• Smilla93

Vi som startar ivf behandling 2021

Iväntanpåivf skrev 2021-03-17 17:56:44 följande:

Hej, Välkommen. 

Spännande att ni är igång. 

Första frågan kan jag inte svara på då det dels är min första ivf (väntar på återföring av fryst embryo) och dels för att jag har regelbunden mens. Men låter helt klart surt att behöva vänta 4 månader. De kommer säkert med en plan för detta. 

Andra frågan. Doserna verkar variera väldigt med mellan alla härinne och antar att det beror på vilka föutsättningar man har. Jag fick en relativt (vad jag förstått) låg dos av Gonal-F (175) och blev överstimulerad och fick ut 22 ägg och va tvungen att pausa och göra totalfrys och sitter därför nu och väntar på nästa mens för att kunna återföra efter det i naturlig cykel. Så tydligen reagerade jag tom lättare än vad de trodde jag skulle göra även på en låg dos. 

Så du kanske helt enkelt har en superbra äggreserv och många folliklar :) 

Jag kände inte så mycket av Gonal-F sprutan kanske lite trötthet men däremot Fyremadelen, där fick jag jätteömma bröst och nu efter har jag mycket mer finnar än vanligt. Överstimuleringen va mer att jag kände mig svullen och öm och hade svårt att kissa och så högg det till ibland i magen men det gick över några dagar efter ÄP. 

25 äggblåsor och 22 ägg fick de ut varav 17 befruktades normalt men bara 3 överlevde till dag fem och nedfrysning. 

Åh tack för svaret! Känns verkligen toppen att man äntligen är ett steg i rätt riktning! :)

Ja jag hoppas att jag slipper vänta så länge! Även om det är jobbigt att ha helt oregelbundna cykler så sa sjuksköterskan att det kan bli enklare om man måste framkalla mensen för då kan dom på kliniken planera in så att allt klaffar..

Men oj, ja då varierar det nog verkligen från person till person.. Synd att du blev överstimulerad, har förstått att det är jobbigt och tråkigt såklart att inte kunna återföra!

Okej då vet jag att lite eventuella biverkningar väntar.. Studerar dock så är nästan bara hemma och stillasittande, vilket nog kan vara bra här framöver! ;)

Förstår att det är lite surt att "bara" 3 överlevde,med tanke på antalet befruktade.. Men se det positivt, det kunde varit färre! Till mig sa dom att det var vanligt med ett embryo, så 3 är ju bra om man jämför med oddsen! :D
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-17 20:40:53 följande:

Kan svara på första frågan! Om de ska framkalla en mens brukar jag få starta med Provera typ 3 veckor efter första mensdag. Men det ska också passa i deras planering så ibland får man vänta lite längre. Fyra månader tror jag inte du kommer få vänta.

Läkarna trodde jag skulle vara lättstimulerad så fick bara 112,5 ie Gonal-f på första behandlingen men svarade dåligt och fick öka till 175 ie. Har förstått att man får se första omgången lite som en testomgång eftersom det är omöjligt att veta hur just du reagerar på medicinen.

Ja okej, toppen!! Blir det som en helt vanlig mens eller hur har du haft det?

Ja jag tänker väl att det kanske är så, säker bättre att börja mindre och sedan öka än att man blir överstimulerad!

Vad i processen är du nu om jag får fråga? :)
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 07:22:40 följande:

Ja mer eller mindre som en vanlig mens! :) Kan vara lite mindre för mig ibland.

Ja precis, de vill ju gärna undvika överstimulering. Har du pcos?

Jag är inne på min fjärde ivf nu. Första vul på fredag! Har tyvärr fått få befruktade ägg vid de tidigare behandlingarna. Har blivit gravid vid två tillfällen men hadt två missfall.

Okej, men då kan jag väl vänta mig en vanlig mens ungefär ;)

Japp jag har pcos men en ganska mild variant.. Kan det påverka något? Kommer inte ihåg om dom så något det nämligen..

Åh vad spännande att du är mitt i processen nu!! Hoppas att det ser bra ut på fredag, håller mina tummar och tår! Åh jag beklagar dina missfall, har också haft ett och det va det värsta jag varit med om...
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 18:44:03 följande:

Det påverkar säkert vilken variant/hur mycket pcos man har. Tror även jag har en mild variant då min mens var regelbunden i många år. Då kanske man inte blir överstimulerad lika lätt om jag får gissa. Men det är mycket som är oklart. En del säger att personer som har pcos har bra äggkvalitet och andra säger tvärtom att äggkvaliteten ofta är dålig. I mitt fall verkar det senare snarare stämma.

Tack snälla, vad gulligt! :) Missfall är verkligen något av det värsta man kan vara med om. Nu hoppas vi att vi båda slipper fler!

Ja okej, jag har också hört att det vi med pcos skulle ha bra kvalitet, det så iallafall läkaren som bekräftade min pcos. Dock var detta typ 10 år sedan så kanske något man trodde då.. ;) Läkaren på RMC sa också att att symptomen kan gå i vågor, hade stora besvär för 10 år sedan och då syntes det tydligt på äggstockarna. Har mindre besvär idag och det syntes även mindre på äggstockarna. .

