• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-03-15 12:55:39 följande:
    Å nej, så tråkigt att höra att det inte lyckades den här gången. Jag har tänkt på dig. Och magsjuka på det, det är inte rättvist.

Massor av kramar till dig <3

Vi kommer att köra igång med ett helt nytt försök, vi har planer på att köpa ett 3-pack med försök, dvs 3st ägguttag. Om vi blir beviljade det så betalar vi för 2st men får ett extra. Många kliniker i Sverige verkar ha det upplägget. Men då har de ett antal kriterier som måste uppfyllas, bla att man som max får ha gjort 5st insättningar (vilket vi har gjort).

Min plan nu är; på onsdag ska jag på ett avslutande samtal hos nuv klinik och samtidigt ska de titta noggrannare på livmodern eftersom jag haft en del blödningar och irritation. På torsdag ska vi träffa den nya kliniken (vi fick tag på en tidigare tid).

Sedan har jag börjat med q10, jag ska fortsätta med akupunktur en gång i veckan och träna igen för att må bra.

Hur ser din plan ut när saker och ting har landat?
    Tack snällaHjärta
    Ja jag ska testa imorgon igen och sen ringa kliniken o höra om jag kan få ett kort samtal med en av deras läkare på fredag när jag ändå ska ta ett blodprov där. 

Låter som en bra deal med 3 pack, så får vi hoppas att ni ändå bara behöver första packet ändå såklart! 

Det landar nog ganska snabbt här skulle jag tro, jag vet att min klinik endast kör IVF typ 1 gång i månaden så jag misstänker att början på maj är nästa gång, så där skulle jag gärna vilja köra igång igen, men det betyder egentligen ÄP i början på maj så jag hoppas de tycker det är ok så 'snart' inpå. 

jag tänkte börja med q10 och d vitamin och ev melatonin för att se om det kan påverka äggkvaliteten, borde ju inte försämra chanserna till bättre ägg i alla fall...

håller med om träningen, det är definitivt något jag vill köra mer med nu innan nästa omgång då jag inte tränat alls under ruvningen. 

spännande vecka för er, hoppas det löser sig med din blödningar, jobbigt sånt där när man vill att allt ska vara tiptop inför nästa behandling. är det något som du upptäckt nu eller har haft under en längre tid?

jag ska fundera på akupunktur också, det är ju som sagt något som inte heller kommer försämra förutsättningarna i alla fall :) 
  • Dibella
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-15 12:29:42 följande:
    Vår remiss (gbg) skickades i juni 2020. vi fick tid för första mötet i januari så ca 6-7 månader (de hade sagt 8 i höstas när jag ringde och frågade)  
    Fick en tid på kort varsel i oktober/november. då ringer de och säger att de har en dag imorgon, men det va enda dagen på hela hösten då min sambo absolut inte kunde pga jobbresa, 

Surt att det var enda tiden ni inte kunde, 6-7 månader är ju en väntetid trots allt. Men skönt att den tiden är förbi för er. Jag får ringa dem och vara tydlig med att vi gärna tar "sista minuten" tider helt enkelt. Tack för tipset.

Clemmentina skrev 2021-03-15 12:29:45 följande:
    Nämen fy vad trist! Låter riktigt dåligt. :( Det borde ni kompenseras för. Sahlgrenska brukar ha sommarstängt i fyra veckor.

Ja riktigt kasst, man tycker det borde kompenseras på något sätt, önskar att man kunde bakåtdatera remissen, men det lär ju inte fungera alls. Känns skit just nu.

Men 4 veckor sommarstängt var ändå lite bättre än jag tänkte mig.

Inalina skrev 2021-03-15 12:48:41 följande:
    men shit vad dåligt!!! fick du tag i din klinik? vad sa de? jo 2 månader är ju enormt lång tid i den här processen tycker jag!Rynkar på näsan det märkliga är att det där verkar hända så himla ofta! Kram!

Jag har satt sambon på att ringa kliniken för jag vet inte hur jag hade uttryckt mig om det var jag som ringde haha. De kommer ringa upp senast imorgon, så får vi veta. Det är ju jättetråkigt om det nu händer ofta, varje vecka är en evighet för personer i denna väntan.

Annna84 skrev 2021-03-15 12:57:09 följande:
    Fy vad dåligt! Hoppas att det finns en anledning till detta, de måste ju förstå att det är en jättejobbig situation att vara i.

Har dom svarat?
    Vi väntar fortfarande på att prata med den, man talar in meddelande och så blir man uppringd senast dagen efter. Så jag väntar med spänning, stort mått irritation och uppgivenhet. 

• Asplövet18
    Clemmentina skrev 2021-03-15 11:59:30 följande:
    Då är det solklart. Härligt! Håller tummarna för att den lilla vill stanna och utvecklas som den ska. :)
    Tusen tack <3 hoppas verkligen det med Hjärta
  • YKY

Jag hoppar in i tråden här.

Vi ska göra syskonförsök (FET) i april på Sahlgrenska. Vi har sju embryon i frysen, vår första insättning 2018 tog sig som resulterade i vår dotter som precis fyllt 2 år. Vi försökte i två år innan vi fick plus.

Jag är rädd att gå in i processen igen för positiv eftersom det gick så bra förra gången.

Någon mer som gör syskonförsök nu?

• Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-03-15 13:33:57 följande:

Surt att det var enda tiden ni inte kunde, 6-7 månader är ju en väntetid trots allt. Men skönt att den tiden är förbi för er. Jag får ringa dem och vara tydlig med att vi gärna tar "sista minuten" tider helt enkelt. Tack för tipset.

