Vi som startar ivf behandling 2021
Hej, Välkommen.
Spännande att ni är igång.
Första frågan kan jag inte svara på då det dels är min första ivf (väntar på återföring av fryst embryo) och dels för att jag har regelbunden mens. Men låter helt klart surt att behöva vänta 4 månader. De kommer säkert med en plan för detta.
Andra frågan. Doserna verkar variera väldigt med mellan alla härinne och antar att det beror på vilka föutsättningar man har. Jag fick en relativt (vad jag förstått) låg dos av Gonal-F (175) och blev överstimulerad och fick ut 22 ägg och va tvungen att pausa och göra totalfrys och sitter därför nu och väntar på nästa mens för att kunna återföra efter det i naturlig cykel. Så tydligen reagerade jag tom lättare än vad de trodde jag skulle göra även på en låg dos.
Så du kanske helt enkelt har en superbra äggreserv och många folliklar :)
Jag kände inte så mycket av Gonal-F sprutan kanske lite trötthet men däremot Fyremadelen, där fick jag jätteömma bröst och nu efter har jag mycket mer finnar än vanligt. Överstimuleringen va mer att jag kände mig svullen och öm och hade svårt att kissa och så högg det till ibland i magen men det gick över några dagar efter ÄP.
25 äggblåsor och 22 ägg fick de ut varav 17 befruktades normalt men bara 3 överlevde till dag fem och nedfrysning.
Ja jag hoppas att jag slipper vänta så länge! Även om det är jobbigt att ha helt oregelbundna cykler så sa sjuksköterskan att det kan bli enklare om man måste framkalla mensen för då kan dom på kliniken planera in så att allt klaffar..
Men oj, ja då varierar det nog verkligen från person till person.. Synd att du blev överstimulerad, har förstått att det är jobbigt och tråkigt såklart att inte kunna återföra!
Okej då vet jag att lite eventuella biverkningar väntar.. Studerar dock så är nästan bara hemma och stillasittande, vilket nog kan vara bra här framöver! ;)
Förstår att det är lite surt att "bara" 3 överlevde,med tanke på antalet befruktade.. Men se det positivt, det kunde varit färre! Till mig sa dom att det var vanligt med ett embryo, så 3 är ju bra om man jämför med oddsen! :D