Skriv gärna imorgon hur det har gått! Hoppas på många mogna ägg blåsor! Ja fy, det är nog svårt att förstå om man inte själv gått igenom det.. Ja nu håller vi tummarna att det ska bli en bebis till slut!! Men om detta var ditt fjärde, har du varit tvungen att bekosta det själv då?
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 18:44:03 följande:

Det påverkar säkert vilken variant/hur mycket pcos man har. Tror även jag har en mild variant då min mens var regelbunden i många år. Då kanske man inte blir överstimulerad lika lätt om jag får gissa. Men det är mycket som är oklart. En del säger att personer som har pcos har bra äggkvalitet och andra säger tvärtom att äggkvaliteten ofta är dålig. I mitt fall verkar det senare snarare stämma.

Tack snälla, vad gulligt! :) Missfall är verkligen något av det värsta man kan vara med om. Nu hoppas vi att vi båda slipper fler!

Ja okej, jag har också hört att det vi med pcos skulle ha bra kvalitet, det så iallafall läkaren som bekräftade min pcos. Dock var detta typ 10 år sedan så kanske något man trodde då.. ;) Läkaren på RMC sa också att att symptomen kan gå i vågor, hade stora besvär för 10 år sedan och då syntes det tydligt på äggstockarna. Har mindre besvär idag och det syntes även mindre på äggstockarna. .

Skriv gärna imorgon hur det har gått! Hoppas på många mogna ägg blåsor! Ja fy, det är nog svårt att förstå om man inte själv gått igenom det.. Ja nu håller vi tummarna att det ska bli en bebis till slut!! Men om detta var ditt fjärde, har du varit tvungen att bekosta det själv då?
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-19 09:50:22 följande:

Nu har jag gjort vul! Det såg ut som om det fanns ungefär 13 äggblåsor på gång i storleken 11-14 mm. Det blir nytt vul på måndag och sen äggplock någon gång i mitten/slutet av nästa vecka. Jag vill ju verkligen göra en färskåterföring...finns nog en liten risk för överstimulering. Håll tummarna för att det inte blir så!

Ja vad kul!!! Hoppas att det är många som mognar och att det blir många befruktade!!

Åh hoppas du inte blir över stimuleras, håller tummarna att det går bra! :)

Kollade upp angående pcos, vi har ju tydligen många fler omogna follikar (alltså mer än normalt) så det är nog snarare större risk att bli överstimulerad med pcos och antagligen därför jag fick en låg startdos! Trodde att det var cystor man hade men det är tydligen ägg blåsor mwd omogna ägg.. ;)
  • Smilla93

Jag har gjort världens misstag, hämtade alla grejor på apoteket och läste fel på menopur, så har haft den i rums temperatur.. Såg nu att den skulle ligga i kylskåpet, vad gör jag? Har någon gjort samma misstag?

• Smilla93
    Dhalia skrev 2021-03-22 18:42:41 följande:

Det är nog ingen fara eftersom man efter öppnandet förvarar den i rumstemp och håller då i 28 dagar. Men som Kritzy88 skrev ställ in den i kylen och fråga kliniken.

Ringde och fick nytt recept, så jävla klantigt gjort.... Har ju lärt mig allt dubbelkolla vad som står iallafall.. Men tack för svaret! :)
  • Smilla93
    Tjej94 skrev 2021-03-22 15:42:13 följande:

Jag gjorde första äggolocket i onsdags, gick bättre än jag trodde, trodde det skulle göra ondare än vad det faktiskt gjorde????

Men jag undrar när blödningen/mensen kommer efter äggplock? Förstår att det är olika från person till person :)

Spännande! Vad skönt att det gick bättre än vad du trodde och att det inte gjorde så ont. Jag är ju inte så långt i processen ännu, men äggplocket tycker jag känns läskigt som tusan!

Hur många ägg fick du och hur många blev befruktade om man får fråga? :)
  • Smilla93

Åååh blir så frustrerad och ledsen.. Behövde komplettera med ths-prov efter första mötet på RMC och såg nyss provsvaret på 1177.. värdena va ännu sämre nu trots att jag ökat dosen på levaxin och jag måste därför lämna ytterligare prov.. Där står dessutom att jag inte får påbörja behandling förrän värdena är bra och att jag ska få ett brev hemskickat om detta. Känner mig så besviken.. Dels för att jag vet att det kommer dröja länge eftersom man måste vänta minst 6 veckor med att lämna nytt prov om man reglerar dosen och måste jag ändra dosen då också så är det ju ytterligare 6 veckor till.. Blir också besviken över att de inte ens kan ta sig tiden att ringa och berätta det utan att de skickar ett brev om det... Var så himla glad och trodde att vi snart skulle få börja och så får man ytterligare en käftsmäll som gör att man bara tappar motivationen för allt..

Någon mer som haft dåliga Ths värden och vet vad jag har att vänta?

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021