• Minidåren

Dags att förbjuda hemmafruar?

Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dags att förbjuda hemmafruar?
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Z) skrev 2020-11-13 15:06:40 följande:
    Absolut. Barn behöver lära sig socialt samspel med andra barn, detta lär de sig i förskolan.

Barn behöver också bra förebilder, en förälder som inte tar ansvar för sin egna försörjning utan lever som en parasit på sin partner är en usel förebild.
    Vad har förskolan att göra med om en kvinna är hemmafru eller inte?? Alla barn från tre års ålder har rätt att gå i vad som kallas allmän förskola och det är minst 15 h i veckan, fast vissa kommuner har mer och vid behov kan man ansöka om mer tid.

En bra förebild är för mig en person som är moraliskt sund och som har ett hälsosamt känsloregister, särskilt att man visar omtanke om sitt barn och lär det empati. Att tjäna Mammon är verkligen inte synonymt med att vara ett föredöme, och att vara den som huvudsakligen ansvarar för hus, hem, familj och barn är knappast att spotta på!
  • Johan70
    Anonym (Z) skrev 2020-11-13 15:06:40 följande:
    Absolut. Barn behöver lära sig socialt samspel med andra barn, detta lär de sig i förskolan.

Barn behöver också bra förebilder, en förälder som inte tar ansvar för sin egna försörjning utan lever som en parasit på sin partner är en usel förebild.
    Det kan vara så att den andra partnern jobbar JÄTTEMYCKET. Goda förebilder visar väl att man kan dela ett ansvar, som t.ex. att den ena drar in pengarna och den andra sköter hemmet?

Barn kan lära sig socialt samspel på öppna förskolan och andra aktiviteter. Man måste inte gå just i heltidsförskola för den sakens skull.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-13 09:19:47 följande:

Så du menar att barnen skulle må bättre av att föräldrarna jobbar istället för att ha den ena hemma...? 

Ja och nej. För det första är alla barn olika, men det var inte riktigt det jag syftade på. Jag anser att det är bättre att BÅDA föräldrarna går ner lite i tid var.
    Anonym (Ö) skrev 2020-11-13 19:22:37 följande:
    Ja och nej. För det första är alla barn olika, men det var inte riktigt det jag syftade på. Jag anser att det är bättre att BÅDA föräldrarna går ner lite i tid var.
    Tydlighet är alltid bra. Jag håller helt med om att föräldrar borde gå ner i arbetstid oavsett andra arrangemang, men jag ser inte det som en motsats till att det finns hemmafruar. Om en är hemma"fru" och ekonomin tillåter borde den andre ändå gå ner i tid, om inte annat för att ta vara på tiden med barnen. Jag tror vi är överens i tanken om att spendera mer tid med sina barn i vilket fall.
  • Anonym (Alga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-12 22:14:52 följande:

Vi får väl införa medborgarlön så får dom som inte vill jobba utan bara göra det dom känner för göra det. 

Sen måste man sluta påstå att vara hemma med barn skulle vara samma som att jobba. Att vara hemmafru är inte som förr då man var tvungen att mjölka korna tvätta för hand m.m. Så få det inte att låta som att det är bättre än om någon skulle vara hemma och tex spela tvspel.

Nej, vara hemma med barn är betydligt kämpigare än att jobba. Stimulera, trösta, leka och sjunga. Gå till samma urtråkiga lekpark och gunga för 1000e gången och leka kurragömma och hage varje jäkla dag, handla, städa, tvätta, vika tvätt, sortera, sälja av kläder och leksaker, fixa och dona medan man tvingas lyssna på babblarna. Om och om och om igen, dag ut och dag in. Det mest stimulerande som kan hända är om man stöter på en granne och får sällskap.

På jobbet däremot... stimulerande, socialt, vuxen sällskap, möjlighet att sitta i tystnad och dricka varmt kaffe.

När jag fattar inte hur folk orkar vara hemma för länge. Men en sak vet jag, det är inte lata människor som väljer bort arbetslivet för att go hemma med ungar som river huset.
  • Xenia
    Minidåren skrev 2020-11-12 16:20:12 följande:

Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?

Nej, man kan inte förbjuda alla oönskade val.

Däremot är jag trött på alla snyftartiklar om alla hemmafruar som - surprise, surprise - får en skitdålig pension att leva på när mannen dött eller dragit. Ni valde detta liv och struntade i pensionsförsäkringar, så gnäll inte.

De som jobbat hela livet till låg lön får också skitdålig pension och de har större orsak att klaga över det nuvarande pensionssystemet.

Att vara hemmamamma eller hemmapappa under några år när barnen är små är förståeligt och kanske t o m önskvärt. En "hemmafru" låter som någon som är hemmafru hela livet för att ägna sig åt "vård av frisk make".
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-13 19:45:25 följande:

Tydlighet är alltid bra. Jag håller helt med om att föräldrar borde gå ner i arbetstid oavsett andra arrangemang, men jag ser inte det som en motsats till att det finns hemmafruar. Om en är hemma"fru" och ekonomin tillåter borde den andre ändå gå ner i tid, om inte annat för att ta vara på tiden med barnen. Jag tror vi är överens i tanken om att spendera mer tid med sina barn i vilket fall.

Varför är det alltid frun som är hemma?
    Anonym (Ö) skrev 2020-11-13 23:12:31 följande:
    Varför är det alltid frun som är hemma?
    Tradition, biologi, förväntningar, kvinnan är ofta den som tjänar mindre osv.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-14 07:59:09 följande:

Tradition, biologi, förväntningar, kvinnan är ofta den som tjänar mindre osv.

Japp, och det är det som är problemet. Vi behöver bryta detta.
Svar på tråden Dags att förbjuda hemmafruar?