Dags att förbjuda hemmafruar?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
TS Har det brunnit där uppe?
Vi lever ännu inte i diktatur, eller är du ren kommunist?
Vi har kämpat hårt i Sverige för den fria viljan, fria ordet, (som du också såklart får), så varför förbjuda något som inte skadar andra? Min sambo var hemma i 2 år med vår gemensamma dotter. Helt fantastiskt! Och jag fick jobba och göra mitt.
Ni som skriver om 40-talets kvinnosyn, har ni någon bättre syn på kvinnor? Knappast...snarare en värre kvinnosyn, då ni gärna vill ta ifrån oss (och en del män) valet att kunna jobba, utbilda sig och vara hemma efter våra egna behov och viljor. I Kina och forna Sovjet råder det förbud mot allt möjligt trams, men Sverige har alltid stått för frihet, låt oss fortsätta så.
Vi får väl införa medborgarlön så får dom som inte vill jobba utan bara göra det dom känner för göra det.
Sen måste man sluta påstå att vara hemma med barn skulle vara samma som att jobba. Att vara hemmafru är inte som förr då man var tvungen att mjölka korna tvätta för hand m.m. Så få det inte att låta som att det är bättre än om någon skulle vara hemma och tex spela tvspel.
Det som borde förbjudas är att snylta på staten som pensionär för att man struntat i att säkra sin pension när man är frisk och arbetsför.
Om du väljer hemmaspåret så ska din partner ta över dina pensionsinbetalningar för de åren enligt en schablon som staten fastställer, så att inte skattebetalarna måste betala din hyra längre fram i livet.
Har inte partnern råd med det så borde det nog inte vara tillåtet, svar nej.
För vad skiljer hemmapartnern från en utnyttjad baltisk bärplockare då egentligen, förutom att de talar språket lite bättre?
Ja. För barnens skull.
Ja. För barnens skull.
Det är rätt fascinerande att det trots allt finns de som stöder en så befängd idé som ett förbud. Notera gärna att man kan tycka att hemmafruidealet är förlegat och helt förkastligt och ändå inse att det är något staten inte skall lägga sig i.
"Det här tycker jag inte om, alltså borde det vara olagligt och skall förbjudas" är grundläggande feltänkt, oavsett vad saken gäller. Lagstiftningen skall ha andra grunder, som skydd för den enskilde, skydd för miljö, statens behov av inkomster eller vad det nu kan gälla.
Det illustrerar väl talesättet "Demokrati är det sämsta styrelsesätt som finns, näst alla andra former man har provat"
Så du menar att barnen skulle må bättre av att föräldrarna jobbar istället för att ha den ena hemma...?
Det är rätt fascinerande att det trots allt finns de som stöder en så befängd idé som ett förbud. Notera gärna att man kan tycka att hemmafruidealet är förlegat och helt förkastligt och ändå inse att det är något staten inte skall lägga sig i.
"Det här tycker jag inte om, alltså borde det vara olagligt och skall förbjudas" är grundläggande feltänkt, oavsett vad saken gäller. Lagstiftningen skall ha andra grunder, som skydd för den enskilde, skydd för miljö, statens behov av inkomster eller vad det nu kan gälla.
Det illustrerar väl talesättet "Demokrati är det sämsta styrelsesätt som finns, näst alla andra former man har provat"
Absolut. Barn behöver lära sig socialt samspel med andra barn, detta lär de sig i förskolan.
Barn behöver också bra förebilder, en förälder som inte tar ansvar för sin egna försörjning utan lever som en parasit på sin partner är en usel förebild.