Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2023-02-03 13:22:14 följande:
    Elområden räddar Sverige från att få södra Sveriges elpriser i hela landet, trots enormt överskott på el i norr.
    Söder har ingen egen elproduktion efter sossarnas politik, vi kan inte heller frakta ner all el som behövs till söder o export, resultat hela Sverige skulle få Malmö priser på el.
    Detta rädda moderaterna oss ifrån.

DU får tacka moderaterna för elområdena, det har inte ändra sig sedan första gången du ljög om vem som gav oss elområdena.
    Och det betyder att elområdena är inte såssarnas

Så ska du börja prata om annat nu?
    Tänkte på det är vad du brukar göra

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-03 13:39:12 följande:
    Jag bor i norr klart jag tackar moderaterna för elområden. Vem vill ha höga elpriser nämnde Magda i en debatt, inte jag, jag valde moderaterna o dom har gett mig ett lägre elpris i norr, Stort tack till M.

DU försöker ju säga de är såssarnas och gjort många ggr nu.
    Och IGEN lyckades jag med min förutsägelse och att du skulle börja prata om annat istället.

Men det mest komiska är att du har alltid skyllt elområdena på såssarna, och nu har du gett upp den desinformationen, eller kommer den snart igen och jag får berätta för dig att du måste tacka moderaterna för dessa.

Jag förutspår att jag kommer får rätt IGEN!!!

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-03 14:26:45 följande:
    Elområden har jag alltid berömt.
    Däremot har sossarna förstört elområden som SE3-4 , spec SE4.
    Där far elpriserna upp o ner lite hursomhelst, det kan vi tacka sossarna för, utan elområden hade hela Sverige flaxa upp o ner i elpris.

Sossarna avvecklade planerbar elproduktion i söder, som igår, sluta blåsa och elpriset flög upp. det är sossarnas fel.

Nope, du har du inte alls gjort det, utan du har väl lärt dig fakta att det inte alls är såssarna som har gjort elområdena.
    Och nej, du får tacka Moderaterna för dessa elområden.

Såssarna har inte avvecklat några reaktorer, det gjrode ett affärsbeslut grundat på ny säkerhet.....
    Samma trötta desinformation om och om igen, och jag fick rätt också, visst är det sjukligt intressant att se.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-03 14:48:17 följande:
    Bevisa att jag inte berömt elområden.

Var en mycket bra lösning med elområden som Norge o fler länder har, dvs det var ingen ny uppfinning av M, bara ett beprövat recept när ett parti håller på montera ner elnätet o elproduktion i Sverige.

Du får tacka moderaterna för allt med elområdena, eller försöker du hoppas på att vi har glömt av när du pratar om elområdena i dålig dager?

Och nej, såssarna har inte alls monterat ned några reaktorer, du vet som var ett affärsmässigtbeslut pga säkerhet.

Alltid samma trötta desinformation av dig, och detta fast än du har gett argumentet att det var ett sådant affärsmässigt beslut och när du ville svartmåla Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs och dessa ~30miljarder i förluster.

Det är där du berättar du redan vet om att desinformerar, men vad vill du ha sagt med desinformation?
    Undrar då det är inget annat än en lögn du ger oss om reaktorerna och elområdena.

Regeringen är helt värdelösa på energifrågan också, speciellt när man insåg de hade gått på sin egen desinformation och vill starta upp dessa reaktor man var tvungen att lägga ned, det fick mig kikna av skratt

Så allting gick skrev 2023-02-03 18:29:53 följande:
    Nej då. Det är sossarna som hänvisar Putinpriser.

Ta Henrik Jönsson som en påminnelse, han berätta för ett år sedan vad som kommer hända med priserna, inflationen, matpriser, inflation.
    Det han berättade då har mycket slagit in nu, man visste redan innan vart sossarnas energipolitik skulle leda till, och nu är vi där. Dvs även sossarna o MP visste om konsekvenser av avveckling av kärnkraften.

Eller är Henrik någon som ensamt kan se in i framtiden? vi alla visste om vad som skulle hända. Ändå genomförde sossarna det.

" target="_blank">

Gammalt skräp, vad ska vi göra med det, och även en som ropar klockan är kvart över tolv får rätt två ggr om dygnet.
    Din källa är för svag, och det var extremt snällt sagt, för den är svårt defekt.
    Och komiskt nog extremhöger och konspiratorisk på detta också, men det är bra, för det berättar en del om dig.

Padirac skrev 2023-02-04 09:30:05 följande:
    Meh.. är Jönssons video från 2014/2015...

