Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-06 06:47:05 följande:
    Förstår du verkligen inte vad det Hultqvist sa betyder?
    Ordet aldrig, vet du vad det betyder?

Så du försöker berätta att om något fundamentalt ändrar sig, så ska man vara kvar i ett säkerhetsläge där NATO inte var nödvändigt.
    Hur kommer du fram till något så tokigt och sen tror sig säga nått med det?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Challenger skrev 2022-07-06 18:22:22 följande:
    Ja, den där försvarsministern tycks vara en riktig nolla. Vilken fjant!

Inte det minsta, försvarsministern behöver inte berätta något för dig.
    Och sen det lilla lilla faktumet, det är att något ändrade sig, undra vad, undra vad Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-07 13:13:59 följande:
    1. Såklart det inte är (vem har någonsin presenterat alla fakta i någon diskussion), men det är väldigt tung fakta i sammanhanget.

2. Jo, de fakta jag presenterar ger starkt stöd för min slutsats. Ingen har presenterat någon annan slutsats och visat på lika starkt stöd i fakta, om ens någon fakta till stöd.
    1 SÅ svart och vitt trodde du Padirac menade, VERKLIGEN?
    2 SÅ saknar du vetenskapen hur man kommer fram till saker.
    Och det förklarar en hel del inser jag  nu.
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-07 11:52:04 följande:
    Som sagt, en bild säger mer än 1000 ord

Det sade klick mellan antisemiterna.
    Vad det berättar är att du för ett falskt argument och när du redan vet om att det inte är rumsrent på någon sida på den.
    Men du försöker låtsas om annat?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-08 02:11:01 följande:
    Nej, det är det inte! Jag har nämnt det flera gånger, så jag har varit konsekvent.
    Jag räknar både de svenska väljarnas och Finlands ställningstagande som del av den opinion som den svenska riksdagen och regeringen påverkas av.

Försök inte... du gör egna antaganden och har dragit egna slutsatser, som du baserar ditt ifrågasättande av mina påståenden på.

Socialdemokraternas säkerhetspolitik visar tydligt att de tar lätt på detta med säkerhet och vilka behov vi har av att stärka vår säkerhet.
    Om s har ändrat sig p.g.a. kriget i Ukraina (eller om man tror att det är så), så måste man fråga sig varför s inte ändrats sig tidigare, eftersom det har funnits behov av det långt före kriget?

Om man uttalar sig om de säkerhetspolitiska avsikterna så måste man såklart räkna in eventuella förändringar i säkerhetsläget, eftersom man vet att säkerhetsläget inte är konstant och oföränderligt.

När s nu inte bara gör ett lappkast i sin säkerhetspolitik, utan även gör precis tvärt emot vad de för en kort tid sedan garanterade att de inte skulle göra i NATO-frågan, så måste det svida rejält för partiet. Det enda aktuella skäl jag kan se är starkt nog för att de ska vara villiga att lida den smärtan, är att de annars förlorar kommande val.

Jag förväntar mig att den som drar andra slutsatser kan motivera det lika väl, med stöd i de fakta som finns.

Undra vad som ändrade sig
  • klyban
    Padirac skrev 2022-07-08 10:01:31 följande:
    Hela ditt antagande bygger på att det inte kan finnas något annat skäl för en ändrad inställning til lNATOmedlemskap än att det skulle bygga på förlorade röster.

Jag menar att du inte visat att det förhåller sig så och att det är en enklare förklaring att de skäl som öppet anförts är mer trovärdiga.

Det handlar nog bara att projicera sin egen extrem populism.

Eller så är de extremt besvikna på att vi har en bred säkerhetspolitiskt lösning, men den är lika tokig den.
    Så man kan undra vad de vill med detta och varför ska de låtsas om inget har radikalt ändrat sig?
    Det är nog en gåta som aldrig får ett svar.

• klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-09 01:03:12 följande:
    Hur många gånger har du inte ställt den frågan?
    Svaret är att Socialdemokraterna har ändrat sig, det vet du också.

Yup, och de ändrade sig för något betydligt större ändrade sig före S tillsammans med de andra partierna gjorde en bred säkerhetspolitisk lösning, du kan aldrig ducka ifrån detta hur mycket du vill, något fundamentalt skedde och ett anfall mot Ukraina.

