Inlägg från: Anonym (Visst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Visst)

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Anonym (TS) skrev 2021-02-17 19:59:20 följande:

Har haft mina barn boende hos endast mig under flera år då den andra föräldern varit i missbruk. Jag är enskild vårdnadshavare. Nu har denne fått behandling för missbruket och successivt träffat sina barn mer och mer. Sedan ett år tillbaka bor de växelvis. Jag var i kontakt med FK då de började bo växelvis för att säga upp underhållsstödet. Men den andra förälder står inte för sin underhållsskyldighet. Denna erhåller pengar från soc. Försörjningsstöd. Hen påstår att hen inte får några pengar för att barnen bor där utan att jag ska bekosta allt då jag har enskild vårdnad. Jag får stå för alla kostnader förutom maten som rör barnen.

Jag får fortfarande hela barnbidragen och den andra föräldern menar att jag ska få denna för annars drar soc av denna summa från försörjningsstödet.

Men den andra föräldern förväntar sig att jag ska betala allt. Kläder, aktiviteter, busskort, lördagsgodis, skridskor, skidor, cyklar etc. Även cyklar, kickbikes etc som de lan ha där. Har därför förra året köpt två cyklar åt dem var och cykelhjälmar så de har en hos sin andra förälder. Har köpt skridskor och sportutrustning så de har hos den andra föräldern också. Annars behöver de bära allt mellan oss vilket är jobbigt då de åker buss och den andra föräldern inte orkar komma och hjälpa dem med grejerna.

Jag kontaktade därför FK och frågade om det är möjligt att få underhåll då föräldern inte betalar sin del. FK svarade nej och att föräldern enligt lag är skyldig att uppfylla sina underhållsskyldighet. Men VAD gör jag!? Hen påstpr att denne inte har pengar. Hen har inte råd med det jag kräver...

"Inte råd med det jag kräver", det är alltså du som kräver att barnen ska ha vissa saker hos den andre föräldern? Med vilken rätt anser du att du kan göra det?
  • Anonym (Visst)

Vid växelvist boende betalas i vanliga fall inget underhåll. Dock kan det vara så att om den ena föräldern har betydligt högre inkomst så kan denne bli skyldig att betala underhåll. För att barnen ska ha en någorlunda likvärdig vardag hos båda föräldrarna. Eftersom du även har hela barnbidraget så får du ju såklart stå för en större del.

Tycker du verkligen att det är rimligt att en som innehar endast försörjningsstöd ska kunna köpa cyklar, skridskor, kickbikes mm?

Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?