• Anonym (Undrande)

Huvudförhandling

Hej ska in i en huf gällande ensam vårdnad nu i mars.ni som fått igenom ensam vårdnad,vad var grunderna till det?hur motiverades beslutet ?vad typ av bevisning lades fram?

• Svar på tråden Huvudförhandling
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-17 03:03:51 följande:

Jag sökte aldrig om ev, pappan var extremt kränkt och hämndlysten efter att jag ville skiljas. Så han gjorde ALLT han kunde för att jävlas och trodde att han skulle kunna ta barnen och dra till sitt hemland. Han stämde mig på vårdnad i tr men det slutade med att jag fick den. Men han var våldsam mot barnen och hotfull och sånt. Det framkom i samtalen som familjerätten höll med dom, så om han bara hade nöjt sig med att ha dom vv så hade det aldrig kommit fram. Nu fick han en polisanmälan av soc ist. Jag gjorde verkligen allt för att göra han nöjd under alla de år mellan separationen och rättegången men han blev liksom aldrig nöjd. Motiveringen från domaren var att de inte kunde se ett fungerande samarbete mellan oss, samt att familjerättens och socialtjänstens samlade bedömning var att båda barnen skulle bo med mig och endast träffa sin pappa några timmar med umgängesstödjare. Domaren följde helt utredningen som gjorts. Men dom såg ju också hur vi var under våra förhör samt vilka vittnen vi hade. Jag hade alla olika myndighetspersoner samt ungarnas lärare som vittnen, han hade sina kompisar som berättade vilken fantastisk människa han var. Så ja... jag hade lite mer trovärdiga vittnen också.

Hej ok.tack snälla.vi har valt att inte ha just några vittnen då vi har så mycke i skrift,även polis och orosanmälningar.han kommer väl ha hela sin släkt,berättandes om hur jag förstör hans liv mm. Domaren bad oss komma överens ang sem så barnen kan få ut det mesta av det(om dom nu vill träffa han) men inte ens en sån sak var han intresserad av,så jag har gett upp.mitt ombud sa att låt han bara vara fram tills dess att det blir förhandling.hen har problem i skolan,och det är sån info jag anser han bör ta del av,men hen vill inte jag kontaktar pappan för hen sa:han har ändå ingen insyn.och det har hen rätt i,men man vill inte han ska komma och säga att han inte får ta drl av viktig info,men han vill ändå inte ha kontakten av mig,svårt veta vilket ben man ska stå på,och vill inte trampa hen på tårna heller.för barnens skull hoppas jag det blir så bra det bara kan i allt detta.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-17 05:55:35 följande:

Hej ok.tack snälla.vi har valt att inte ha just några vittnen då vi har så mycke i skrift,även polis och orosanmälningar.han kommer väl ha hela sin släkt,berättandes om hur jag förstör hans liv mm. Domaren bad oss komma överens ang sem så barnen kan få ut det mesta av det(om dom nu vill träffa han) men inte ens en sån sak var han intresserad av,så jag har gett upp.mitt ombud sa att låt han bara vara fram tills dess att det blir förhandling.hen har problem i skolan,och det är sån info jag anser han bör ta del av,men hen vill inte jag kontaktar pappan för hen sa:han har ändå ingen insyn.och det har hen rätt i,men man vill inte han ska komma och säga att han inte får ta drl av viktig info,men han vill ändå inte ha kontakten av mig,svårt veta vilket ben man ska stå på,och vill inte trampa hen på tårna heller.för barnens skull hoppas jag det blir så bra det bara kan i allt detta.

