• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-03-14 16:38:37 följande:

Vissa kommuner har väl tillochmed tre månaders vårdgaranti, men är kanske i mindre städer.

Ah, jag har inte superkoll på vad alla medicinerna gör egentligen, vill bara få bättre resultat nästa gång haha. Men man får nog öka isåfall ja. 

Det är ju surt när helg kommer emellan och man tänker att om plocket hade kunnat ske en eller två dagar senare så kanske fler hade varit mogna.. :(

göteborg har 3 månaders vårdgaranti, men den verkar inte gälla. de skyller just nu på corona. :)  
    För oss tog det 8 månader innan vi fick tid. (i göteborg) 
  • Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-03-15 08:41:09 följande:

Hur lång tid tog det för er att komma fram i kön? Vår remiss ska ha skickats i mitten av januari. Är nervös över att den inte kommit fram då man inte får någon bekräftelse. När jag kollat kö-tider så säger de 8 månader ungefär tror jag. Så kommer bli en lång väntan om vårt andra privata inte fungerar nu.

Vår remiss (gbg) skickades i juni 2020. vi fick tid för första mötet i januari så ca 6-7 månader (de hade sagt 8 i höstas när jag ringde och frågade)  
    Fick en tid på kort varsel i oktober/november. då ringer de och säger att de har en dag imorgon, men det va enda dagen på hela hösten då min sambo absolut inte kunde pga jobbresa, 
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-03-15 11:45:47 följande:

Fick precis veta av Landstinget att de inte fått någon remiss.. skulle skickats för två månader sedan. Inte enormt lång tid, men känns piss och skit, med tanke på att varje dag känns som en evighet redan. Så nu måste jag ringa och fråga kliniken varför de inte skickat remissen...

Nämen fy vad trist! Låter riktigt dåligt. :( Det borde ni kompenseras för. Sahlgrenska brukar ha sommarstängt i fyra veckor.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-15 09:16:45 följande:

Ja jag känner igen nojan.. jag drog ju på mig en förkylning veckan innan ÄP och var så SJUKT nojig att jag inte skulle gå komma in men det gick bra! Innan är ju det knappt något man funderat över men i dessa tider när en förkylning kan vara nåt mkt värre är ju allt mkt svårare :/ för min del var det oundvikligt då lillan var förkyld ändå, kunde ju liksom inte hålla mig borta från henne direkt ;) du får väl försöka isolera dig litegrann, kan du jobba hemifrån?

Förstår dig, fy vad jobbigt! Ja jag kan jobba hemifrån och träffar typ inte en kotte just nu. :)
  • Inalina

Fick precis veta av Landstinget att de inte fått någon remiss.. skulle skickats för två månader sedan. Inte enormt lång tid, men känns piss och skit, med tanke på att varje dag känns som en evighet redan. Så nu måste jag ringa och fråga kliniken varför de inte skickat remissen...Rynkar på näsan

men shit vad dåligt!!! fick du tag i din klinik? vad sa de? jo 2 månader är ju enormt lång tid i den här processen tycker jag!Rynkar på näsan det märkliga är att det där verkar hända så himla ofta! Kram!
  • Iväntanpåivf
    Asplövet18 skrev 2021-03-15 08:49:06 följande:

Ruvardag 7 med blastocyst. Vågar man lita på detta? <3

Åh. grattis!
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-03-15 08:07:46 följande:

Hej, precis som du så testade jag också tidigt med min blastis men är säker på att det inte gått vägen.. :( ska du köra igång ett helt nytt försök nu? Har du redan pratat med läkarna om ni ska ändra något med mediciner och doser etc?

Å nej, så tråkigt att höra att det inte lyckades den här gången. Jag har tänkt på dig. Och magsjuka på det, det är inte rättvist.

Massor av kramar till dig <3

Vi kommer att köra igång med ett helt nytt försök, vi har planer på att köpa ett 3-pack med försök, dvs 3st ägguttag. Om vi blir beviljade det så betalar vi för 2st men får ett extra. Många kliniker i Sverige verkar ha det upplägget. Men då har de ett antal kriterier som måste uppfyllas, bla att man som max får ha gjort 5st insättningar (vilket vi har gjort).

Min plan nu är; på onsdag ska jag på ett avslutande samtal hos nuv klinik och samtidigt ska de titta noggrannare på livmodern eftersom jag haft en del blödningar och irritation. På torsdag ska vi träffa den nya kliniken (vi fick tag på en tidigare tid).

Sedan har jag börjat med q10, jag ska fortsätta med akupunktur en gång i veckan och träna igen för att må bra.

Hur ser din plan ut när saker och ting har landat?
  • Annna84

Fick precis veta av Landstinget att de inte fått någon remiss.. skulle skickats för två månader sedan. Inte enormt lång tid, men känns piss och skit, med tanke på att varje dag känns som en evighet redan. Så nu måste jag ringa och fråga kliniken varför de inte skickat remissen...

Fy vad dåligt! Hoppas att det finns en anledning till detta, de måste ju förstå att det är en jättejobbig situation att vara i.

Har dom svarat?
  • Iväntanpåivf
    jgren skrev 2021-03-15 10:58:47 följande:
    Det var ett liknande utfall som för oss, 30 ägg och 3 gick till frysen. Två stycken 5-dagars och en 6-dagars. Får du göra insättning redan nästa mens trots att du fick ut så många ägg? Ändå skönt isf! =)
    Jag har precis avslutat min så kallade "behandlingsblödning", som jag dock ser som en vanlig mens, men blir ändå ingen insättning denna omgång tyvärr, utan måste vänta tills efter nästa mens.. =( Tiden går ju sååå sakta, en evig väntan. 
    Ja väldigt snarlikt utfall :) 

Nej får vänta en cykel efter ''behandlingsblödning'' som precis tagit slut. Så tror det är samma som du. 

Ja tiden går sjukt långsamt. när har du preliminär FET?  jag har v16. 
  • Iväntanpåivf
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-15 12:29:42 följande:
    Vår remiss (gbg) skickades i juni 2020. vi fick tid för första mötet i januari så ca 6-7 månader (de hade sagt 8 i höstas när jag ringde och frågade)  
    Fick en tid på kort varsel i oktober/november. då ringer de och säger att de har en dag imorgon, men det va enda dagen på hela hösten då min sambo absolut inte kunde pga jobbresa, 
    Kan tillägga att tiden vi fick i januari inte var en 'ordinarie tid' utan även den en sista minuten tid. 

Så tips är att ringa dem och sätta upp sig på sistaminuten-listan. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021