• Anonym (oooo)

Huvudförhandling

Anonym (Undrande) skrev 2021-02-19 11:46:44 följande:

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

det är det vanliga, vad jag vet. 
  • Anonym (oooo)
    Kjell2 skrev 2021-02-20 11:50:23 följande:
    Du väljer själv om det är du eller ombudet som ska föra din talan.

Om du bryter ihop eller tappar ord är det ingen processmässig katastrof. Du kommer få tid att hämta dig och förklara, alternativ ta hjälp av ditt ombud.

Det ska mycket goda själ till att det ska var stängda dörrar.
    När min man och hans ex var där så fick ingen annan vara med. De testade också något som domaren sa var en ny metod (några år sen nu): ena parten + ombud fick gå ut, sedan pratade domaren med den kvarvarande parten + dennes ombud. Sedan fick de gå ut och de andra komma in - domaren framförde då vad första parten hade sagt/önskat och bad part 2 att reagera på det. Sedan gick det till så några rundor till, tills domaren var nöjd och alla fick komma in samtidigt och då hade man kommit fram till ett resultat. 

Exets mamma var med, för den sidan hade tänkt ha henne som vittne men hon fick inte komma in. Domaren sa att det var fel att ha närstående som vittnen eftersom man ändå ofta är jävig. I detta fall handlade det om att vara någon slags "karaktärsvittne", inte vittne till att ha sett någon händelse och då menade domaren att det inte skulle tillföra något. 
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-04-05 21:56:23 följande:

Nu är det snart dags för huvudförhandlingen,lite nervös.men då barnens pappa sitter utan ombud känns det ändå lite lugnare.nått bra tips att tänka på när man sitter där?förutom att hålla sig lugn och saklig?

Låt dit ombud ta kommandot så blir det bra. Och om du behöver säga något så ta allt utifrån "barnets perspektiv", "barnets bästa" osv. 
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-04 05:28:48 följande:

Hej.någon som vet.jag fick ensam vårdnad och nu har pappan till barnen 3 v på sig att överklaga.är det lätt/svårt få prövningstillstånd i hovrätten och är det ofta att dom ändrar tingsrättens dom?barnen är 12 och 14 så i domen stod det att dom följer barnens vilja,men sen att vårt samarbete var så bristfälligt att barnen tar skada av det,bla därför jag fick ev.någon som vet,har erfarenhet?

Har svårt att se hur han skulle gå igenom en protest när barnen är så gamla och har sagt vad de vill. Just brist på samarbete är mycket vanlig orsak till att något får enskild vårdnad. Min mans ex överklagade men det avslogs. Det måste ha tillkommit något nytt för att de ska ge provningstillstånd. Att man bara inte är nöjd med domen räcker inte. 
Svar på tråden Huvudförhandling