• Smilla93

Vi som startar ivf behandling 2021

Livetutandig skrev 2021-06-15 16:16:27 följande:

Jag förstår att det var en stor sorg. Nu när ni vet varför det varit svårt att bli gravida igen hoppas jag att det går snabbt och bra för er att få det ett plus igen. Ett plus som stannar <3

Tack för peppen! Det har tagit lång tid men nu är jag pepp på att börja den här resan även om det är läskigt och ovisst. Jag försöker tänka att mina ägg är 32 år gamla, och hoppas på att de är i bra skick även om de är få. Å sen kommer framtiden bli bra oavsett.

Såg att du varit på vul idag. Spännande att de såg flera stora blåsor och fler som var på g. Nu håller jag tummarna att erat guldägg ligger däri. Jag var på vul idag och fick komplettera med blodprov då det var en liten rackare som växt lite trots synarelan. Blodprovet kom tillbaka bra så jag börjar med menopur 412,5 och halverar synarelan på lördag. Får se hur mitt humör blir med sprutorna och om jag kommer stå ut med mig själv, haha. Hur är ditt humör nu?

Ja nu får vi hoppas på plus för oss båda!! <3

Håller med om att det är läskigt samtidigt superspännande! Tror och hoppas på att dina ägg är bra trots att de är få! Vilken rackare som hade växt trots sprayen! Sa dom något om varför det kunde bli så? Vad kul att du ska få börja snart, kommer gå hur bra som helst!! :) mitt humör har varit bra nu så jag hoppas det håller sig så haha! ;) Dock börjar jag känna lite spänningar i nedre delen av magen, det brukar jag göra innan ägglossning så det är ju inte så konstigt då eftersom att det är fler blåsor som växer. Hoppas på att några av de små har hunnit ikapp imorgon! :)
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-16 21:38:33 följande:

Jag frågade inte, men det känns bra att blodprovet bekräftad att jag är nedreglerad. Vilket betyder att jag är i ett tillfälligt klimakterium. Skönt med stabilare humör. Det låter lovande. Åh ja, det är ju inte alls konstigt. Jag håller tummarna. Du får hålla mig uppdaterad med hur det går för dig :)

Livetutandig skrev 2021-06-16 21:38:33 följande:

Jag frågade inte, men det känns bra att blodprovet bekräftad att jag är nedreglerad. Vilket betyder att jag är i ett tillfälligt klimakterium. Skönt med stabilare humör. Det låter lovande. Åh ja, det är ju inte alls konstigt. Jag håller tummarna. Du får hålla mig uppdaterad med hur det går för dig :)

Jaha men så kanske den där ägg blåsan inte spelar någon roll! Hur känner du dig med nedregleringen? Några jobbiga biverkningar?

Jag var på andra vill idag, tydligen så hade de som var stora i måndags växt supersnabbt och det verkade finnas 8 jämnstora. Det var nog inte ett toppen resultat då jag tydligen hade bra äggreserv, men det blir äggplock på fredag! :) läskigt som tusan!!
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-17 08:50:01 följande:

Jo men det har känts helt okej faktiskt. Det som varit jobbigast de senaste dagarna är att jag har panikångest i botten som triggats igång av behandlingen. Så jag har inte mått toppen. Hoppas dock att det ger med sig med tiden :).

Det kanske inte var resultatet du hoppats, men det är ju 8 möjligheter till just erat guldägg. Spännande med plock redan på fredag ju!!

Nej vad jobbigt, det är säkert när hormon nivåerna förändras som det kan bli så! Jag har också haft ångest de senaste dagarna och framförallt idag... Super jobbigt, men det är bara att stå ut för det är ju förhoppningsvis värt det i slutändan..

Jag är ju såklart glad att det fanns någrsäggblåsor, men jag såg nu på en ultraljudsbild på äggstockarna (vet inte varför jag fick en sån hahah) att det bara va två som va runt 20 mm och resten var fortfarande typ 13-14 mm.. Så detta var nog inte ett så bra utfall, men vi hoppas att de två större ska vara vara bra!! Men som sagt så får man nog vara glad för det lilla första rundan och hoppas att de andra två försöken blir bättre när läkarna har koll på hur kroppen reagerar på hormonerna! :) Tror kanske att min dos va något hög eftersom att vissa äggblåsor spurtade iväg snabbt som tusan (tog bara hormoner i 8 dagar) och läkaren sa att äggplocket inte kunde vänta till på måndag för då va risken att bli överstimulerad istället.. Så det blev ganska kort stimuleringtid! Men jag hoppas på något imorgon iallafall! :)
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-17 21:35:48 följande:

Ja det är säkert hormonframkallat. Jag hoppas att det lugnar sig snart och inte blir värre när jag börjar med menopur. Jobbigt med ångest. Hoppas det lugnar sig nu när du är klar med sprutorna. Även om oro säkert kommer vara en del av resan, hur det än går.

Hur stora blåsor är optimalt? Jag är så färsk i det här så jag har ingen koll. Ja första rundan är ju lite som ett test för de flesta med en förhoppning om att inte bli överstimulerad. Skönt med kort stimulering om allt går vägen. Tänk imorgon är det redan plock! Lycka till och jag håller tummarna att alla ägg är stora nog :)

Det är säker som du säger att hela denna processen är ganska tuff psykiskt och kan säkert framkalla ångest och oro. Det är ju så ovisst och man har inte riktigt koll på saker och ting och det är ju jobbigt i sig. Sen går det ju inte att på förhand veta hur hormoner påverkar etc och det ät ju jobbigt att leva i en konstant ovisshet.. Håller tummarna att det inte blir värre för dig när du börjar med sprutorna!! Jag mådde ändå bättre än vad jag trodde att jag skulle och jag tog ju också menopur, så det kommer gå super för dig! Hur känns det nu att du snart ska börja? :) ska du ta fyremadel också? För den sprutan kan du förbereda dig på är lite jobbig, jag fick stora utslag och grejer av den..

Nä jag har väl inte heller så bra koll egentligen på storlek på blåsorna.. Men när jag använde letrozol för att stimulera vanlig ägglossning så så min gynekolog att ägglossning brukar ske när de är typ 25 mm så jag antog att det var samma vid ivf.. ;)

Tack för pepp! <3 Äggplocket gick bra, inte alls så farligt som jag trodde! Väldigt trött nu efter bara.. Va på plats 08.30 och sätt i bilen på väg hem 10.20 så betydligt snabbare också! Totalt plockades 10 ägg, några va nog inte mogna men jag tycker ändå att det känns bra! :) imorgon skulle vi få besked om befruktning och eventuell återföring dag, så nu hoppas jag bara att några blir befruktade och åtminstone ett utvecklas som de ska. :)
  • Smilla93
    CarroAnd skrev 2021-06-19 05:41:36 följande:

När fick ni bada efter äggplock? Jag gjorde ÄP för 12 dagar sedan och vill så gärna bada i sjön :)

Jag gjorde äggplock igår och då sa de två veckor.... Så typiskt i detta vädret!!
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-20 00:30:16 följande:

Nu är första sprutan tagen och jag kliver in i nästa steg av behandlingen. Mannen fick blanda till sprutan och ge mig den, så nu är vi igång båda två. Känns fantastiskt, läskigt och smått overkligt att kliva in i nästa fas. Jag var helt beredd på att behandlingen kunde kicka igång min panikångest, för precis som du skriver är allt ovisst och dessutom triggas det av att kroppen känns lite annorlunda.

Men vad skönt att äggplocket gick bra och över förväntan. Förstår att du var trött efteråt. Det måste varit omtumlande. Skönt att det gick snabbt alltihop. Fantastiskt med 10 ägg! Nu hoppas jag att de flesta (helst alla) befruktas och att du snart får tillbaka ett litet embryo oeller blasto <3

Åh vad kul att ni äntligen är på g!! När ska ni på första vul? :) ja det är en tuff process hela grejen så man kan nog vänta sig både toppar och dalar! Hur mår du nu? Har det blivit något bättre de senaste dagarna?

Ja jag var helt slut och kände mig svullen och lite öm men det har gått över till idag! Av de 10 som plockades var 7 st mogna och 4 av dem befruktades normalt. Idag fanns 3 embryon så ett hade blivit befruktat men inte delat sig. Ett befinner sig i detta nu i min livmoder och de andra två skulle odlas vidare och eventuellt frysas, lät dock inte så hoppfullt... Så nu väntar två långa veckor, först några dagar i väntan på om något kan frysas och sedan till gravtest. ;) ska försöka hålla mig sysselsatt så att tiden går snabbt hahah. Känns bara så sjukt att veta att man går runt och bär på ett embryo.. Jag och sambon skojade om att jag får gå på händer nu i två veckor så att den lilla rackaren håller sig på plats och inte trillar ur.. ;)
  • Smilla93
    CarroAnd skrev 2021-06-20 22:44:23 följande:

Jag var precis i samma sits. De plockade 8 ägg, 7 var mogna, 5 blev befruktade. Jag fick ett, fyra odlades vidare. Dock klarade sig inget av dem, det kändes väldigt tråkigt. Men man hoppas ju på den som man har i magen.

Jag håller med, man blir ju lite besviken för man hade hoppats på ett bättre utfall.. Är detta din första ivf? För mig är det första, så skulle det inte ta sig denna gången så känns det skönt att ha 2 till försökt där stimuleringen förhoppningsvis blir bättre. Jag stimulerades bara 8 dagar eftersom mitt äggplock krockade med helgen.. På sista vul innan äggplock så verkade det på läkaren som det bästa hade varit att stimulera en eller två dagar till men det gick inte för att helgen kom emellan och han sa att han inte vågade vänta till måndagen för då va risken att jag blev överstimulerad istället, så plocket blev i fredags. När hade du äggplock och återföring? :)
  • Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-21 12:52:43 följande:

Jag ska ta blodprov på torsdag och sen blir det ev vul på måndag 28/6 lite beroende på vad provet visar. Ja jag kan hantera panikattackerna bättre. Nu spänner det och drar lite i magen, men har bara tagit två sprutor än så mer lär det nog kännas, haha.