Hur kan du ha missat, och än mer intressant hur tror du kan kompartmentalisera bort något så extremt stort och inbilla dig ingen kommer och påminner dig om detta och om vad som ändrade sig.

Padirac skrev 2022-07-08 11:52:18 följande:
    Ja, det går ju att använda Toms egna argumentationslogik om det Tom säger.

Det betyder kanske att enda skälet till att Tom tjatar om att S ändrade inställning till NATO-medlemskap är att Tom skulle förlora sympatisörer på FL smile2.gif

så visst... varför gäller det inte lika för alla ..

hehe

S är precis som en del andra partier breda med fler olika falanger och att partistyrelsen i en örändrad värld väljer en annan väg är inte konstigt - om man inte tror att politik och politiska förslag är statiska baserat på ideologiskt fixerade idéer

Det enda parti so stolt har deklamerat att deras politiska förslag är baserade på ideologiskt fixerade idéer är SD - de har sedan de bildades av BSS, vikmakt, fascister och nazister samma förslag och deras företraädare har sagt att de inte ändrat sig alls - detta trots att verkligheten förändrats om och om igen sedan slutet av 1980-talet 

Man blir rätt frågande när de ska låtsas bort att helt plötsligt har vi ett storskaligt krig i vår närhet, och att detta i sin tur gav en bred säkerhetspolitisk lösning.

Men kanske de är upprörda över att SD inte ens tog ett eget beslut, utan lämnade över det till främmande makt istället, är det så SD ska styra och låta andra länder styra vår egen säkerhetspolitik och varför vill dom det för är en större fråga.

Eller kanske är dom arga för att pengar ifrån putin stryps och kanske helt försvinner, vore intressant och veta alla som åkt bjudresor till Krim av Kreml, och änmer vad de gjorde där, tränade?

• klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-09 21:11:07 följande:
    Nej, s ändrade sig inte tillsammans med de andra partierna.
    S ändrade sig. De borgerliga har länge varit öppna för NATO-medlemskap.

Vad en bred politisk säkerhetspolitisk lösning innebär, det är att följa evidens.
    Och vad ändrade sig tro, undra, vad, hmmm, jag vet, något ändrade sig!

• klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-09 22:01:18 följande:
    Ja, vad hände egentligen i maj?
    Vilken betydande förändring i Sveriges säkerhet kom då, som inte fanns i april, mars, februari eller januari eller i höstas?

Om du inte vet, så borde du läsa upp dig om vad som ändrade sig radikalt och det som gjorde man fick se över sin säkerhetspolitik på allra högsta nivå.
    Och sen fick vi en bred säkerhetspolitisklösning.

Är mäkta förvånad att du inte klarar av att se det gigantiska skifte som skedde med putins krig, och inbillar sig det är populism att ändra sig pga ett akut läge som uppstod.
    JAg kommer påminna dig om detta i all evigheter och var gång du glömmer av vad som radikalt ändrade sig, för där har du svaret inte dina fantasier.

Tom Araya skrev 2022-07-10 02:38:56 följande:
    M.a.o, väldigt flexibel tolkning av ordet "aldrig".
    Jag undrar vad man då ska säga om man faktiskt menar aldrig?
    Självklart ska var och en underbygga sina egna slutsatser och åsikter, det gäller även dig.

När du går och angriper enskilda ord, så berättar du inget längre om sak.
    Och frågan är varför är det är så svårt för dig att styrka din åsikt, för du är medveten om att en åsikt är inte mycket värd utan man sakligt förklarar den.
    Och sakligt förklara den utan glömma av saker, det har du inte ens lyckats med än.
    Kanske du ska göra ett försök till och se om du klarar av detta, för annars står vi här igen och påminner dig om vad som radikalt ändrade sig.

Och mer språkövningar av dig hjälper dig inte det allra minsta till detta målet, tvärtom inser vi att du inte har en saklig grund för din åsikt utan att välja glömma av det fundamentala.
    Vad ska vi göra med din extrem populism? och när vi redan vet den är fel?

