Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?
Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:39:54 följande:
Ni tycker alltså på fullaste allvar att det är rimligt att jag ska bekosta allt som barnen ska ha hos den andra föräldern för att denne går på försörjningsstöd?Jag betalar redan alla ytterkläder, barnens försäkringar, fritidsaktiviteter m.m.
Det jag anser att jag inte ska betala är saker som barnen inte MÅSTE ha. T ex en cykel. Jag har köpt en cykel till barnen som de har hos mig. För att jag har råd och tycker de kan få en cykel. Hade jag inte haft råd hade jag inte köpt det. Därför anser jag inte heller att jag ska köpa en cykel till den andra föräldern också. Denne har inte råd och då får de vara utan.
Jag tycker inte heller att jag ska behöva skicka med shampoo och tvål åt barnen. Den andra föräldern använder väl själv detta och barnen borde således kunna använda dessa!?
Jag anser inte heller att jag ska behöva köra flera mil för att skjutsa dit grejer som barnen inte behöver egentligen. T ex skridskor. Skridskor, etc är saker jag köpt för att barnen behöver det i skolan. Inte för att det är ett måste men för att jag tycker de kan ta med egna som alla andra i klassen gör. Jag åker inte skridskor med dem på fritiden. Men. Jag kan strunta i att köpa denna typ av sportutrustning framöver så får de låna på skolan istället om detta medför att jag slipper köra grejerna till den andra föräldern för att dessa ska användas på fritiden där alternativt att jag slipper köpa två upplagor. En till mig och en till den andra föräldern.
Skulle ni gå med på att bekosta både ert eget uppehälle men även eran expartners? Skulle ni betala saker åt ert ex för att denne istället ska kunna lägga pengarna på cigaretter?
För att du är girig?
För jag, som skattebetalare, ska verkligen inte betala brahasaker som cyklar osv till DINA barn. Jag betalar deras mat i magen, deras hyra för det extra utrymme den andre föräldern har och andra nödvändiga saker. Det är precis så det ska vara och jag gnäller inte.
Men.
Jag, som skattebetalare, ska verkligen inte stå för saker du tycker att de ska ha, som cyklar.
Du vill att de ska ha dem. Du betalar. Enkel matematik och enkel logik.
För det här handlar egentligen inte om hur den andre föräldern försörjer sig utan det här handlar om hur du och andra föräldrar är giriga och kräver att den med minst resurser ska leverera precis samma standard som den med mest resurser har.
Därför ser lagen ut som den gör. Den förälder som vill ha dyra utrustningar osv får vackert betala därför du, som resursstarkast, kan aldrig någonsin kräva av den minst resurstarka, ska betala för det DU kräver.
Du för ju bara krig mot ditt ex och du gör det via pengar och du använder barnen som slagträn.
Jag tycker helt ärligt mycket, mycket synd om barnen som hamnat i skottlinjen för detta krig...