Inlägg från: Anonym (Ihghj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ihghj)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Har de tagit bort underhåll vid växelvis boende eller tjänar du för mycket för stt få det?

Du kan inte kräva annat än att barnen har kläder på kroppen och mat i magen när de är hos den andre föräldern.

Kläder kan du stå för lite mer eftersom du har barnbidragen.

Vad han menar med att han inte får pengar för barnen vet jag inte. Det finns en norm och den måste soc hålla sig till. Iom att föräldern har växelvist boende får hen halva summan som står i normen.

• Anonym (Ihghj)

Jag kan ha missat barnens ålder, men kan du, för din sinnesfrids skull, lämna kläder som räcker en v där? Som barnen har kvar där och så åker de och kommer hem i samma plagg. (alt kommer hem i något av de plagg som fanns hos den andre föräldern) Och så har de de ytterkläder de åker från dig i. 

Om det är nåt särskilt de vill ha med kan de ju ta det med sig, som de gör nu. 

Hos den andre föräldern behöver de rimligtvis 5-7 omgångar kläder beroende på om föräldern tvättar under veckan eller inte. 

Saker och grejer som behövs för skolans räkning kanske du kan lämna i skolan? Jag antar att de går i skolan iaf relativt nära dig. Prata med läraren, jag jobbar i en skola och vi är inte omöjliga till att en elev med skilda föräldrar som bor långt från varandra kan behöva få ha tex skidor stå i klassrummet om de ska åka skidor i skolan. 

• Anonym (Ihghj)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-05 11:41:42 följande:

Som jag skrivit flertalet gånger så funkar det inte med kläder då den andra föräldern skickar tillbaka barnen i trasiga och urtvättade kläder.

Skidor lämnas på skolan. Som jag även sagt några hundra gånger i tråden så gäller inte detta skolan utan den andra föräldern vill ha grejerna till sig för att kunna använda dem på fritiden.

Jag menar att du skaffar kläder som barnen kan ha hos den andre föräldern.

Menar du att denne inte kan tvätta och därför blir kläderna förstörda direkt?
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?