• Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 22:51:57 följande:

Varför måste man "ragga" överhuvudtaget? Jag vill lära känna kvinnan först på ett naturligt sätt, inga jäkla spel. Sen får man ju flika in lite flirtar här och där så man liksom signalerar att man vill nåt mer än vänskap. 

Fast då är väl knappast dejtingsidor rätt ställe? Hur naturligt är en en kontaktannons som sätt att lära känna varandra?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 22:51:57 följande:

Varför måste man "ragga" överhuvudtaget? Jag vill lära känna kvinnan först på ett naturligt sätt, inga jäkla spel. Sen får man ju flika in lite flirtar här och där så man liksom signalerar att man vill nåt mer än vänskap. 

Fast då är väl knappast dejtingsidor rätt ställe? Hur naturligt är en en kontaktannons som sätt att lära känna varandra?
  • Anonym (sepåmig)
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-31 08:40:10 följande:
    Tycker du att det är dåligt att folk kan lära känna andra, som de aldrig hade hittat annars?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2020-12-31 08:48:56 följande:

Tycker du att det är dåligt att folk kan lära känna andra, som de aldrig hade hittat annars?

Nej. Varför skulle jag tycka det?
  • Physalis
    Anonym (män är för dåliga på att ge en bra bild av sig själv) skrev 2020-12-31 04:40:47 följande:

Fast i min åsikt är det ju en form av övergrepp på sig själv att välja någon mot sin vilja som förmodligen får en att äcklas av det fysiska och sexuella. I vår kultur har vi ju romantiken som ledsagare i kärlek och inte nöden.

Ja?
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (sepåmig)
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-31 08:49:44 följande:
    Nej. Varför skulle jag tycka det?
    Det lät som att du inte tycker att det är ett bra sätt för en man att lära känna en kvinna, utan spel.
    Physalis skrev 2020-12-31 03:07:08 följande:
    Fast det är ju ändå ett medvetet val man gör när man väljer dejtingapp. Om man väljer en som fokuserar på utseendet så köper man de förutsättningarna. Detsamma gäller ju även i verkligheten, det är alltid utseendet som visar sig först när man träffar någon. Online däremot erbjuder möjligheten att välja en kanal som tillåter en att lära känna någon genom chat och umgänge utan att man ser varandra.
    Jag är väldigt nyfiken på vilka dejtingappar du vet som inte fokuserar på utseendet först, utan har chat och umgänge fokus? Jag har letat men inte hittat någon.
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-31 08:40:50 följande:
    Det är ju det jag sagt, att det är märkligt att det inte görs några alternativa dejtingsidor. Det är 2020 och dessa sidor ser ut på samma sätt som de gjorde för över 10 år sedan! Det är väl dags att byta nu, att nån bygger en sida som faktiskt får folk att bli ihop, och inte får tjejer och killar att börja hata varandra!? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:37:09 följande:
    Det är ju det jag sagt, att det är märkligt att det inte görs några alternativa dejtingsidor. Det är 2020 och dessa sidor ser ut på samma sätt som de gjorde för över 10 år sedan! Det är väl dags att byta nu, att nån bygger en sida som faktiskt får folk att bli ihop, och inte får tjejer och killar att börja hata varandra!? 
    Troligtvis, tragiskt nog, så ligger inte pengarna i att få ihop människor. Det ligger i att fortsätta använda produkten och därigenom generera antingen pengar genom reklam eller direkta betalningar. Att då få ihop människor med någon de faktiskt klickar med, det är direkt dåligt för affärerna.
    Anonym (män är för dåliga på att ge en bra bild av sig själv) skrev 2020-12-31 04:48:35 följande:
    Att lära känna någon utan att veta hur de ser ut kan på flera sätt vara en mer intressant väg att gå även om utseendet och personens förhållningssätt till sitt egna utseende kommer att vara en viktig ingrediens för helheten och attraktionen. Bara för att man fattar tycke för en personlighet, kanske t o m känner sig lite kär, är det ingen garanti alls för att man blir sexuellt attraherad, vilket jag erfarit med än en gång och därför inte rekommenderar. Inget av sätten är idealiskt.
    Ja, men det finns flera fördelar med att lära känna en person innan man vet hur denne ser ut, t ex:
    - Man tar mindre risker genom att inte förföras av en snygg person och på så vis bli mer tolerant för dennes negativa sidor.
    - Om man inte tycker om personens personlighet så går man vidare (och det brukar märkas ganska snart). Men tycker man om personen så kan det kanske antingen leda till en bra vänskap eller till en förälskelse. Så man förlorar inte så mycket på det.
    - Man har chans att hitta guldkornen som annars kan gått förlorade på en vanlig dejtingsida som bara har ytligt fokus. 

Så att gå från personlighet till utseende är enligt mig bättre än att gå från utseende till personlighet. Men visst det passar kanske inte alla. Jag tycker bara det borde finnas fler alternativa dejtingsidor. 
Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?