Dags att förbjuda hemmafruar?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
Ja inte ska de ställa sig o kräva att staten tar hand om dem med våra skattepengar iaf.
Vad de sen väljer att göra är fullständigt upp till dem själva som individer.
Jag har inte sagt att just denna grupp specifikt ska stängas ute ifrån samhällets skyddsnät. Det jag skrev var att alla vuxna friska personer ska ta personligt ansvar för sin egen försörjning.
De får gärna separera hur mycket de vill, men de ska försörja sig själva.Om du inte tagit reda på mina ställningstaganden och åsikter i ämnen så kan du omöjligt hävda att mina resonemang haltar.
I mina ögon spelar det precis ingen roll vem du är o vilken bakgrund du har, alla ska ta ansvar för konsekvenserna av sina val. Alla friska vuxna individer ska ta ett personligt ansvar för sin egen försörjning. Ingen frisk vuxen ska sätta sig ner o ställa krav mot samhället att de har nån form av rättighet att bli försörjda av skattepengar helt eller delvist.
Just våden är ett av mycket få undantag där jag anser att alla har rätt att få all nödvändig sjukvård ifrån staten. Jag vill inte vara en del av ett samhälle som låter sina egna medborgare ligga på en parkbänk o dö om de inte har råd att betala för sin vård...
Däremot har jag inget emot något form av system där alla betalar enligt en individuellt fastställd skattetabell, där de som lever en hälsosam livsstil o tar hand om sig tillåts betala en lägre procentsats. De som istället lever en självdestruktiv och risktagande livsstil får betala en högre procentsats.
Men vems ansvar är det om hemmafruns äktenskap skiter sig och hon står där och inte kan försörja sig (och sina barn? Ska staten verkligen ta ansvar för det? Eller ska mannen hon har varit gift med ta ansvar för det? Eller vem ska ansvara för att hon kan försörja sig om det skiter sig?
Barn behöver lära sig breda sina egna mackor. På förskolan får de inte ens komma i närheten av smöret eller pålägget innan mackan är klar.
Barn behöver lära sig lägga upp sin egen mat. På förskolan får de inte röra maten innan den ligger färdig på tallriken.
Barn behöver lära sig att tänka själva och våga vara sig själv. På förskolan får de absolut inte tänka själva och få egna idéer, och de får inte vara sig själva. De måste vara och bete sig som alla andra i gruppen.
Barn behöver lära sig socialt samspel med andra barn. Detta lär de sig när de har syskon eller när de leker med andra barn - oavsett om det sker i hemmet, i lekparken eller på förskolan.
Barn behöver lära sig att lösa relationsproblem. Det lär de sig inte i förskolan. Där uppmuntras inga egna lösningar, utan där ska barnen gå till fröken och överlämna problemet till henne.
Ja, barn behöver bra förebilder. Föräldrar som har tillräcklig självkänsla för att tro att de kan ta hand om sina egna barn och lära dem allt grundläggande. Föräldrar som tar ansvar för sin egen och barnens hälsa och lycka och alltid väger det mot betydelsen av pengar. Föräldrar som ser tiden med barnen som viktigare än utlandsresor och shopping på IKEA.
Men vems ansvar är det om hemmafruns äktenskap skiter sig och hon står där och inte kan försörja sig (och sina barn? Ska staten verkligen ta ansvar för det? Eller ska mannen hon har varit gift med ta ansvar för det? Eller vem ska ansvara för att hon kan försörja sig om det skiter sig?