Jo, vi hade också massa papper. Bl.a hade pappan innan i muffar sagt att han absolut inte vill ha någon info från mig. Han förbjöd mig att dela med mig av vad som händer i skolan, läkare osv. Man kan ju då tro att jag störde han med sånt ofta men nej, jag skickade info ca 1 gång i månaden max! Vi hade kilometervis med papper från sms han skickat, skolrapporter och utredningar. Men vi hade ändå med vissa nyckelvittnen. Men vi hade ju också vittnen som sett han slå barnen och så, vilket var viktigt att få fram. Ditt ex låter ganska lik mitt ex i handlingar om skuldbörda. Han ville att jag skulle lida för att jag valde bort honom, han gick då genom barnen för att skada mig. Hemskt, men otroligt skönt att tr såg genom honom. I domen står det att både domaren och alla nämndemän är eniga i beslutet dom kommit fram till. Själva domen är dessutom väldigt välskriven med noll chans till misstolkningar eller utrymme för att överklaga eller ta upp lösa ändar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-17 08:24:13 följande:

Jo, vi hade också massa papper. Bl.a hade pappan innan i muffar sagt att han absolut inte vill ha någon info från mig. Han förbjöd mig att dela med mig av vad som händer i skolan, läkare osv. Man kan ju då tro att jag störde han med sånt ofta men nej, jag skickade info ca 1 gång i månaden max! Vi hade kilometervis med papper från sms han skickat, skolrapporter och utredningar. Men vi hade ändå med vissa nyckelvittnen. Men vi hade ju också vittnen som sett han slå barnen och så, vilket var viktigt att få fram. Ditt ex låter ganska lik mitt ex i handlingar om skuldbörda. Han ville att jag skulle lida för att jag valde bort honom, han gick då genom barnen för att skada mig. Hemskt, men otroligt skönt att tr såg genom honom. I domen står det att både domaren och alla nämndemän är eniga i beslutet dom kommit fram till. Själva domen är dessutom väldigt välskriven med noll chans till misstolkningar eller utrymme för att överklaga eller ta upp lösa ändar.

Fy va det är trist läsa sånt här,men tyvärr så vanligt.får sån ångest inför hufen som kommer,nervös.lessen för alla barn som far så illa.men förstår din lättnad när tr såg igenom det,hoppas man får känna den känslan själv sen .
  • Anonym (Undrande)

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

• Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-19 11:46:44 följande:

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

Ja, men detta vet ditt ombud. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Japp, var och en betalar sina egna kostnader

• Anonym (oooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-19 11:46:44 följande:

det är det vanliga, vad jag vet. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-19 19:30:04 följande:

Japp, var och en betalar sina egna kostnader

Ok tack snälla.
  • Anonym (Mamma till 2)

Jag har också huvudförhandling nu i mars! Är lite nervöst men efter att familjerättens utredning blev klar känner jag mig ändå lite lugnare när jag vet att de är på min sida.  Min advokat har sagt att jag inte behöver ha några vittnen mer än mig själv eftersom familjerättens utredning talar sitt tydliga språk! Han där emot kommer ha sin nya flickvän som vittne, kommer väl tala om hur fantastisk han är som förälder skulle jag tro. Någon som vart på huvudförhandling som vill berätta hur det går till?

• Kjell2
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-20 10:59:44 följande:

Jag har också huvudförhandling nu i mars! Är lite nervöst men efter att familjerättens utredning blev klar känner jag mig ändå lite lugnare när jag vet att de är på min sida.  Min advokat har sagt att jag inte behöver ha några vittnen mer än mig själv eftersom familjerättens utredning talar sitt tydliga språk! Han där emot kommer ha sin nya flickvän som vittne, kommer väl tala om hur fantastisk han är som förälder skulle jag tro. Någon som vart på huvudförhandling som vill berätta hur det går till?

Har ni haft någon förberedande förhandling i tingsrätten?

Något förenklat är gången
    - parterna får förklara vad de vill och varför, t ex genom att hänvisa till familjerättens utredning
    - rätten ställer kompletterande frågor
    - Domare kommer sen trycka på rätt hårt för att hitta någon form av frivillig överenskommelse, ibland genom att prata med parterna enskilt.
    - Ibland skickas allt tillbaka till familjerätten med uppmaning att parterna ska hitta en överenskommelse
    - Parterna får möjlighet att ändra på yrkanden baserat på vad som framkommit
    - Kan inte parterna komma överens ändå fattar rätten ett beslut utgående från vad parterna yrkat
Svar på tråden Huvudförhandling