Tidslinjen du presenterar från när du säger att sossar och miljöpartister gjort saker och dina argument runt dessa är mer än tidsförvillade.SkålSkålSkål

Det man också inser, det är när användaren lämnar det som man diskuterar, så kan man bara göra en enda slutsats att hen insåg det var korrekt och med tanke på att inget försvar kom med saklig fakta.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-06 08:55:22 följande:
    Detta handlar om vindkraften kommer bygga utan subventioner, Ebba är klar och tydlig, dom får betala anslutningen själv, dvs den är lika dyr som att bygga enbart själva vindkraftverket.
    Vi får se hur många som vill bygga och dra ledningarna själva.
    Det är lätt o bygga om någon annan betala halva kostnaden, men så ser det inte ut nu.
    Du glömde IGEN av att svara på det du citerade, och då slutade du vara saklig.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-06 17:34:10 följande:
    Ebba är inte emot havsvindkraften, hon snabba på byggandet.

Hon är däremot tydligt att dom som bygger vindkraft får stå för sina egna kostnader, dvs vad det kostar o bygga och ansluta vindkraften, dom ska inte subventioneras på något sätt.
    Blir intressant o se hur många som kommer o bygga utan subvention.

Då får man ha en minnesförlust om man ska inbilla sig säga nått sånt.
    Energi får subventioner ofta, varför det skulle vara fel på vindkraftverk men inte kärnkraftverk är en gåta.

Men varför glömde du av att svara igen för?
    Det verkar som du hoppar så snabbt runt i dina cirklar att du inte ens deltar i en diskussion längre.
    Och det är rätt intressant se, det är som du gett upp all saklighet och objektivitet.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-06 19:07:10 följande:
    Du menar staten ska betala halva kärnkraften? nu håller kärnkraften i 80 år, vi får hoppas Ebba fixar till att staten betalar halva kärnkraften som man gjort med vindkraften.

Det är du som menar igen, och då är det inte jag som säger och menar, utan BARA du.
    Det är faktum att energi oftast får subventioner, och det är rätt troligt även i detta fall det sker.

Padirac skrev 2023-02-06 21:38:44 följande:
    Statens ägande i energisystem genom Vattenfall AB - betyder det att staten 'betalar kärnkraften'?

Vattenfall Vattenkraft (100 %)
    Vattenfall Eldistribution (100 %)
    Vattenfall Services Nordic (100 %)
    Gotlands Energi AB (75 %)
    Västerbergslagens Energi AB (50,6 %)
    Forsmarks Kraftgrupp (67 %)
    Ringhals AB (70,4 %)

Inga sakliga svar kommer ifrån denna användaren, den börjar bara prata om annat har jag lärt mig.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-07 07:51:14 följande:
    Vet inte vad det är för siffror du försöker presentera, men vattenfall äger inte 100% av vattenkraften.
    Ta bara finska Fortum dom äger vattenkraft i både Dalälven o Indalsälven.

Varför började du prata om annat där för?
    Vad det för jobbigt att vara sakliga på det du citerade?

Så allting gick skrev 2023-02-07 07:51:14 följande:
    Vet inte vad det är för siffror du försöker presentera, men vattenfall äger inte 100% av vattenkraften.
    Ta bara finska Fortum dom äger vattenkraft i både Dalälven o Indalsälven.

Samma trötta desinformation, och det komiska är att du argumentera själv för att det var ett affärsmässigt beslut och när du yla om att de hade förluster på ~30miljarder.

Eller är det så enkelt att du bara skriver nått skräp och struntar i att läsa ens ett ord?
    För det skulle i och för sig förklara en hel del och om du inte ens läser det du svarar på och pga det blir så mycket fel för dig.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-07 12:04:28 följande:

Man behöver bara byta ut ledningen på vattenfall. 

man har gjort det förr o det fungerar även idag. Mest troligt 
    kommer det hända nu under mandat perioden. 

Detta är som Jeopardy och där man får ett svar utan en relaterad fråga

Vill du försöka igen, det enda var din trötta desinformation och den andra var varför du började prata om annat för än det du citerade.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-02-07 15:51:46 följande:
    Berätta bara hur man kan påverka vattenfalls beslut.

Man byter helt enkelt ut stora delar av ledningen, som sossarna o MP gjorde.
    Sedan berättar man följer ni inte denna linje är det lika bra ni byter jobb.
    Exakt som MP gjorde, vi har alltså sett det förr.

Det du citerade är det nu helt kliniskt av svar ifrån, så varför citerade du ens när du inte vill delta i en vuxen diskussion?

Och om du ens följde en linje, så kanske vi hade kommit fram till nått.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko