.

Jag tycker inte heller att jag ska behöva skicka med shampoo och tvål åt barnen. Den andra föräldern använder väl själv detta och barnen borde således kunna använda dessa!?

Jag anser inte heller att jag ska behöva köra flera mil för att skjutsa dit grejer som barnen inte behöver egentligen. T ex skridskor. Skridskor, etc är saker jag köpt för att barnen behöver det i skolan. Inte för att det är ett måste men för att jag tycker de kan ta med egna som alla andra i klassen gör. Jag åker inte skridskor med dem på fritiden. Men. Jag kan strunta i att köpa denna typ av sportutrustning framöver så får de låna på skolan istället om detta medför att jag slipper köra grejerna till den andra föräldern för att dessa ska användas på fritiden där alternativt att jag slipper köpa två upplagor. En till mig och en till den andra föräldern.

Skulle ni gå med på att bekosta både ert eget uppehälle men även eran expartners? Skulle ni betala saker åt ert ex för att denne istället ska kunna lägga pengarna på cigaretter?

• Anonym (TS)
    Anonym (Emmas) skrev 2021-03-03 10:10:27 följande:

Glöm att han röker för 4000 om han går på soc. Om han inte äter cigg till middag. Ungarna behöver inte skridskor och skidor varje vecka och om du vill ha dyra ytterkläder så får du såklart stå för det själv. Soc bekostar inga gnejsoveraller. Ungarna verkar bortskämda som inte ens kan ha en begagnad cykel.

Jag kan inte säga hur mycket hen röker. Men är knappast den enda som går på soc som röker... Två paket är det kan fått till mig från hen att det handlar om.

Nej. Ungarna behöver inte skidor och skridskor varje vecka. Du är den första i denna tråden som tycker det. Därför anser jag att hen får köpa detta själv om denne vill att barnen ska ha denna utrustning där. Jag skickar med grejerna till skolan när de behövs där. Övrig tid används inte dessa.

Jag betalar redan dyra märkesytteekläder själv. Är det svårt att förstå?

Jag kan förtydliga:

JAG BETALAR:

ALLA ytterkläder till ALLA årstider.

Försäkringar.

Sporter/andra regelbundna fritidsintressen.

Busskort.

Det jag vill att den andra föräldern ska betala är:

- Vanliga kläder som barnen har inomhus. T ex byxor och tröjor. För att de ska slippa bära med sig ett ton saker när de byter vecka samt för att alla kläder jag köper "försvinner"

- Hygienartiklar

- Receptfria läkemedel

- Övriga leksaker/fritidsgrejer som den andra föräldern vill att barnen ska ha där t ex kickbikes, skateboards, skridskor, skidor etc.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:39:54 följande:

Ni tycker alltså på fullaste allvar att det är rimligt att jag ska bekosta allt som barnen ska ha hos den andra föräldern för att denne går på försörjningsstöd?

Jag betalar redan alla ytterkläder, barnens försäkringar, fritidsaktiviteter m.m.

Det jag anser att jag inte ska betala är saker som barnen inte MÅSTE ha. T ex en cykel. Jag har köpt en cykel till barnen som de har hos mig. För att jag har råd och tycker de kan få en cykel. Hade jag inte haft råd hade jag inte köpt det. Därför anser jag inte heller att jag ska köpa en cykel till den andra föräldern också. Denne har inte råd och då får de vara utan.

Jag tycker inte heller att jag ska behöva skicka med shampoo och tvål åt barnen. Den andra föräldern använder väl själv detta och barnen borde således kunna använda dessa!?

Jag anser inte heller att jag ska behöva köra flera mil för att skjutsa dit grejer som barnen inte behöver egentligen. T ex skridskor. Skridskor, etc är saker jag köpt för att barnen behöver det i skolan. Inte för att det är ett måste men för att jag tycker de kan ta med egna som alla andra i klassen gör. Jag åker inte skridskor med dem på fritiden. Men. Jag kan strunta i att köpa denna typ av sportutrustning framöver så får de låna på skolan istället om detta medför att jag slipper köra grejerna till den andra föräldern för att dessa ska användas på fritiden där alternativt att jag slipper köpa två upplagor. En till mig och en till den andra föräldern.

Skulle ni gå med på att bekosta både ert eget uppehälle men även eran expartners? Skulle ni betala saker åt ert ex för att denne istället ska kunna lägga pengarna på cigaretter?

Läser du överhuvudtaget vad folk skriver?

Det många helt enkelt påpekar är att hon faktiskt inte har ekonomi för att köpa alla dessa saker och ja, om du inte vill/kan så låt bli.

Sedan påpekade även jag att föräldrar enligt lag skall dela barnens försörjning.. dock påpekade jag i samma mening att jag INTE syftade på saker hemma hos mamman...

Gällande din sista fråga.. jag har helt ärligt svårt att tro att någon röker två pkt ciggaretter om dagen när de går på försörjningsstöd men om.. - jag tänker att de flesta människor , ÄVEN människor på försörjningsstöd, har behov av att ha onödiga laster i sitt liv. För människor med fast inkomst tänker man inte så mkt på sådant, men jag tror det kan bli snedvridet viktigt att hålla fast vid det när man är på gränsen.

Hade mitt ex bara varit grinig och snål vete fan om jag velat köpa begagnade cyklar o ställt hos honom, men hade han gått på försörjningsstöd (vilket han, om jag lämnade honom, faktiskt skulle få göra) så ja, då hade jag kunnat tänka mig att ta en större del av barnens kostnader. Gör det nu med så ;)

Hade jag haft ekonomisk möjlighet att köpa bra overaller men han inte haft det, ja inte sjutton hade jag sagt att vi då köper efter hans ekonomiska förmåga "bara för att".. Då hade jag köpt overaller själv. Precis som jag inte för mitt liv hade låtit barnen sluta med sina aktiviteter "för sakens skull" om JAG HADE RÅD, men inte pappan. Det är att straffa barnen och det är rätt sorgligt när vuxna hamnar där.
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:46:15 följande:

Nej. Ungarna behöver inte skidor och skridskor varje vecka. Du är den första i denna tråden som tycker det. Därför anser jag att hen får köpa detta själv om denne vill att barnen ska ha denna utrustning där. Jag skickar med grejerna till skolan när de behövs där. Övrig tid används inte dessa.

Förlåt men.. det är faktiskt bara en person (sextiotalist) som nämnt att du kanske kan köpa begagnat ochställa hos den ansra föräldern, INGEN har sagt att det är är en självklarhet att det skall finnas cyklar, skidor och skridskor hos er båda...

Föreslår att du tar ett par djupa andetag och läser igenom svaren en gång till. Och har i åtanke att de flesta svarar på din mening att "hen inte har råd med det DU kräver"..
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2021-03-07 00:53:28 följande:

Läser du överhuvudtaget vad folk skriver?

Det många helt enkelt påpekar är att hon faktiskt inte har ekonomi för att köpa alla dessa saker och ja, om du inte vill/kan så låt bli.

Sedan påpekade även jag att föräldrar enligt lag skall dela barnens försörjning.. dock påpekade jag i samma mening att jag INTE syftade på saker hemma hos mamman...

Gällande din sista fråga.. jag har helt ärligt svårt att tro att någon röker två pkt ciggaretter om dagen när de går på försörjningsstöd men om.. - jag tänker att de flesta människor , ÄVEN människor på försörjningsstöd, har behov av att ha onödiga laster i sitt liv. För människor med fast inkomst tänker man inte så mkt på sådant, men jag tror det kan bli snedvridet viktigt att hålla fast vid det när man är på gränsen.

Hade mitt ex bara varit grinig och snål vete fan om jag velat köpa begagnade cyklar o ställt hos honom, men hade han gått på försörjningsstöd (vilket han, om jag lämnade honom, faktiskt skulle få göra) så ja, då hade jag kunnat tänka mig att ta en större del av barnens kostnader. Gör det nu med så ;)

Hade jag haft ekonomisk möjlighet att köpa bra overaller men han inte haft det, ja inte sjutton hade jag sagt att vi då köper efter hans ekonomiska förmåga "bara för att".. Då hade jag köpt overaller själv. Precis som jag inte för mitt liv hade låtit barnen sluta med sina aktiviteter "för sakens skull" om JAG HADE RÅD, men inte pappan. Det är att straffa barnen och det är rätt sorgligt när vuxna hamnar där.

Mycket bra skrivet, precis anser jag också.
  • LadyJane
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:39:54 följande:

Du betalar till BARNEN, inte till föräldern. Du vill, på fullt allvar, inte betala saker till dina barn.
    För att du är girig?

För jag, som skattebetalare, ska verkligen inte betala brahasaker som cyklar osv till DINA barn. Jag betalar deras mat i magen, deras hyra för det extra utrymme den andre föräldern har och andra nödvändiga saker. Det är precis så det ska vara och jag gnäller inte.

Men.
    Jag, som skattebetalare, ska verkligen inte stå för saker du tycker att de ska ha, som cyklar.
    Du vill att de ska ha dem. Du betalar. Enkel matematik och enkel logik.

För det här handlar egentligen inte om hur den andre föräldern försörjer sig utan det här handlar om hur du och andra föräldrar är giriga och kräver att den med minst resurser ska leverera precis samma standard som den med mest resurser har.
    Därför ser lagen ut som den gör. Den förälder som vill ha dyra utrustningar osv får vackert betala därför du, som resursstarkast,  kan aldrig någonsin kräva av den minst resurstarka, ska betala för det DU kräver.

Du för ju bara krig mot ditt ex och du gör det via pengar och du använder barnen som slagträn.
    Jag tycker helt ärligt mycket, mycket synd om barnen som hamnat i skottlinjen för detta krig...
  • Anonym (Hanna)

Kortfattat kan man säga att föräldern ska stå för mat och kläder och aktiviteter hos sig. Föräldern avgör då dock själv vad för slagskläder, mat och aktiviteter som behövs.

Anser duatt barnen ska ha kläder av en viss kvalite/ett visst märke är det ju rimligt att defår med sig sina ytterkläder även till den andre föräldern (särskilt som du har bättre ekonomi kan det ju vara rimligt attdu står för sånt).

Du är dock jnte skyldig att skicka med hygienartiklar och liknande, eller att köpa eller köra dit specifik fritidsutrustning på den andre förälderns önskemål. Den andra föräldern ärdock heller inte skyldig att se till att barnen har skidor, skridskor mm.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:46:15 följande:

Jag kan inte säga hur mycket hen röker. Men är knappast den enda som går på soc som röker... Två paket är det kan fått till mig från hen att det handlar om.

Jag betalar redan dyra märkesytteekläder själv. Är det svårt att förstå?

Jag kan förtydliga:

JAG BETALAR:

ALLA ytterkläder till ALLA årstider.

Försäkringar.

Sporter/andra regelbundna fritidsintressen.

Busskort.

Det jag vill att den andra föräldern ska betala är:

- Vanliga kläder som barnen har inomhus. T ex byxor och tröjor. För att de ska slippa bära med sig ett ton saker när de byter vecka samt för att alla kläder jag köper "försvinner"

- Hygienartiklar

- Receptfria läkemedel

- Övriga leksaker/fritidsgrejer som den andra föräldern vill att barnen ska ha där t ex kickbikes, skateboards, skridskor, skidor etc.

Du har ingen skyldighet att skicka med inomhuskläder och hygienartiklar.

Det som man kan och ska göra om föräldern inte tillgodoser barnens grundläggande behov, tex att de får går utan kläder och inte har möjligheter att tvötta sig är att göra en orosanmälan till soc.

Du menar alltså att om du inte skickar med en tvål får barnen inte tvötta sig på hela veckan?
  • sextiotalist
    Anonym (Hanna) skrev 2021-03-07 08:56:15 följande:

Du har ingen skyldighet att skicka med inomhuskläder och hygienartiklar.

Det som man kan och ska göra om föräldern inte tillgodoser barnens grundläggande behov, tex att de får går utan kläder och inte har möjligheter att tvötta sig är att göra en orosanmälan till soc.

Du menar alltså att om du inte skickar med en tvål får barnen inte tvötta sig på hela veckan?

Misstänker att tvålen från Ica inte duger
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?