• Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-31 13:45:25 följande:
    Troligtvis, tragiskt nog, så ligger inte pengarna i att få ihop människor. Det ligger i att fortsätta använda produkten och därigenom generera antingen pengar genom reklam eller direkta betalningar. Att då få ihop människor med någon de faktiskt klickar med, det är direkt dåligt för affärerna.
    Ja men det behöver inte vara pengasuktande individer som skapar en sån här sida. Många älskar att bygga saker för de har en passion för det. En del slår igenom utan att man behöver lägga ut mycket pengar. Men ofta behövs ju det. Hur som helst borde det väl finnas miljonärer där ute som vill skapa något för att få folk att må bra.

Och jag tror också att tiden är förbi för dejtingsidorna. Folk orkar inte med dem längre, så en sida som bryter det mönstret, som får fler att må bra och får folk att bli ihop, det tror jag kommer locka fler kunder och på så vis generera mer pengar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:51:57 följande:
    Ja men det behöver inte vara pengasuktande individer som skapar en sån här sida. Många älskar att bygga saker för de har en passion för det. En del slår igenom utan att man behöver lägga ut mycket pengar. Men ofta behövs ju det. Hur som helst borde det väl finnas miljonärer där ute som vill skapa något för att få folk att må bra.

Och jag tror också att tiden är förbi för dejtingsidorna. Folk orkar inte med dem längre, så en sida som bryter det mönstret, som får fler att må bra och får folk att bli ihop, det tror jag kommer locka fler kunder och på så vis generera mer pengar.
    Jag håller helt med dig! Något nytt behövs, om så bara för att jag självfinner ytligt chattande meningslöst :)
  • Anonym (Burt)

Massa desperata män på såna sidor. Sedan finns det en massa medelmåttiga kvinnor som tror de förtjänar en man högst upp på skalan, not gonna happen. Det är såna medelmåttiga kvinnor som åker till afrika/sydamerika för att få lite kuk att skälla på. När vi pratar om de riktigt snygga kvinnorna på högsta skalan, så är tendensen att de är tråkiga eller har inget koll på hur de ska tvätta fittan.

Anonym (Hmm) skrev 2020-12-31 14:03:32 följande:
    Jag håller helt med dig! Något nytt behövs, om så bara för att jag självfinner ytligt chattande meningslöst :)
    Genom chatt så kan man ju se hur bra kommunikationen flyter, som ju är en viktig del, och det behöver inte bra ytligt. Är det ytligt passar man kanske inte.

Men sen vet jag ju att alla är inte så bekväma med att chatta heller, men kan vara socialt trevliga IRL. Men som sagt det borde finnas såna här alternativ för de som hellre vill lära känna personen innan man ser hur hen ser ut.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2020-12-31 09:26:21 följande:

Det lät som att du inte tycker att det är ett bra sätt för en man att lära känna en kvinna, utan spel.

Nej. Jag menade att man knappast kan tröffa varandra "naturligt" via en kontaktannons/dejtingsida. Själva upplägget är ju konstlat i sig. Jag har inte uttryck någon åsikt om att det skulle vara fel att träffas via kontaktannonser/dejtingssidor, bara att det kanske inte är rätt forum för den som vill träffa någon på "ett naturligt sätt".
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:37:09 följande:

Det är ju det jag sagt, att det är märkligt att det inte görs några alternativa dejtingsidor. Det är 2020 och dessa sidor ser ut på samma sätt som de gjorde för över 10 år sedan! Det är väl dags att byta nu, att nån bygger en sida som faktiskt får folk att bli ihop, och inte får tjejer och killar att börja hata varandra!? 

Det finns väl vissa försök, sidor som bara vänder sig till folk med viss utbildning tex. I storstäderna arrangeras det ju också särskilda aktiviteter för singlar så att man kan träffas via intressen. Finns ju kurser bara för singlar tex och tex Historiska museet har väl haft singelträffar. På nätet är det kansle svårt att nå tillräckligt många för att det ska gå ihop ekonomiskt om man nichar sig för mycket? Har du förslag på hur en sån sida skulle se ut?
  • Anonym (p)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:51:57 följande:

Om folk inte  orkar med de dejtingsidor som finns idag, så kommer de att försvinna av sig själv och andra kommer att startas. Tillgång och efterfrågan.

Hur ska man garantera att det bara är seriösa användare? Ska man inte få vara anonym, ska man betala?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (p) skrev 2020-12-31 18:11:01 följande:
    Om folk inte  orkar med de dejtingsidor som finns idag, så kommer de att försvinna av sig själv och andra kommer att startas. Tillgång och efterfrågan.

Hur ska man garantera att det bara är seriösa användare? Ska man inte få vara anonym, ska man betala?
    GoodOnes använder sig av bankID, du måste verifiera din identitet. Missköter du dig åker du ut och kan aldrig regga dig igen. Kanske inte fullt applicerbart här men endast genom att fundera kring det kan vi utveckla tanken med en dejtingsida.

Jag gillar tanken med någon sorts allmän "plats" där man får göra avtryck av den man är i ett icke-dejtingrelaterat sammanhang, ex. allmänna diskussionsforum etc. Och på det samt din profil söker man därefter kontakt. Inte swipea på tre bilder och en profiltext bestående av fem emojis.

Lite som det fungerar i verkligheten dvs, med människor man har omkring sig. Man pejlar in vilka de är genom deras beteenden i allmänna sammanhang :)
  • Anonym (p)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-31 18:27:56 följande:
    GoodOnes använder sig av bankID, du måste verifiera din identitet. Missköter du dig åker du ut och kan aldrig regga dig igen. Kanske inte fullt applicerbart här men endast genom att fundera kring det kan vi utveckla tanken med en dejtingsida.

Jag gillar tanken med någon sorts allmän "plats" där man får göra avtryck av den man är i ett icke-dejtingrelaterat sammanhang, ex. allmänna diskussionsforum etc. Och på det samt din profil söker man därefter kontakt. Inte swipea på tre bilder och en profiltext bestående av fem emojis.

Lite som det fungerar i verkligheten dvs, med människor man har omkring sig. Man pejlar in vilka de är genom deras beteenden i allmänna sammanhang :)
    Man ska söka kontakt (för en relation förmodar jag) i ett icke-dejting relaterat forum? Får inte ihop det. Då blir det ju ett dejting-relaterat forum. 
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-31 18:27:56 följande:

Precis! Jag tänkte samma tanke. Det är det jag saknar nu för tiden. Ett ställe där man kan prata med folk inom olika kategorier, chatta med folk, göra inlägg, lägga upp saker man skapat, spela spel med folk osv. Sin profil är ganska anonym, men man kan välja att ha ett profilfoto och man kan också fylla i om man är singel eller ej. Men fokus är inte dejting utan att ha skoj och träffa folk online, och som kanske kan leda till nåt mer om det råkar bli så. Det bör också vara hårda regler mot de som beter sig snuskigt mot andras vilja. 

Det är ändå trevligt att det i många appar som t ex instagram, diverse spel osv så går det att chatta med folk på ett vis som inte handlar om dejting utan kring ett intresse.
Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?