• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Onemore2018
    Prit skrev 2021-03-04 22:43:49 följande:

Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !

Stort grattis!!
  • Fluzzi
    Prit skrev 2021-03-05 07:25:48 följande:

Vad bra. Det var det som var min tanke :) jag har gjort 4 ivf behandlingar. Den första var ett test som jag förstått hur man reagerar på medicin. Det blev ingen insättning och inget ägg

Ivf 2 en insättning en i frysen. Inget blev något.

Ivf 3 Sahlgrenska. En insättning inget till frys gravid men missfall

Ivf 4 Sahlgrenska. 2 till frys. Två FET och nu den senaste blev jag gravid på. Har inget i frys från Sahlgrenska men två på privat för framtiden.

Totalt försökt i 2,5 år och exakt 1 år med IVF. Är 32 år med manlig faktor

Grattis till ditt plus! Jag bara undrar vart du har gått privat tidigare? Förstår det som att du gick privat innan SU?
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-03-04 17:06:59 följande:
    Jag hoppas verkligen ni får ett bra resultat imorgon och ett gäng fina blastisar! Så spännande att följas åt!

Jaha! Vad konstigt! I Sverige verkar de väldigt restriktiva med ICSI. Så knasigt att det görs så olika, måste ju ändå finnas forskning på vad som ger bäst resultat. Iaf om det inte är något fel på spermierna.

Haha, nää, jag tror väl heller inte att jag kommer få några symptom före vi tar gravtestet. Har heller inte haft några symptom under tiden vi försök bli gravida, utan alltid känt att, jupp mensen kommer denna gången också :-P

Skönt att höra att du mår bra och ändå kommer iväg till din middag Jag har bäddat ner mig i sängen för att kurera min förkylning, som har nått någon slags peak idag. Bara nyser och hostar om vartannat

Ha en skön kväll!
    ja man är lite nervig, vet inte riktigt när de skulle ringa heller men hoppas på snart... 
    ja alltså enligt min läkare här på kliniken (han ska vara en av de bästa i Schweiz) är det bättre med naturlig IVF då det blir ett mer 'naturligt val' dvs typ starkast överlever när spermien når ägget, istället för att man blandar sig i och väljer ut en spermie.

Dock så är ju det ingen vits om ägget ändå inte tar emot någon spermie pga för tjockt skal, kompatibilitet eller liknande.

Går man igenom en IVF så har man ju uppenbarligen svårare än genomsnittet att bli gravid så jag tycker det är logiskt att de kör 50/50 även första gången man gör IVF på alla, istället för att chansa till 100% och sen blir besvikelsen enorm med inga befruktade. så där tycker jag kanske det är lite konstigt med det 'svenska' sättet, att se det som att om spermierna inte är problemet kör vi ingen ICSI. 

sorry för långt utlägg haha, jag är ingen expert heller och det finns givetvis anledningar varför de handlar som de gör. hoppas du mår bättre snart, fick du svar på covidtestet?
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-04 21:29:37 följande:
    Så härligt att läsa! 13 låter väldigt bra, nu hoppas vi på hög befruktningsgrad och återföring av en fin blastocyst. Känner igen det där med stark mensvärk efter äggplock. Hur mår du nu? Blev det någon middag? :)
    Ja jag väntar med spänning på telefonsamtalet nu, får ju vara nöjd om hälften har befruktats i alla fall.. då borde det betyda att äggen var mogna tänker jag.. 

jag tog en värktablett till igår och middagen gick fint =) idag känns det ok, är rätt svullen så jeansen går väl inte knäppa men vad spelar det för roll när man jobbar hemifrånTungan ute 
    Hoppas mensen kommer snart för dig så du kan köra igång med sprutorna!!
  • Inalina

Hej alla! Nu ringde de från labbet och berättade att de trodde att 4 av mina ägg hade befruktats.. blev ju ändå lite besviken att det var så himla få trots att jag såklart är glad att det blev någon befruktning överhuvudtaget, men med 13 ägg är det ju väldigt lågt med 1/3 befruktning..Obestämd

Befruktningen har inte vart nåt större problem innan, utan mina embryon har ju dukat under innan dag 5 ändå av olika anledningar - får hoppas att dessa 4 är riktigt starka nu!

Hon skulle ringa tillbaka till mig i morgon igen och berätta hur det gick med utvecklingen, vi bokade in en tid på tisdag kl 11 för transfer i alla fall.Glad 

Det som gjorde mig mest förvånad var ändå att det var 2 ICSI OCH 2 naturliga som hade befruktats, vilket även var ett glädjande besked givetvis, var ju helt säker på att mina ägg inte skulle kunna befruktas utan ICSI !! 

åh om bara tisdag kunde komma snabbare nu så jag får tillbaka en liten en! Ha en fin fredag allihopa{#emotions_dlg.flower}!!

• Onemore2018

Då blev denna sköna fredag en helvetes fredag. Jag vill bara skrika och vara arg, gråta. Fick världens värk i magen och gick på toaletten. BLÖDER BIG TIME! kul på ruvdag 10. Tack för den.. med klumpar. Inga ägg kvar i frysen och två plock kvar. Kommer det ens att bli något???? om det inte funkar med färskåterinföring och fryst vad gör man då? Det är så hopplöst och jag blir så besviken på mig själv. Det är mitt fel :( sambon har ju jädrans rackare som simmar men jag jag som har barn sedan tidigare kan inte ens bli gravid med honom varke på naturligt eller ivf sätt. Dumma p spruta. Dumma förhoppningar. Dumma lutinus som lurat mig...

Sist blev det 8 ägg, 4 befruktade 1 till frysen och 1 färsk återinföring.