KillBill skrev 2022-07-10 09:57:11 följande:
    Priset på el i Sverige är nu 66 gånger lägre än i Finland eller som Ebba Busch skulle ha sagt - Nu har Sverige "Magdapriser" på el..

Tänka sig att det kunde bli så, vi som var sämst i världen, lite som på COVID-19, och sen visade sig vi var tredje sist i Europa.
    Och nu detta att vi har billigare el än de flesta och det måste vara regeringens fel att vi har såpass billig el mot de andra.
    Men och andra sidan, när något som är bra mot andra, så får inte Regeringen ta äran för något.

Det sätter Toms konstiga populism om att S är populister för reagera på ett säkerhetspolitiskt hot i en helt annan dager.
    Och allt man nu ser är agenda och osakliga språklektioner.

KillBill skrev 2022-07-10 10:01:38 följande:
    Vu börjar människor ute i Europa få upp ögonen för att Sverige till skillnad från de flesta andra länder ibland har riktigt låga elpriser..

Det var ingen liten skillnad heller, detta måste vara Regeringens fel som vanligt.

• klyban
    Rataxes skrev 2022-07-10 20:14:29 följande:
    Under tiden, i Norge och Tyskland:

www.ja.se/artikel/2230994/delad.html

Norge dumpar elskatten - Tyskland dumpar drivmedelsskatten - Sverige dumpar konkurrenskraften
    Och ändå oops så är elen billigare här.
    Digestive skrev 2022-07-10 19:38:22 följande:
    Den här videon trendar just nu på svenska Twitter:

Du glömde av att posta videon, att något blir viralt behöver inte betyda en enda sak om nått.

• klyban
    Flash Gordon skrev 2022-07-12 09:37:44 följande:
    Pratade med en bonde förra veckan. Har inget stort jordbruk.

Ungefär 80000 extra kostade vårsådden för bara diesel på grund av den utökade reduktionsplikten. En reduktionsplikt regeringen låtit landet ta på sig helt frivilligt.

Sicken tur då ni stoppade pengen för som skulle kompensera så länge.

Och har du missat det är ett krig?
    För det verkar du inte haft i åtanke där inte.

Rataxes skrev 2022-07-12 09:40:11 följande:
    Den av dumvänstern så omhuldade vindkraften levererar nu hela 2,4% av den svenska elproduktionen. 400 MW av 12000 installerade MW. 

Bara ideologiskt förblindade som Bolund och hans lärljunge kan tro att slumpkraften löser några problem. smile2.gif

Mmm, Killbill berättade precis för dig att M stoppar en massa vindkraftverk, och en fördubbling hade gjort underverk för priserna, men jag vet, jag vet, skuld ska bara läggas på de som du ogillar, inte de som faktiskt hindrat mer el.
    Mycket intressant, men så är det med agendor, de vill inte stå i en verklighet.

Flash Gordon skrev 2022-07-12 11:49:24 följande:
    Årskiftet 2020/2021 låg dieseln på 14:23 kr/lliter

www.transportforetagen.se/nyhetslista/2022/fe.../

Juli 2022 ligger dieseln på nästan 26 kronor/liter.

Det är en höjning på 12 kronor per liter på 1,5 år.

Bonden jag pratade med har 150 liter i sin tank på traktorn. En enda tank har alltså blivit 1800 kronor dyrare för honom. Kostnaden för detta går rakt ut till hyllan i matbutiken. 

36% av detta pris beror rakt av på den så kallade reduktionsplikten - lagen som tvingar til inblandning av "biodiesel".

I runda slänger är det en tiokrona per liter.
    carup.se/okanda-faktan-hit-gar-pengarna-for-e.../

Den svenska regeringen har valt att för 2022 kräva 30,5% "biodiesel".

EU:s miniminivå på reduktionsplikt är någonstans i storleksordning 10% om jag inte mins helt fel. Men Sverige ska vara v"bäst i klassen", förstås.

Knappast Regeringens fel, men såklart temat är ALLT är Regeringens fel, och då kan man inte snubbla på fakta som berättar något annat.
    Men det är lugnt, jag förstår agenda fungerar så.

Och ja, klimat och miljö är fortfarande lika viktigt.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko