• Smilla93

Vi som startar ivf behandling 2021

MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?

Nu har vi ju inte påbörjat någon behandling eller så, men jag tycker att det är ganska svårt att prata om.. Vi fick missfall i januari 2020 och hade då redan berättat för familj och vänner att vi skulle få barn.. När vi väl fick missfall så pratade jag öppet om det eftersom de flesta visste om det, dock känns det som att de som inte gått igenom det själv inte förstår, vilket inte är så konstigt. Vi fick många kommentarer om att vi fortfarande är unga och hit och dit, vilket jag tycker är störigt.. Såklart positivt att vi fått reda på att det inte går naturligt nu när vi är 27 men det är ju lika jobbigt att inte kunna få barn oavsett ålder när man har kämpat och längtat länge.. Därför känner jag att jag har haft svårt och prata om det och vi håller det ganska privat just nu, det är bara våra föräldrar och min svägerska samt en kompis som vet)..
  • Smilla93
    Anonym0810 skrev 2021-02-27 15:57:22 följande:

Hej alla!

Jag skulle behöva er hjälp att förstå en grej. Vi lyckades bli gravida och jag var så jädra lycklig. I måndags visade testet positivt (på testdagen) och flera dagar innan det med. Men nu visar stickorna inget alls, inte ens ett litet streck. Kan jag räkna med att det är ett missfall på gång? Vet någon hur länge det tar innan kroppen startar missfallet? Idag bara gråter jag. Jag var så lycklig.. hur går det för er andra?

Usch vad tråkigt!!! När jag fick missfall så höll hormonerna i långt efter jag hade blött ut allt, så det låter ju konstigt att dom skulle försvinna innan du ens börjat blöda.. kan också tilläggas att fostret varit dött under en längre tid och kom inte ut av sig själv utan jag fick tabletter för att blöda ut det... Trots detta höll hormonerna i länge.. Men det kanske är så att det kan vara tvärtom också.
  • Smilla93

Hej igen!

Är fortfarande ganska ny och inte helt insatt i allt vad ivf innebär..

Fick kallelse till första möte igår! :D blev lite förvånad då det här gått så snabbt från att remissen gick iväg, såklart super taggad men blev också lite nervös.. Mötet är om drygt en vecka bara, så jag tänkte därför fråga om hur första mötet går till? Ska man vara för bredd på något eller så? Fick kallelsen via 1177 och ingen information utöver tid och datum..

Tacksam för svar!

PS. Tänker på er som har det jobbigt just nu!! <3

• Smilla93
    Truuly skrev 2021-03-06 15:16:58 följande:

Vad skönt att det gick så fort för er!

Du kommer få brev hem med lite mer info inför mötet.

Vi var på första mötet i veckan. Min man fick lämna spermieprov, sen träffade vi läkaren och hon gick igenom hur ivf går till osv. Vi lämnade in en hälsoblankett men den gick vi inte igenom. Hon kollade bara snabbt att vi inte har några sjukdomar. Sen fick jag göra ett ultraljud. Efteråt fick vi träffa en sköterska o gick igenom sprutorna :)

Tack för svar!

Ja verkligen, typ 5 veckor från att remissen gick iväg till första möte. Förväntade mig att vi skulle få kallelse typ i maj, så blev ganska chockad att det gick så snabbt. Men vi är super taggade!

Ja okej, men kommer du att få börja med hormonbehandling nu snart då eller ska man på ytterligare möten? ;)

Är det någon som vet hur många gånger de kan neka innan man får påbörja behandling eller det är olika beroende på vårt man går?
  • Smilla93
    Truuly skrev 2021-03-06 16:04:14 följande:

Eftersom allt såg bra ut så är jag redo för behandling så fort det finns tid. Jag fick min mens nyligen och annälde mensstart, men blev nekad. Det var väntat eftersom de sa att en del av deras personal var utlånad, o pga corona så kan man bli nekad mer än 2 gånger. I vanliga fall har man rätt till behandling 3e gången.

Vart går du?

Okej, vad tråkigt att du blev nekad. Hoppas att du får köra igång nästa cykel!!

Okej så då är det alltså andra "regler" om vad som gäller nu då.. Tråkigt att det ska dra ut på tiden, man vill ju inget annat än att komma igång! Samtidigt förstår man ju att ivf och liknande blir bortprioriterat i dessa tider.. Vi får bara hålla tummarna att läget inte förvärras och att smittspridningen planar ut igen!

Vi ska gå på RMC i Malmö nu de tre försöken som vi får. Bekostade av landstinget, vart går ni? :)
  • Smilla93
    Truuly skrev 2021-03-06 19:43:57 följande:

Ja precis. Hoppas innerligt att corona lugnar ner sig snart! Vill inget hellre!

Vi går också i malmö :))

Nä men precis, håller tummarna att allt lugnar sig och att allt flyter på!

Okej, men vad kul att vi är på samma ställe och ungefär på samma stadie i processen! :)
  • Smilla93
    Truuly skrev 2021-03-06 19:43:57 följande:

Ja precis. Hoppas innerligt att corona lugnar ner sig snart! Vill inget hellre!

Vi går också i malmö :))

Nä men precis, håller tummarna att allt lugnar sig och att allt flyter på!

Okej, men vad kul att vi är på samma ställe och ungefär på samma stadie i processen! :)
  • Smilla93
    Jenzia skrev 2021-03-09 17:53:13 följande:

Åhh vad kul att du också ruvar nu på en härlig blastocyst När är testdag? Hoppas verkligen du får en till frysen också, det hade ju varit en lättad!

Haft molvärk till och från under dagen, inte mycket utan mest som en diffus känsla av aktivitet i livmodern. Men mensvärken i morse var rätt rejäl, kändes verkligen som mens på ingång

Har önskar så att jag kunde njuta av tanken av att vara gravid tills motsatsen är bevisad! Jag har nog hakat upp mig på att vi fick tillbaka en tredagars med bara sju celler. Men! Vi har kommit så här långt och om bara tre dagar vet vi om det tagit sig eller inte. Vi kan bara hoppas och samtidigt vara beredda på att vi behöver fortsätta mer fler behandlingar.

Jag hade super mycket mensvärk i början av min graviditet. Hade haft ont i över en vecka och fattade inte varför mensen inte kom, så jag tog ett gravtest som visade positivt. Tog sedan ett digitalt som visade att jag var ca vecka 4 (fick alltså mensvärk strax efter ägglossning och som varnade i typ 2-3 veckor). Barnmorskan sa att det var helt normalt att få det i början av en graviditet, så det behöver inte betyda något negativt! Håller tummarna för att din mensvärk är något positivt!!!
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-03-12 10:17:37 följande:

Hallå allihopa

Roligt att läsa och följa med i er resa.

Ruvar själv på en 6-dagars blastocyst med återföringsdag 6.3, så är på RD6 idag. Vet att testa sig på RD6 är rätt så tidigt men idag tog nyfikenheten över mig och jag tog ett gravtest bara för att  Min man var inte alls på noterna, haha.

Jag tycker att jag kan urskilja mig ett svagt streck (syns bättre IRL) men det kan lika gärna vara ett spökstreck. Har egentligen testdag 22.3 så ligger way ahead of time men men... Förra återföringen lyckades jag hålla mig till RD13 iaf  men icke denna gång. Så jag tänkte köpa ett digitalt test och se om den visar något positivt den med. Har BIM 16.3.

Vad säger ni? 

Jag ser absolut ett streck i vänstra rutan! Håller tummarna!! :D
  • Smilla93

Hej alla!

Jag var på första mötet inför ivf idag, super spännande men också nervöst. På vul såg allt bra ut så vi är redo att köra igång, ska dock ha mens nästa vecka vilket krockar med påsken (typiskt..) så kan nog inte vänta mot något denna cykeln. Men jag har lite frågor till er som är lite mer erfarna.

Första frågan: jag har väldigt oregelbundna cykler så kommer antagligen behöva "framkalla" En mens efter denna cykeln. Har någon gjort detta? Hur lång tid tog det innan du fick framkalla mensen? Ibland får jag inte mens på typ 4 månader och det känns ju surt att behöva vänta så länge mellan gångerna.

Andra frågan: jag ska köra kort protokoll med menopur 130 (verkar lite om man jämför med er andra). Så är det någon som har erfarenheter som vill dela med sig lite. Hur många ägg fick ni? Några komplikationer? Biverkningar?

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021