• Anonym (Undrande)

Huvudförhandling

Hej ska in i en huf gällande ensam vårdnad nu i mars.ni som fått igenom ensam vårdnad,vad var grunderna till det?hur motiverades beslutet ?vad typ av bevisning lades fram?

• Svar på tråden Huvudförhandling
  • Anonym (Undrande)

Nu är det snart dags för huvudförhandlingen,lite nervös.men då barnens pappa sitter utan ombud känns det ändå lite lugnare.nått bra tips att tänka på när man sitter där?förutom att hålla sig lugn och saklig?

• Anonym (L)

Det är förstås jättenervöst men jag antar att ditt ombud kommer att föra din talan. Jag har inte behövt säga mycket alls, kanske svara på någon kort fråga. Då gäller det att vara saklig, kortfattad och alltid utgå ifrån barnets perspektiv men det vet du förstås redan. Det är bra att tänka ut färdiga svar på frågor som kan komma upp. Om du kommer av dig eller blir ledsen så får du hjälp av ditt ombud. Du är inte ensam, tänk på det.

Jag har varit i TR många gånger p.g.a. mitt ex och det har hänt att jag har börjat gråta vid något tillfälle. Jag har varit helt oförberedd på det, jag är en samlad, rationell och lugn person annars. Fast när jag satt där och hörde andra beskriva vårt liv och framför allt barnets situation blev det så verkligt att det nästan var outhärdligt. Vi levde i en pågående skräckfilm som var vår vardag men då slog det mig med full kraft. Så behöver det inte alls bli för dig fast ibland är det svårt att veta hur man reagerar. Om det händer är det alltså ingen stor sak. Det är nog väldigt vanligt dessutom.

En jobbig del för mig var före och efter själva förhandlingen när vi väntade utanför rättssalen eftersom mitt ex också var där. Mitt ombud såg till att boka ett rum för besökare så att jag skulle slippa möta exet. Om du har behov av det kan du höra med ditt ombud om den möjligheten finns. När ett av mina ombud hade läst alla handlingar i vårt ärende undrade hon om jag behövde eskort mellan tåget och tingsrätten. (I vårt fall handlar det om våld, hot och stalking.)

Jag har alltid valt de bästa familjerättsadvokaterna även om det har kostat mig en förmögenhet. Fast första gången var jag helt oförberedd så jag tog första bästa, en riktig brännvinsadvokat som läste innantill från det material jag hade lämnat till honom. En mindre katastrof som jag kan skratta åt i efterhand men jag fick ändå ensam vårdnad p.g.a. omständigheterna. Det kan ju vara värt att tänka på. Du verkar dessutom ha ett bra, välförberett och engagerat ombud.

Det är verkligen till din fördel att ditt ex tänker företräda sig själv om jag förstår det rätt. Mitt ex har också gjort det ibland och det har blivit ett spektakel varje gång. Vid ett tillfälle fick domaren avbryta förhandlingen och skicka ut exet eftersom han höjde rösten mot domaren. Framför allt blev det plågsamt tydligt att allt han sa handlade om honom själv och hans behov och inte alls om barnet. Sorgligt men sant.

• Anonym (L)

Tillägg som inte har med själva förhandlingen att göra utan mer som en mental förberedelse:

Det kan vara en märklig upplevelse att besöka tingsrätten som skötsam, laglydig medborgare. Det ser kanske olika ut men där jag bor måste man passera en säkerhetskontroll med metalldetektor och väktare som går igenom ens saker. Sedan finns det en display där varje mål listas med parternas namn och typ av mål för att man ska hitta till rätt sal.

Jag var oförberedd på det, även om jag självfallet förstår varför det är så.

• Anonym (oooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-04-05 21:56:23 följande:

Nu är det snart dags för huvudförhandlingen,lite nervös.men då barnens pappa sitter utan ombud känns det ändå lite lugnare.nått bra tips att tänka på när man sitter där?förutom att hålla sig lugn och saklig?

Låt dit ombud ta kommandot så blir det bra. Och om du behöver säga något så ta allt utifrån "barnets perspektiv", "barnets bästa" osv. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2021-04-06 12:37:04 följande:

Tillägg som inte har med själva förhandlingen att göra utan mer som en mental förberedelse:

Det kan vara en märklig upplevelse att besöka tingsrätten som skötsam, laglydig medborgare. Det ser kanske olika ut men där jag bor måste man passera en säkerhetskontroll med metalldetektor och väktare som går igenom ens saker. Sedan finns det en display där varje mål listas med parternas namn och typ av mål för att man ska hitta till rätt sal.

Jag var oförberedd på det, även om jag självfallet förstår varför det är så.

