• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-15 08:45:12 följande:

jo precis det skulle vara en liten segis i så fall;) men jag tror ju ändå inte det, så det blir nog att ta nya tag..

ja kräksjukan mitt i allt detta var ingen hit, har ju gått o oroat mig för det sedan förra måndagen då lillan kräktes hela natten och är mest tacksam att jag klarade mig så pass länge! tack för omtanken,

jag läser att du sprutar just nu, spännande med ultraljud på fredag! =)

Förstår att du ställer in dig på det...alltid lättare att hantera det då på något sätt.

Förstår att du känner dig lite tacksam över det mitt i eländet men kräksjuka är aldrig kul!

Ska bli väldigt spännande men börjar bli sjukt nojig över att jag ska lyckas dra på mig någon förkylning eller något.
  • Clemmentina
    Asplövet18 skrev 2021-03-15 08:49:06 följande:

Ruvardag 7 med blastocyst. Vågar man lita på detta? <3

Minns inte om du gjort färsk eller fryst återföring men oavsett borde du kunna lita på testerna vid det här laget (dvs om det var färsk borde ovitrelle gått ur kroppen). Jag vågar mig på att säga stort grattis! :)
  • Asplövet18
    Clemmentina skrev 2021-03-15 08:58:00 följande:
    Minns inte om du gjort färsk eller fryst återföring men oavsett borde du kunna lita på testerna vid det här laget (dvs om det var färsk borde ovitrelle gått ur kroppen). Jag vågar mig på att säga stort grattis! :)
    Hej,

Det var färsk återföring och tog ovitrelle 1/3, tänker eftersom testerna ökat i styrka att den borde gått ur men detta var ju faktiskt vår första ivf så visste inte helt säkert vad jag skulle tro...

Tusen tack <3 kan inte riktigt ta in det. Det har tagit oss 3,5 år att komma hit. Nu hoppas jag plutten vill stanna kvar förbi testdag som inte är förrän 26/3...
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-15 08:56:13 följande:

Förstår att du ställer in dig på det...alltid lättare att hantera det då på något sätt.

Förstår att du känner dig lite tacksam över det mitt i eländet men kräksjuka är aldrig kul!

Ska bli väldigt spännande men börjar bli sjukt nojig över att jag ska lyckas dra på mig någon förkylning eller något.

Ja jag känner igen nojan.. jag drog ju på mig en förkylning veckan innan ÄP och var så SJUKT nojig att jag inte skulle gå komma in men det gick bra! Innan är ju det knappt något man funderat över men i dessa tider när en förkylning kan vara nåt mkt värre är ju allt mkt svårare :/ för min del var det oundvikligt då lillan var förkyld ändå, kunde ju liksom inte hålla mig borta från henne direkt ;) du får väl försöka isolera dig litegrann, kan du jobba hemifrån?
  • Feb7

Hej, hoppar gärna in i tråden om jag får?
    Har läst tråden en längre tid och jag måste säga att var än ni alla befinner er i ivf processen är ni alla fantastiska kämpar!!! Önskar så att alla får sitt efterlängtade plus!!

Min ivf resa, nyss fyllda 38år
    Försökte naturligt drygt 2 år. Utredningen visade oförklarligt barnlösa 2017-
    Första IVF behandlingen (201 resulterade i 7ägg, varav 6 mogna, samtliga befruktades. 3st blastocyter till frysen och 1 till mig (ET). Vilket resulterade i min dotter <3, positivt ruvardag 8.

2020 gjorde vi 3 stycken FET ostimulerat, alla NEG med spottning från ruvardag 3 och 5.
    Nu i februari ny ivf behandling som resulterade i 12 ägg varav 10 mogna, 7 befruktades, 5st blastocyter till frysen och 1 till mig (ET).
    Testat negativt ruvardag 7 och 8 som är i dag, officiella testdag 18/3.
    NU i dag och i går brast det helt, allt hopp har försvunnit och känslan av personligt misslyckande är överhängande. Har inte låtit mig vara ledsen de 3 tidigare misslyckade försöken.
    Hade lagt så stark tilltro att denna gången skulle lyckas då det var ett ET.
    Vid mitt kejsarsnitt upptäckte man att jag har 3st myom i livmodern då väldigt små, den största är nu 2,5cm men enligt läkare ska det inte påverka pga placeringen av den. Detta har jag såklart hakat upp mig på och själva insättningarna är inte helt okomplicerade då jag har mycket ärrvävnad (en "krök" som är svårt att ta sig förbi).

Nu orkar jag inte hålla allt inom mig, väldigt få vet om vår ivf och pratar endast med min sambo om detta. Orkar inte prata med människor som inte själva har erfarenhet av ivf.

• Inalina
    Feb7 skrev 2021-03-15 10:09:54 följande:

Hej, hoppar gärna in i tråden om jag får?

Har läst tråden en längre tid och jag måste säga att var än ni alla befinner er i ivf processen är ni alla fantastiska kämpar!!! Önskar så att alla får sitt efterlängtade plus!!

