• Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
  • Anonym (män är för dåliga på att ge en bra bild av sig själv)
    Physalis skrev 2020-12-30 17:06:35 följande:

Alla borde vara kräsna tycker jag. Då hade nog fler varit i lyckliga förhållanden. Så kvinnor är säkerligen kräsna men knappast för kräsna. Män verkar också desperata vad jag förstår när jag läser om internetdejting här.

Det verkar som att kvinnor vill träffa rätt redan när de väljer ut vem de vill prata med och träffa. Vilket är förståeligt eftersom det innebär en risk att träffa okända män. Har de dejtat runt ett tag så har de garanterat träffat ett gäng obehagliga män som inte kan ta ett nej också vilket bekräftar deras behov att vara försiktiga.

Män verkar mer tänka att de vill träffa många, passa på att ha sex på vägen och sedan välja vem de vill fortsätta med.

Kräsenhet handlar ju mycket om självkännedom och att rationalisera med sin tid och sina känslor. Kräsenhet är ett ord jag inte kan identifiera mig med eftersom jag är en kännande varelse som styrs av smak och intuition. Varje person man engagerar sig i är ju en investering på så många sätt och kan få stora konsekvenser och påverka en långt fram. Varför göra lättvindiga val på det viktigaste och mest intima området i sitt liv när man inte gör det på andra områden?

Varför träffa människor man inte vill träffa och inte känner någon attraktion till?

Det blir ju bara en meningslös och förmodligen kränkande handling för motparten.

Kvinnor kan av några futtiga sädesceller bli med barn, dö i barnsäng, bli övergivna under graviditeten, sen tvingas stå där med ett livslångt åtagande för en ny individ och ett sannerligen begränsat liv. Kanske t o m förlossningsskador, ett underliv som inte fungerar och en mindre attraktiv kropp dessutom pga några minuters njutning...med stor sannolikhet också utan att få orgasm själv eller vinna något på upplevelsen.

Det är konstigt att inte män i högre grad förstår denna enorma diskrepans mellan könen och mellan manligt och kvinnligt sex och de katastrofala riskerna en kvinna tar för att en man ska få njuta.
    Physalis skrev 2020-12-30 17:06:35 följande:

Alla borde vara kräsna tycker jag. Då hade nog fler varit i lyckliga förhållanden. Så kvinnor är säkerligen kräsna men knappast för kräsna. Män verkar också desperata vad jag förstår när jag läser om internetdejting här.

Det verkar som att kvinnor vill träffa rätt redan när de väljer ut vem de vill prata med och träffa. Vilket är förståeligt eftersom det innebär en risk att träffa okända män. Har de dejtat runt ett tag så har de garanterat träffat ett gäng obehagliga män som inte kan ta ett nej också vilket bekräftar deras behov att vara försiktiga.

Män verkar mer tänka att de vill träffa många, passa på att ha sex på vägen och sedan välja vem de vill fortsätta med.

Men det är ju ett problem tycker jag med dejtingsidor att det är en stor mängd personer som man inte får chansen att veta så mycket om deras personlighet, för man väljer bort många där profilsidan inte tilltalat en, samt att det hela tiden kommer fler som kan ha en bättre sida.

När kvinnor inte vet hur mannen är IRL så är det väl utseendet man måste gå på och då väljs de medelsnygga och under där bort för många medan de snygga får en chans. Men vad är det som säger att de snygga är en bättre match. Kanske för sex. 

Många kvinnor skriver ju också att de så ofta råkar ut för män som bara vill ligga och att de inte är ute efter relation. Möjligt är väl att dessa män är de snyggaste männen och de har redan massor av andra kvinnor som de dejtar. Det hela blir ju i obalans. Massor av tjejer blir sårade och hittar ingen partner och massor av killar får inte en enda dejt. 
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 18:05:50 följande:
    Men det är ju ett problem tycker jag med dejtingsidor att det är en stor mängd personer som man inte får chansen att veta så mycket om deras personlighet, för man väljer bort många där profilsidan inte tilltalat en, samt att det hela tiden kommer fler som kan ha en bättre sida.

När kvinnor inte vet hur mannen är IRL så är det väl utseendet man måste gå på och då väljs de medelsnygga och under där bort för många medan de snygga får en chans. Men vad är det som säger att de snygga är en bättre match. Kanske för sex. 

Många kvinnor skriver ju också att de så ofta råkar ut för män som bara vill ligga och att de inte är ute efter relation. Möjligt är väl att dessa män är de snyggaste männen och de har redan massor av andra kvinnor som de dejtar. Det hela blir ju i obalans. Massor av tjejer blir sårade och hittar ingen partner och massor av killar får inte en enda dejt. 
    Ja visst är dejtingsidor problematiska, men de funkar ungefär som i vanliga livet att man går på det som ögat attraheras av i första hand. Fördelen med verkligheten är att du har fler dimensioner att ta intryck från. Kroppsspråk, röst, doft, kommunikation, kemi, beröring mfl. Därför är ju dejtingsidor ytterst begränsade och måste med extremt små medel kunna uttrycka allt det där...en total omöjlighet!