Förlåt för jobbigt inlägg men jag går under ???? jag hsde bara velat ha ett plus på stickan och skrivit på magen hej pappa vi ses om 9 månader.

Det gör ont i hela mig att vi kan inte få barn tillsammans och hans längtan är så stor och det är fel på mig????

• Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-05 10:28:07 följande:

Hej alla! Nu ringde de från labbet och berättade att de trodde att 4 av mina ägg hade befruktats.. blev ju ändå lite besviken att det var så himla få trots att jag såklart är glad att det blev någon befruktning överhuvudtaget, men med 13 ägg är det ju väldigt lågt med 1/3 befruktning..

Befruktningen har inte vart nåt större problem innan, utan mina embryon har ju dukat under innan dag 5 ändå av olika anledningar - får hoppas att dessa 4 är riktigt starka nu!

Hon skulle ringa tillbaka till mig i morgon igen och berätta hur det gick med utvecklingen, vi bokade in en tid på tisdag kl 11 för transfer i alla fall. 

Det som gjorde mig mest förvånad var ändå att det var 2 ICSI OCH 2 naturliga som hade befruktats, vilket även var ett glädjande besked givetvis, var ju helt säker på att mina ägg inte skulle kunna befruktas utan ICSI !! 

åh om bara tisdag kunde komma snabbare nu så jag får tillbaka en liten en! Ha en fin fredag allihopa!!

Åh förstår hur du känner! Klart du hade hoppats på fler men nu hoppas vi mycket på dessa 4. De väljer alltså ändå återföring på dag 5 och inte tidigare? Intressant att det blev lika många befruktade oavsett befruktningsmetod. Nu blir det intressant att se om de utvecklas lika bra!

Härligt att ni fick till middagen igår. Det är ju skönt att ha lite annat att tänka på i dessa tider. Ha en fin fredag du med! Kram
  • Clemmentina
    Onemore2018 skrev 2021-03-05 11:12:41 följande:

Då blev denna sköna fredag en helvetes fredag. Jag vill bara skrika och vara arg, gråta. Fick världens värk i magen och gick på toaletten. BLÖDER BIG TIME! kul på ruvdag 10. Tack för den.. med klumpar. Inga ägg kvar i frysen och två plock kvar. Kommer det ens att bli något???? om det inte funkar med färskåterinföring och fryst vad gör man då? Det är så hopplöst och jag blir så besviken på mig själv. Det är mitt fel :( sambon har ju jädrans rackare som simmar men jag jag som har barn sedan tidigare kan inte ens bli gravid med honom varke på naturligt eller ivf sätt. Dumma p spruta. Dumma förhoppningar. Dumma lutinus som lurat mig...

Sist blev det 8 ägg, 4 befruktade 1 till frysen och 1 färsk återinföring.

Förlåt för jobbigt inlägg men jag går under ???? jag hsde bara velat ha ett plus på stickan och skrivit på magen hej pappa vi ses om 9 månader.

Det gör ont i hela mig att vi kan inte få barn tillsammans och hans längtan är så stor och det är fel på mig????

Neeej vad tråkigt! :( Lider med dig. Förstår att det känns hopplöst nu. Men det finns stora chanser att det kommer gå framöver och ni har försök kvar. Bryt ihop, gråt tills tårarna tar slut och sen tar ni nya tag!
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-05 11:20:31 följande:
    Åh förstår hur du känner! Klart du hade hoppats på fler men nu hoppas vi mycket på dessa 4. De väljer alltså ändå återföring på dag 5 och inte tidigare? Intressant att det blev lika många befruktade oavsett befruktningsmetod. Nu blir det intressant att se om de utvecklas lika bra!

Härligt att ni fick till middagen igår. Det är ju skönt att ha lite annat att tänka på i dessa tider. Ha en fin fredag du med! Kram
    ja precis, de verkar tycka att man ska köra dag 5 ändå.. får hoppas de vet vad de gör men i morgon har de ju ett tydligare resultat i alla fall vilka som utvecklat 2-4 kärnor. jag vill ju helst ha tillbaka en blastocyst då det är tydligare då att de kommit en bit på vägen givetvis, men men verkar ju också konstigt om jag ska bestämma/ifrågasätta när det blir återföring så jag låter kliniken köra på sin expertis ;) 
    blev glad att hon erbjöd sig att ringa i morgon också i alla fall. denna helgen ska jag bara njuta av goda vänners sällskap och lite vin för sen vet man ju inte när det blir igen! (vinet alltså)!Skål
  • Clemmentina
    Prit skrev 2021-03-04 22:43:49 följande:

Hej tjejer! Idag är ruvardag 12 och officiella testdag med min 6 dagarsblasto. Det blev ett plus!!! Symtomen just nu är trötthet, huvudvärk och molvärk. Det kändes precis som att mensen skulle komma då molvärken gick i olika stadier. Ibland gjorde det ont inland drog det ut mot ljumsken. Brösten gick från svullna till mjuka till ömma. Ja allt. Jag trodde absolut inte jag var gravid. Sist fick jag missfall i v 8 +5 dagen innan VUL.

Det är väldigt tidigt att känna andra symtom så som illamående. Det är väl det man letar men ville iaf dela med mig av mina symtom. Trodde verkligen inte jag skulle plussa då jag inte kände skillnad från hur det brukar vara innan mens. Huvudvärk och molvärk. Är kallad på VUL om 4 veckor. Spännande. Lycka till alla kämpar där ute !!! Att gå igenom detta är bedrövligt men vi alla ska nå målet att förhoppningsvis bli föräldrar !

Härligt! Stort grattis! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021