Clemmentina skrev 2021-03-15 12:29:45 följande:
    Nämen fy vad trist! Låter riktigt dåligt. :( Det borde ni kompenseras för. Sahlgrenska brukar ha sommarstängt i fyra veckor.

Ja riktigt kasst, man tycker det borde kompenseras på något sätt, önskar att man kunde bakåtdatera remissen, men det lär ju inte fungera alls. Känns skit just nu.

Men 4 veckor sommarstängt var ändå lite bättre än jag tänkte mig.

Jag har satt sambon på att ringa kliniken för jag vet inte hur jag hade uttryckt mig om det var jag som ringde haha. De kommer ringa upp senast imorgon, så får vi veta. Det är ju jättetråkigt om det nu händer ofta, varje vecka är en evighet för personer i denna väntan.

Annna84 skrev 2021-03-15 12:57:09 följande:
    Fy vad dåligt! Hoppas att det finns en anledning till detta, de måste ju förstå att det är en jättejobbig situation att vara i.

Har dom svarat?
    Vi väntar fortfarande på att prata med den, man talar in meddelande och så blir man uppringd senast dagen efter. Så jag väntar med spänning, stort mått irritation och uppgivenhet. 

Ja, sistaminuten tid ska ni klart skriva upp er på :)
    När du ringer, säg bara att ni kan komma med kort varsel och vill stå på den listan. Med tanke på att det är pandemi och man inte får ha några symptom för att gå dit så kanske det är större chans/risk att de får ett återbud. 

Fy vad trist att de tappat bort er remiss. Så frustrerande när man ändå fått vänta så länge och bara vill komma igång. 
    Hur gammal är du? Jag fyller 40 i år så jag ringde och tryckte på att 'det snart är försent' då behandlingarna måste vara klara (ej FET) innan man fyller 40. (ingen stress här inte!!!! :o ) Vet inte om det gjorde nån skillnad, men kanske. 
  • Inalina
    YKY skrev 2021-03-15 14:50:12 följande:

Jag hoppar in i tråden här.

Vi ska göra syskonförsök (FET) i april på Sahlgrenska. Vi har sju embryon i frysen, vår första insättning 2018 tog sig som resulterade i vår dotter som precis fyllt 2 år. Vi försökte i två år innan vi fick plus.

Jag är rädd att gå in i processen igen för positiv eftersom det gick så bra förra gången.

Någon mer som gör syskonförsök nu?

hej! så kul med nykomlingar :)

jag håller också på med syskonförsök, är på RD 6 och har tyvärr fått minus idag och inga till frysen denna gången :( ska testa i morgon med men sen känns det nog lite kört för de gånger jag har fått plus har det vart på RD6 innan. 

Har en dotter som är 2 år i maj som blev till på första FET i andra IVF:en. Vad häftigt att ni har 7 embryon i frysen! det är ju roligt att ni kan gå in utan allt för stor nervositet denna gången när ni ändå har ett litet 'lager'. det kommer nog gå fint nu också! kram!
  • Dibella
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-15 14:54:08 följande:

Ja, sistaminuten tid ska ni klart skriva upp er på :)

När du ringer, säg bara att ni kan komma med kort varsel och vill stå på den listan. Med tanke på att det är pandemi och man inte får ha några symptom för att gå dit så kanske det är större chans/risk att de får ett återbud. 

Fy vad trist att de tappat bort er remiss. Så frustrerande när man ändå fått vänta så länge och bara vill komma igång. 

Hur gammal är du? Jag fyller 40 i år så jag ringde och tryckte på att 'det snart är försent' då behandlingarna måste vara klara (ej FET) innan man fyller 40. (ingen stress här inte!!!! :o ) Vet inte om det gjorde nån skillnad, men kanske. 

Vi fick tag i dem och som tur är hade läkaren skrivit i journalen eller något sånt som gör att de kunde bekräfta det och bakåtdatera remissen och kommer skickas idag. Så allt löste sig. Tänk att varje besked kan få en nästan i upplösningstillstånd. Jag fyller 32 i år, så den stressen har vi inte på samma sätt, mer äggreserven som håller på att rinna ut, en annan känsla av tidspress men som inte kommer mynna ut i någon snabbare tid vilket ändå är okej. Vad skönt att ni ändå hann fram i kön när den finns den tidspressen med åldersgräns. kommer ni hinna med flera (eller två och ev tre) försök?
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-15 15:10:56 följande:
    Vi fick tag i dem och som tur är hade läkaren skrivit i journalen eller något sånt som gör att de kunde bekräfta det och bakåtdatera remissen och kommer skickas idag. Så allt löste sig. Tänk att varje besked kan få en nästan i upplösningstillstånd. Jag fyller 32 i år, så den stressen har vi inte på samma sätt, mer äggreserven som håller på att rinna ut, en annan känsla av tidspress men som inte kommer mynna ut i någon snabbare tid vilket ändå är okej. Vad skönt att ni ändå hann fram i kön när den finns den tidspressen med åldersgräns. kommer ni hinna med flera (eller två och ev tre) försök?
    Åh men så bra!!! jag tänkte också att det lät som en bra ide att bakåtdatera eftersom det är din läkare som gjort fel, skönt att ni ligger i fas i alla fall!{#emotions_dlg.flower}
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-15 15:12:27 följande:

Åh men så bra!!! jag tänkte också att det lät som en bra ide att bakåtdatera eftersom det är din läkare som gjort fel, skönt att ni ligger i fas i alla fall!

Verkligen, det hade ju kunnat se annorlunda ut, men så tacksam det gick.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021