Sen innebär ju inte inkluderingen av alla de andra egenskaperna att du särskilt ofta faller för någon iallafall. Chanserna ökar klart om du har möjlighet att lära känna någon eller träffa dem flera ggr och i olika situationer, men för egen del har jag gett fler människor på nätet chansen än i verkligheter. Har också naivt trott att de var så mycket bättre än de faktiskt varit, för att de t ex haft 2 bra bilder, kunnat uttrycka sig fyndigt eller hyfsat intelligent och verkat gilla ungefär samma som jag, och samtidigt velat träffa mig. Något som visat sig totalt felbedömt. Det har varken blivit någon kemi eller sexuell attraktion och lämnat en mäkta besviken och uppgiven.

Efter ett tag lär man sig signaler och blir mer försiktig, och glöm inte att väldigt många av de som hänger på dejtingsidor idag säkert gjort det från och till minst 5-10-15 år och inte längre har den nyfiknes blick och nyhetens upphetsning och naivitet. Det är på upphällningen eftersom det inte längre fungerar och de flesta har gått på smällar och blivit bittra.
  • Anonym (LOL)

Många singel män är inte bara desperata dom är skit dåliga på att ragga 

Dom börjar oftas skriva sånt här skit när nån tjej lägger ut en bild 

" Du är så vacker och dina ögon som gnistrar som diamanter "

Är du en man och skriver sådär kommer du förbli oskuld 

Men det är skit kul att läsa =P 

• Anonym (man)
    Anonym (LOL) skrev 2020-12-30 20:03:34 följande:

Vad sägs om den här?

"Dina ögon är som två gnistrande stjärnor i ett svart tjärn."

Läste något i den stilen som fastnat i minnet. Kan inte komma på vart.
    Anonym (LOL) skrev 2020-12-30 20:03:34 följande:

Varför måste man "ragga" överhuvudtaget? Jag vill lära känna kvinnan först på ett naturligt sätt, inga jäkla spel. Sen får man ju flika in lite flirtar här och där så man liksom signalerar att man vill nåt mer än vänskap. 
  • Physalis
    Anonym (män är för dåliga på att ge en bra bild av sig själv) skrev 2020-12-30 17:22:46 följande:

Kräsenhet handlar ju mycket om självkännedom och att rationalisera med sin tid och sina känslor. Kräsenhet är ett ord jag inte kan identifiera mig med eftersom jag är en kännande varelse som styrs av smak och intuition. Varje person man engagerar sig i är ju en investering på så många sätt och kan få stora konsekvenser och påverka en långt fram. Varför göra lättvindiga val på det viktigaste och mest intima området i sitt liv när man inte gör det på andra områden?

Varför träffa människor man inte vill träffa och inte känner någon attraktion till?

Det blir ju bara en meningslös och förmodligen kränkande handling för motparten.

Kvinnor kan av några futtiga sädesceller bli med barn, dö i barnsäng, bli övergivna under graviditeten, sen tvingas stå där med ett livslångt åtagande för en ny individ och ett sannerligen begränsat liv. Kanske t o m förlossningsskador, ett underliv som inte fungerar och en mindre attraktiv kropp dessutom pga några minuters njutning...med stor sannolikhet också utan att få orgasm själv eller vinna något på upplevelsen.

Det är konstigt att inte män i högre grad förstår denna enorma diskrepans mellan könen och mellan manligt och kvinnligt sex och de katastrofala riskerna en kvinna tar för att en man ska få njuta.

Jag håller med i allt du säger. Även om ordet har en negativ klang så tycker jag ändå att kräsenhet är ett passande ord att beskriva att man just inte vill ha vem som helst utan någon man finner attraktiv och intressant.
    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 18:05:50 följande:

Fast det är ju ändå ett medvetet val man gör när man väljer dejtingapp. Om man väljer en som fokuserar på utseendet så köper man de förutsättningarna. Detsamma gäller ju även i verkligheten, det är alltid utseendet som visar sig först när man träffar någon. Online däremot erbjuder möjligheten att välja en kanal som tillåter en att lära känna någon genom chat och umgänge utan att man ser varandra.
    Korrekturläser som en kratta
    Physalis skrev 2020-12-31 02:59:37 följande:
    Jag håller med i allt du säger. Även om ordet har en negativ klang så tycker jag ändå att kräsenhet är ett passande ord att beskriva att man just inte vill ha vem som helst utan någon man finner attraktiv och intressant.
    Fast i min åsikt är det ju en form av övergrepp på sig själv att välja någon mot sin vilja som förmodligen får en att äcklas av det fysiska och sexuella. I vår kultur har vi ju romantiken som ledsagare i kärlek och inte nöden.
    Physalis skrev 2020-12-31 03:07:08 följande:
    Fast det är ju ändå ett medvetet val man gör när man väljer dejtingapp. Om man väljer en som fokuserar på utseendet så köper man de förutsättningarna. Detsamma gäller ju även i verkligheten, det är alltid utseendet som visar sig först när man träffar någon. Online däremot erbjuder möjligheten att välja en kanal som tillåter en att lära känna någon genom chat och umgänge utan att man ser varandra.
    På så sätt har du ju rätt även om ett vackert utseende inte alltid behöver betyda att någon är en douchebag och player även om de får fler chanser än de mindre snygga.

Att lära känna någon utan att veta hur de ser ut kan på flera sätt vara en mer intressant väg att gå även om utseendet och personens förhållningssätt till sitt egna utseende kommer att vara en viktig ingrediens för helheten och attraktionen. Bara för att man fattar tycke för en personlighet, kanske t o m känner sig lite kär, är det ingen garanti alls för att man blir sexuellt attraherad, vilket jag erfarit med än en gång och därför inte rekommenderar. Inget av sätten är idealiskt.
Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?