• Ess

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Anonym (TS) skrev 2021-04-23 21:24:32 följande:
    Kläderna blir inte förstörda men den andra föräldern behåller de och skickar tillbaka kläder hen köpt begagnat eller som är urtvättade och trasiga.
    Det framgår inte hur gamla barnen är, men klarar de inte av att packa ner sina kläder i en väska och sen packa ner samma kläder igen?
    Så blir ju åtminstone problemet med kläderna löst.
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2021-04-24 22:35:59 följande:
    Desamma gäller sportutrustning och övriga grejer som barnen har här. En elkick som ena barnet fick i julklapp av mina föräldrar t ex. Denne vill den andra föräldern att jag ska köra dit och tillbaka för att hen vill att barnet ska använda den där. Har sagt nej och då spelas det på känslor att det är för barnets skull och inte för den andra föräldern.
    Jag tycker du ska börja skilja på vad den andra föräldern vill och vad barnet egentligen vill.
    Ber barnet dig skjutsa dit tex elkicken för att hen ska använda den när hen ska till en kompis, så tycker jag du bör säga ja OM du har möjlighet att köra dit den.
    Är det däremot den andra föräldern som hör av sig med sina krav, så säg nej och lägg på när hen börjar med känslomässig utpressning.
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?