Hej och tack snälla.mitt ombud och jag är väl förberedda.ja barnens pappa ska företräda sig sj.inga vittnen har han kallat utan skickat in några skärmdumpar på sms,mitt ombud sa,hon vet inte helt hur hon ska bemöta dessa då det inte har med vårdnadsfrågan att göra.

Tack för bra råd och tips.
  • Anonym (Undrande)

Ser jag inte uppdaterat,vår huf vart först senarelagd ,för att sen bli av det datum som var satt från första stund, och har nu ägt rum.mitt ombud gjorde det superbra och belyste allt.hon hade även begärt få höra barnens pappa där det kom fram att han prioriterar relationen med sambon framför den med barnen och hur han saknade allt vad engagemang och vårdnadsansvar heter..hur hans agg mot mig påverkar barnen och att han omöjliggjort kontakten oss emellan som behöver finnas i dom frågor som rör barnen.våld och alkoholmissbruk ligger även med till nackdel för han.han framförde till domaren att han inte vill ha kontakt med mig då hans nuvarande sambo blir svartsju,och att han tyckte den kan gå via barnen!.jag vet att frågan om ensam vårdnad är svår att få igenom,men efter gårdagen så har jag en liten förhoppning iaf.jag vill ju tro att domaren är såpass erfaren och ser att detta inte är hållbart.inte ens pass får barnen godkännande av han för,el ledigheter från skolan.nu blir det 2 veckors lång väntan på domen och jag kan bara hoppas det går vägen.

• Anonym (Undrande)

Igår kom domen och jag fick igenom mitt yrkande om ev.domare och nämnd var eniga.en känsla av lättnad såklart men även sorg drog in över mig,för barnens skull.skulle inte påstå jag vunnit,utan hittat ett sätt att göra vår vardag enklare och mindre konfliktfylld.jag sa åt domaren under huvudförhandlingen då jag satt under sanningsförsäkran,att jag verkligen hoppas att pappan och barnen ska bygga upp ett bra och sund relation,för hur det än är så är han en viktig del av barnens liv,att vårdnadsfrågan har ingenting med umgänget atr göra.vill dom ses så gör dom det.domen gick igenom samma dag,men han har även 3 v på sig att lverklaga.så få se då.

• Anonym (L)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-04-30 04:42:26 följande:

Igår kom domen och jag fick igenom mitt yrkande om ev.domare och nämnd var eniga.en känsla av lättnad såklart men även sorg drog in över mig,för barnens skull.skulle inte påstå jag vunnit,utan hittat ett sätt att göra vår vardag enklare och mindre konfliktfylld.jag sa åt domaren under huvudförhandlingen då jag satt under sanningsförsäkran,att jag verkligen hoppas att pappan och barnen ska bygga upp ett bra och sund relation,för hur det än är så är han en viktig del av barnens liv,att vårdnadsfrågan har ingenting med umgänget atr göra.vill dom ses så gör dom det.domen gick igenom samma dag,men han har även 3 v på sig att lverklaga.så få se då.

Känner igen den där dubbla känslan. I början hoppades jag verkligen att mitt ex skulle få hjälp och bli en fungerande förälder. Jag önskar så innerligt att mitt barn kunde få ha en vettig pappa. I vårt fall blev det inte så utan pappan började bete sig hotfullt mot barnet också när han inte fick sin vilja fram. Jag förstår inte hur man kan skrämma sitt eget barn på det sättet.

Exet förlorade allt umgänge på väldigt goda grunder. Nu är det länge sedan jag gav upp och pappan har inte träffat barnet på många år men sorgen kommer över mig ibland ändå för barnets skull, trots att jag vet att jag gjorde det enda rätta.

Skönt att ni får ett andrum nu i alla fall och att du slipper stressen kring vartenda beslut som gäller barnen. Om han överklagar kommer det att ta lång tid innan ärendet tas upp igen och ännu längre tid innan ni får ett beslut. Med största sannolikhet kommer hans överklagan dessutom att avslås.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2021-05-02 14:05:05 följande:

Känner igen den där dubbla känslan. I början hoppades jag verkligen att mitt ex skulle få hjälp och bli en fungerande förälder. Jag önskar så innerligt att mitt barn kunde få ha en vettig pappa. I vårt fall blev det inte så utan pappan började bete sig hotfullt mot barnet också när han inte fick sin vilja fram. Jag förstår inte hur man kan skrämma sitt eget barn på det sättet.

Exet förlorade allt umgänge på väldigt goda grunder. Nu är det länge sedan jag gav upp och pappan har inte träffat barnet på många år men sorgen kommer över mig ibland ändå för barnets skull, trots att jag vet att jag gjorde det enda rätta.

