Kjell2 skrev 2021-02-20 11:22:53 följande:
Tillägg
I vissa specialfall, t ex om det är tydligt att den ena parten kommer in med upprepande nya stämning när inget har förändrats i sak kan den parten bli åtdömd att betala den andras processkostnader.
Kjell2 skrev 2021-02-20 11:20:47 följande:
Har ni haft någon förberedande förhandling i tingsrätten?
Något förenklat är gången
- parterna får förklara vad de vill och varför, t ex genom att hänvisa till familjerättens utredning
- rätten ställer kompletterande frågor
- Domare kommer sen trycka på rätt hårt för att hitta någon form av frivillig överenskommelse, ibland genom att prata med parterna enskilt.
- Ibland skickas allt tillbaka till familjerätten med uppmaning att parterna ska hitta en överenskommelse
- Parterna får möjlighet att ändra på yrkanden baserat på vad som framkommit
- Kan inte parterna komma överens ändå fattar rätten ett beslut utgående från vad parterna yrkat
Ja vi har haft muntlig förberedelse. Har svårt att se att vi skulle hitta en gemensam lösning och att det skulle återgå till familjerätten ser jag som mycket osannolikt. Familjerätten har rekommenderat att jag ska få egen vårdnad och att inget umgänge ska fastställas och det är på mycket goda grunder.
Just de bitarna med att förklara vad man vill och varför, gör man de själv eller gör ens ombud det? Vet att jag kommer förhöras och är lite orolig att jag ska tappa ord och glömma vad jag vill ha sagt eller i värsta fall bryta ihop totalt
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Brukar det få vara åskådare med eller är det stängda dörrar?