Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 18:05:50 följande:
Men det är ju ett problem tycker jag med dejtingsidor att det är en stor mängd personer som man inte får chansen att veta så mycket om deras personlighet, för man väljer bort många där profilsidan inte tilltalat en, samt att det hela tiden kommer fler som kan ha en bättre sida.
När kvinnor inte vet hur mannen är IRL så är det väl utseendet man måste gå på och då väljs de medelsnygga och under där bort för många medan de snygga får en chans. Men vad är det som säger att de snygga är en bättre match. Kanske för sex.
Många kvinnor skriver ju också att de så ofta råkar ut för män som bara vill ligga och att de inte är ute efter relation. Möjligt är väl att dessa män är de snyggaste männen och de har redan massor av andra kvinnor som de dejtar. Det hela blir ju i obalans. Massor av tjejer blir sårade och hittar ingen partner och massor av killar får inte en enda dejt.
Ja visst är dejtingsidor problematiska, men de funkar ungefär som i vanliga livet att man går på det som ögat attraheras av i första hand. Fördelen med verkligheten är att du har fler dimensioner att ta intryck från. Kroppsspråk, röst, doft, kommunikation, kemi, beröring mfl. Därför är ju dejtingsidor ytterst begränsade och måste med extremt små medel kunna uttrycka allt det där...en total omöjlighet!
Sen innebär ju inte inkluderingen av alla de andra egenskaperna att du särskilt ofta faller för någon iallafall. Chanserna ökar klart om du har möjlighet att lära känna någon eller träffa dem flera ggr och i olika situationer, men för egen del har jag gett fler människor på nätet chansen än i verkligheter. Har också naivt trott att de var så mycket bättre än de faktiskt varit, för att de t ex haft 2 bra bilder, kunnat uttrycka sig fyndigt eller hyfsat intelligent och verkat gilla ungefär samma som jag, och samtidigt velat träffa mig. Något som visat sig totalt felbedömt. Det har varken blivit någon kemi eller sexuell attraktion och lämnat en mäkta besviken och uppgiven.
Efter ett tag lär man sig signaler och blir mer försiktig, och glöm inte att väldigt många av de som hänger på dejtingsidor idag säkert gjort det från och till minst 5-10-15 år och inte längre har den nyfiknes blick och nyhetens upphetsning och naivitet. Det är på upphällningen eftersom det inte längre fungerar och de flesta har gått på smällar och blivit bittra.