• Anonym (Undrande)

Huvudförhandling

Hej ska in i en huf gällande ensam vårdnad nu i mars.ni som fått igenom ensam vårdnad,vad var grunderna till det?hur motiverades beslutet ?vad typ av bevisning lades fram?

• Svar på tråden Huvudförhandling
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 11:53:45 följande:

Kort fråga,min yngsta skulle vittna,men bara om hur relationen är till mig respektive deras far,och få framföra sin önskan i allt detta och motivera det.mitt ombud blev uppringd av tr och dom tyckte att det var olämpligt,dom hintade om det iaf.mitt ombud sa att det kan vara både till min för och nackdel,går vi emot och låter hen vittna så kan det ses som att jag inte tänker på barnens bästa och det vill jag absolut inte.men kan vi motivera för tr varför hen ska vittna så kan det vara det som gör att vi går i hamn mdd ev.men vi har så mycke på skrift mm.brukar tr ogilla barns vittnesmål när barnen ändå är så gamla?

Lita på ditt ombud.

Har barnet hörts av familjerätten och finns det dokumenterat?
    Om inte, begär det.
  • Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2021-02-16 12:07:57 följande:

Lita på ditt ombud.

Har barnet hörts av familjerätten och finns det dokumenterat?

Om inte, begär det.

Ja det finns uttalande från familjerättens snabbupplysningar.dock väldigt kortfattat.och det har tr redan,dock framgår det inte just någon anledning till varför hen anser att vårdnaden bör ligga hos mig.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 12:26:29 följande:
    Ja det finns uttalande från familjerättens snabbupplysningar.dock väldigt kortfattat.och det har tr redan,dock framgår det inte just någon anledning till varför hen anser att vårdnaden bör ligga hos mig.
    Ta nästa lämpliga processteg med ditt ombud.
  • Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2021-02-16 13:03:42 följande:

Ta nästa lämpliga processteg med ditt ombud.

Ja vi har kontakt angående detta och resonerar.var mer om någon varit med om liknande
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Hej,

Jag har följt tråden lite i tystnad nu.

Jag tror att ni ska tänka över om barnet verkligen ska vittna. Det är ganska nervöst att sitta där plus att barnet ska leva med att ha vittnat mot någon av er föräldrar hela sitt liv. Hur gammalt barnet ändå är så tror jag man ska hålla det utanför ?att välja sida? om du förstår vad jag menar.

Jag tror att ni har så det räcker ändå, speciellt om familjerätten pratat med barnet redan (om än inte så grundligt).

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-16 20:37:33 följande:

Hej,

Jag har följt tråden lite i tystnad nu.

Jag tror att ni ska tänka över om barnet verkligen ska vittna. Det är ganska nervöst att sitta där plus att barnet ska leva med att ha vittnat mot någon av er föräldrar hela sitt liv. Hur gammalt barnet ändå är så tror jag man ska hålla det utanför ?att välja sida? om du förstår vad jag menar.

Jag tror att ni har så det räcker ändå, speciellt om familjerätten pratat med barnet redan (om än inte så grundligt).

Tack.ja vi har tagit det beslutet,däremot kommer familjerätten ta ett samtal med hen igen för att komplettera,då hen vill få fram sina ord.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 21:00:51 följande:

Tack.ja vi har tagit det beslutet,däremot kommer familjerätten ta ett samtal med hen igen för att komplettera,då hen vill få fram sina ord.

Låter väldigt klokt. Åh vad jag hoppas det går bra för er!

Jag fick ev i maj 2017 och det var en sån otrolig befrielse för oss. Önskar verkligen att alla barn och vuxna som lider i vårdnadstvister ska få frid. Körkort för föräldraskap? Den dagen det krävs ska jag fira.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-16 21:24:53 följande:

Jag fick ev i maj 2017 och det var en sån otrolig befrielse för oss. Önskar verkligen att alla barn och vuxna som lider i vårdnadstvister ska få frid. Körkort för föräldraskap? Den dagen det krävs ska jag fira.

Tack snälla.jag hoppas ochså det ska gå bra.får jag fråga vad som gjorde att du sökte ev och vad var domarens motivering till det?om du inte vill berätta så är det helt ok.ja jag tror på den idén med körkort .
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-16 21:24:53 följande:

Tack snälla.jag hoppas ochså det ska gå bra.får jag fråga vad som gjorde att du sökte ev och vad var domarens motivering till det?om du inte vill berätta så är det helt ok.ja jag tror på den idén med körkort .
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 21:49:42 följande:

Jag sökte aldrig om ev, pappan var extremt kränkt och hämndlysten efter att jag ville skiljas. Så han gjorde ALLT han kunde för att jävlas och trodde att han skulle kunna ta barnen och dra till sitt hemland. Han stämde mig på vårdnad i tr men det slutade med att jag fick den. Men han var våldsam mot barnen och hotfull och sånt. Det framkom i samtalen som familjerätten höll med dom, så om han bara hade nöjt sig med att ha dom vv så hade det aldrig kommit fram. Nu fick han en polisanmälan av soc ist. Jag gjorde verkligen allt för att göra han nöjd under alla de år mellan separationen och rättegången men han blev liksom aldrig nöjd. Motiveringen från domaren var att de inte kunde se ett fungerande samarbete mellan oss, samt att familjerättens och socialtjänstens samlade bedömning var att båda barnen skulle bo med mig och endast träffa sin pappa några timmar med umgängesstödjare. Domaren följde helt utredningen som gjorts. Men dom såg ju också hur vi var under våra förhör samt vilka vittnen vi hade. Jag hade alla olika myndighetspersoner samt ungarnas lärare som vittnen, han hade sina kompisar som berättade vilken fantastisk människa han var. Så ja... jag hade lite mer trovärdiga vittnen också.
Svar på tråden Huvudförhandling