Anonym (TS) skrev 2021-03-06 23:39:54 följande:
Ni tycker alltså på fullaste allvar att det är rimligt att jag ska bekosta allt som barnen ska ha hos den andra föräldern för att denne går på försörjningsstöd?
Jag betalar redan alla ytterkläder, barnens försäkringar, fritidsaktiviteter m.m.
Det jag anser att jag inte ska betala är saker som barnen inte MÅSTE ha. T ex en cykel. Jag har köpt en cykel till barnen som de har hos mig. För att jag har råd och tycker de kan få en cykel. Hade jag inte haft råd hade jag inte köpt det. Därför anser jag inte heller att jag ska köpa en cykel till den andra föräldern också. Denne har inte råd och då får de vara utan.
Jag tycker inte heller att jag ska behöva skicka med shampoo och tvål åt barnen. Den andra föräldern använder väl själv detta och barnen borde således kunna använda dessa!?
Jag anser inte heller att jag ska behöva köra flera mil för att skjutsa dit grejer som barnen inte behöver egentligen. T ex skridskor. Skridskor, etc är saker jag köpt för att barnen behöver det i skolan. Inte för att det är ett måste men för att jag tycker de kan ta med egna som alla andra i klassen gör. Jag åker inte skridskor med dem på fritiden. Men. Jag kan strunta i att köpa denna typ av sportutrustning framöver så får de låna på skolan istället om detta medför att jag slipper köra grejerna till den andra föräldern för att dessa ska användas på fritiden där alternativt att jag slipper köpa två upplagor. En till mig och en till den andra föräldern.
Skulle ni gå med på att bekosta både ert eget uppehälle men även eran expartners? Skulle ni betala saker åt ert ex för att denne istället ska kunna lägga pengarna på cigaretter?
Läser du överhuvudtaget vad folk skriver?
Det många helt enkelt påpekar är att hon faktiskt inte har ekonomi för att köpa alla dessa saker och ja, om du inte vill/kan så låt bli.
Sedan påpekade även jag att föräldrar enligt lag skall dela barnens försörjning.. dock påpekade jag i samma mening att jag INTE syftade på saker hemma hos mamman...
Gällande din sista fråga.. jag har helt ärligt svårt att tro att någon röker två pkt ciggaretter om dagen när de går på försörjningsstöd men om.. - jag tänker att de flesta människor , ÄVEN människor på försörjningsstöd, har behov av att ha onödiga laster i sitt liv. För människor med fast inkomst tänker man inte så mkt på sådant, men jag tror det kan bli snedvridet viktigt att hålla fast vid det när man är på gränsen.
Hade mitt ex bara varit grinig och snål vete fan om jag velat köpa begagnade cyklar o ställt hos honom, men hade han gått på försörjningsstöd (vilket han, om jag lämnade honom, faktiskt skulle få göra) så ja, då hade jag kunnat tänka mig att ta en större del av barnens kostnader. Gör det nu med så ;)
Hade jag haft ekonomisk möjlighet att köpa bra overaller men han inte haft det, ja inte sjutton hade jag sagt att vi då köper efter hans ekonomiska förmåga "bara för att".. Då hade jag köpt overaller själv. Precis som jag inte för mitt liv hade låtit barnen sluta med sina aktiviteter "för sakens skull" om JAG HADE RÅD, men inte pappan. Det är att straffa barnen och det är rätt sorgligt när vuxna hamnar där.