Min ivf resa, nyss fyllda 38år

Försökte naturligt drygt 2 år. Utredningen visade oförklarligt barnlösa 2017-

Första IVF behandlingen (201 resulterade i 7ägg, varav 6 mogna, samtliga befruktades. 3st blastocyter till frysen och 1 till mig (ET). Vilket resulterade i min dotter <3, positivt ruvardag 8.

2020 gjorde vi 3 stycken FET ostimulerat, alla NEG med spottning från ruvardag 3 och 5.

Nu i februari ny ivf behandling som resulterade i 12 ägg varav 10 mogna, 7 befruktades, 5st blastocyter till frysen och 1 till mig (ET).

Testat negativt ruvardag 7 och 8 som är i dag, officiella testdag 18/3.

NU i dag och i går brast det helt, allt hopp har försvunnit och känslan av personligt misslyckande är överhängande. Har inte låtit mig vara ledsen de 3 tidigare misslyckade försöken.

Hade lagt så stark tilltro att denna gången skulle lyckas då det var ett ET.

Vid mitt kejsarsnitt upptäckte man att jag har 3st myom i livmodern då väldigt små, den största är nu 2,5cm men enligt läkare ska det inte påverka pga placeringen av den. Detta har jag såklart hakat upp mig på och själva insättningarna är inte helt okomplicerade då jag har mycket ärrvävnad (en "krök" som är svårt att ta sig förbi).

Nu orkar jag inte hålla allt inom mig, väldigt få vet om vår ivf och pratar endast med min sambo om detta. Orkar inte prata med människor som inte själva har erfarenhet av ivf.

Hejsan! Och välkommen till tråden! Och stort grattis till din lilla dotter!

Oj vad jag känner igen mig i din berättelse!! Vi är dessutom i princip på samma RD (jag har rd6 idag och fått negativt också :(

Har också en dotter som kom 2019 via IVF.

Jag har också svårt vid återföringarna och måste verkligen ha tokfylld urinblåsa för att de ska komma in med katetern! Verkar också vara någon typ av ärrbildningar eller liknande. Jag gjorde en op 2018 för att ta bort en liten cysta och även försöka ?bredda? livmoderhalsen men det verkar inte gjort nån större skillnad.

Det som låter väldigt positivt för dig är ju de fantastiska resultaten med dina blastocyster! 5(!!) i frysen! Men givetvis ska det ju bli en bebis för att man ska kunna bli nöjd så visst förstår jag varför du funderar på vad som kan göras annorlunda! Kan de se myomen på ett ultraljud eller måste de öppna upp för att se dem? Har för mig att man kan se sånt ibland (min cysta kunde de se i alla fall) för om de är kvar kan det ju vara en idé att ta det med läkaren/en annan läkare om det skulle kunna påverka.

Självklart ska du inte hålla allt inom dig, detta är en jättefin och stöttande tråd där alla peppar och även sörjer med varann. Stor kram!
  • jgren
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

Ååh! Nu har jag äntligen fått lite mer info. :)
    Ringde dem för jag kunde inte hålla mig till imorgon. 

hade 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och alla va mogna.
    17 st befruktades normalt. 
    15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

:) 

Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 
    Nu ska jag 'bara' vänta på nästa mens för insättning 

Det var ett liknande utfall som för oss, 30 ägg och 3 gick till frysen. Två stycken 5-dagars och en 6-dagars. Får du göra insättning redan nästa mens trots att du fick ut så många ägg? Ändå skönt isf! =)
    Jag har precis avslutat min så kallade "behandlingsblödning", som jag dock ser som en vanlig mens, men blir ändå ingen insättning denna omgång tyvärr, utan måste vänta tills efter nästa mens.. =( Tiden går ju sååå sakta, en evig väntan. 
  • Dibella
    Clemmentina skrev 2021-03-15 08:53:24 följande:
    För oss tog det ungefär 5 månader i kön men då fick vi en kort-varsel tid och detta var precis i början av Corona-pandemin. Ring och säg att ni kan ta en sådan tid om det uppkommer. Håller tummarna för att det ska fungera på ert andra privata!

Tack för tipset, får göra det. Vet du om de brukar ha sommarstängt? Annars kanske timingen kommer vara bra :)

Men vi hoppas på nästa försök för oss båda!

• Dibella

Fick precis veta av Landstinget att de inte fått någon remiss.. skulle skickats för två månader sedan. Inte enormt lång tid, men känns piss och skit, med tanke på att varje dag känns som en evighet redan. Så nu måste jag ringa och fråga kliniken varför de inte skickat remissen...Rynkar på näsan

• Clemmentina
    Asplövet18 skrev 2021-03-15 09:01:21 följande:

Hej,

Det var färsk återföring och tog ovitrelle 1/3, tänker eftersom testerna ökat i styrka att den borde gått ur men detta var ju faktiskt vår första ivf så visste inte helt säkert vad jag skulle tro...

Tusen tack <3 kan inte riktigt ta in det. Det har tagit oss 3,5 år att komma hit. Nu hoppas jag plutten vill stanna kvar förbi testdag som inte är förrän 26/3...

Då är det solklart. Härligt! Håller tummarna för att den lilla vill stanna och utvecklas som den ska. :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021