Åh en befinner sig på plats nu, vad spännande. Ja gå på händer kan vara en god idé haha. Tiden lär gå riktigt långsamt just nu men tiden kommer ändå fortsätta gå. Jag hoppas att detta leder till ett plus om ett par veckor. Håll mig uppdaterad :)

Vad spännande, varför blodprov och inte vul? Så skönt att det blivit bättre med måendet, håller tummarna att det håller i sig. Åh men spänningar låter ju ändå bra tänker jag, kan ju hoppas att det är äggstockarna som reagerar!! Vad skönt att du slipper fyremadel sprutan, kanske bara är kort protokoll som man tar den, tror att den förhindrar ägglossning.. För jag fick ta ovitrelle också 36 h innan äggplock! Den har jag dock fått väldiga graviditet symptom av, vilket är lite jobbigt.. Ont i brösten och luktsinnet och smakerna har ändrats, samma som jag kände i ca vecka 6 när jag var gravid... Men man kan ju hoppas att dessa hormoner gör det extra trivsamt där inne, även om det känns jobbigt att typ känna sig gravid fast man inte är det.

Ja vi håller också tummarna, men vågar inte hoppas på för mycket... Har för mig att det är typ 20 % chans att ett befruktat ägg leder till graviditet, så jag känner att jag hellre har realistiska förväntningar än att betrakta nig själv som gravid redan.. När jag fick MA fick man ju massa funderingar om varför fostret inte utvecklades som det skulle och om jag hade gjort något fel etc. Och då så barnmorskan som hjälpte mig med behandligen att det är så många olika saker som ska klaff
    Livetutandig skrev 2021-06-21 12:52:43 följande:

Jag ska ta blodprov på torsdag och sen blir det ev vul på måndag 28/6 lite beroende på vad provet visar. Ja jag kan hantera panikattackerna bättre. Nu spänner det och drar lite i magen, men har bara tagit två sprutor än så mer lär det nog kännas, haha.

Åh en befinner sig på plats nu, vad spännande. Ja gå på händer kan vara en god idé haha. Tiden lär gå riktigt långsamt just nu men tiden kommer ändå fortsätta gå. Jag hoppas att detta leder till ett plus om ett par veckor. Håll mig uppdaterad :)

Åh vad spännande, låter ju ändå bra att du har känningar.. Säkert äggstockarna som reagerar på hormonerna! Varför blodprov och inte vul direkt? Skönt att måendet är bättre, håller tummarna att det håller sig lugnt!! <3

Ja det är spännande och vi håller tummarna! Dock vågar vi inte hoppas på för mycket utan försöka ha lite realistiska förhoppningar.. Har för mig att det är typ 20 % chans att ett befruktat ägg leder till graviditet, så jag känner hellre att jag har realistiska förväntningar än att betrakta mig själv som gravid.. Kanske låter som en negativ inställning men jag känner att det nog är lättare att hantera ett minus om man inte har skyhöga förhoppningar. När jag fick MA så fick jag en massa funderingar om varför fostret inte hade utvecklats som det skulle och om jag kunde gjort något annorlunda.. Fick då prata med en barnmorska som sa att det är så många saker son ska klaffa under hela processen och att det egentligen är ett mirakel att det blir en bebis. Så det är väl lite där jag är, att om vi får en bebis så kommer det vara ett mirakel.
  • Smilla93
    CarroAnd skrev 2021-06-21 16:55:17 följande:

Jag hade plock 8/6 och återföring 11/6 :). Ett litet embryo på tre dagar fick jag tillbaks. Jag hoppas att det har fäst.

Ja, det är första gången för mig. När hade du återföring?

Då måste det väl snart vara test dag för dig? Har du några symptom eller så? Jag vet inte om det är ovitrelle sprutan eller lutinus vaggisarna som spökar, men jag har ju typ samma symptom som när jag var gravid i vecka 6.. Ganska jobbigt att liksom känna sig gravid utan att man är det, men förhoppningsvis gör väl hormonerna att det blir lite extra trivsamt så det är väl bara att stå ut!

Jag äggplock 18/6 och återföring 20/6 med 2-dagars embryo och får nog reda på om något av de andra två klarar sig till frysen antingen imorgon eller på torsdag.
  • Smilla93
    juliasusannah skrev 2021-06-23 10:11:11 följande:

TW!

Jag är GRAVID!!!!!! Ruvardag 9 och testdag om 3 dagar men vilket fint plus jag fick imorse! Efter sån längtan och efter så mycket tårar och negativa test så är jag gravid!!! Hoppas allt går bra nu också men bara detta plusset är ju det vackraste jag skådat <3

Stort grattis!!! Det är den sjukaste känslan att få plus!! Håller mina tummar att allt går vägen!! <3
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021