Skönt att ni får ett andrum nu i alla fall och att du slipper stressen kring vartenda beslut som gäller barnen. Om han överklagar kommer det att ta lång tid innan ärendet tas upp igen och ännu längre tid innan ni får ett beslut. Med största sannolikhet kommer hans överklagan dessutom att avslås.

Hej.och tack.fy va obehagligt!förstår inte hur folk tänker.men tror att många använder barnen för att komma åt föräldern .ursch så vidrigt.i erat fall har jag full förståelse och det är helt rätt att det blev så.ja den där känslan är jobbig,barnen är ju det finaste man har så för deras skull gör de ont.men jag för egen del hoppas att dom en dag ska få en bra relation.jag har sen domen velat maila han och förklara att jag tänker inte stänga han ute och att jag vill dom får en bra relation,men så känner jag ochså att han ska få engagera sig,visa barnen han vill,börja bygga upp tilliten till dom.helt enkelt anstränga sig.vill barnen åka till han,självklart ska dom,men dom vill inte idag.jag hoppas han inte överklagar,nu vill vi bara andas och och gå vidare.är det nått spec som krävs flr att hovrätten ska godkänna en överklagan el?
  • Anonym (Undrande)

Hej.någon som vet.jag fick ensam vårdnad och nu har pappan till barnen 3 v på sig att överklaga.är det lätt/svårt få prövningstillstånd i hovrätten och är det ofta att dom ändrar tingsrättens dom?barnen är 12 och 14 så i domen stod det att dom följer barnens vilja,men sen att vårt samarbete var så bristfälligt att barnen tar skada av det,bla därför jag fick ev.någon som vet,har erfarenhet?

• Anonym (oooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-04 05:28:48 följande:

Hej.någon som vet.jag fick ensam vårdnad och nu har pappan till barnen 3 v på sig att överklaga.är det lätt/svårt få prövningstillstånd i hovrätten och är det ofta att dom ändrar tingsrättens dom?barnen är 12 och 14 så i domen stod det att dom följer barnens vilja,men sen att vårt samarbete var så bristfälligt att barnen tar skada av det,bla därför jag fick ev.någon som vet,har erfarenhet?

Har svårt att se hur han skulle gå igenom en protest när barnen är så gamla och har sagt vad de vill. Just brist på samarbete är mycket vanlig orsak till att något får enskild vårdnad. Min mans ex överklagade men det avslogs. Det måste ha tillkommit något nytt för att de ska ge provningstillstånd. Att man bara inte är nöjd med domen räcker inte. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-04 19:22:33 följande:

Har svårt att se hur han skulle gå igenom en protest när barnen är så gamla och har sagt vad de vill. Just brist på samarbete är mycket vanlig orsak till att något får enskild vårdnad. Min mans ex överklagade men det avslogs. Det måste ha tillkommit något nytt för att de ska ge provningstillstånd. Att man bara inte är nöjd med domen räcker inte. 

Hej.tro mig,han kommer söka prövningstillstånd för att överklaga.vad barnen vill är tyvärr inget som han respekterar,utan han vill inte tappa sin rätt att neka barnen sånt dom har rätt till.även domaren förstod att dom hamnat i våra konflikter och som soc sa,han använder dom som sköld mitt i skottlinjen och därav att den gemensamma vårdnaden ska upphöras.att han kommer överklaga är jag övertygad om.förstått det ska till nya saker som gör att hovrätten ska ta upp det igen.men är det ofta dom ändrar tingsrättens dom utifall att han får prövningstillstånd godkänt?
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-04 20:12:25 följande:

Hej.tro mig,han kommer söka prövningstillstånd för att överklaga.vad barnen vill är tyvärr inget som han respekterar,utan han vill inte tappa sin rätt att neka barnen sånt dom har rätt till.även domaren förstod att dom hamnat i våra konflikter och som soc sa,han använder dom som sköld mitt i skottlinjen och därav att den gemensamma vårdnaden ska upphöras.att han kommer överklaga är jag övertygad om.förstått det ska till nya saker som gör att hovrätten ska ta upp det igen.men är det ofta dom ändrar tingsrättens dom utifall att han får prövningstillstånd godkänt?

Jag hade insyn i sådant genom mitt tidigare yrke och det är ovanligt att beslutet ändras. Sedan brukar det ta lång tid innan ärendet ens tas upp och då är barnen ännu äldre. Sannolikt inte alltså, men man vet aldrig.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2021-05-05 13:22:48 följande:

Jag hade insyn i sådant genom mitt tidigare yrke och det är ovanligt att beslutet ändras. Sedan brukar det ta lång tid innan ärendet ens tas upp och då är barnen ännu äldre. Sannolikt inte alltså, men man vet aldrig.

Hej.ok nå jag hoppas på det bästa.
Svar på tråden Huvudförhandling