• Minidåren

Dags att förbjuda hemmafruar?

Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dags att förbjuda hemmafruar?
  • Anonym (Amanda)

Det här är könsdiskriminering då det faktiskt finns hemmamän också.

Skämt å sido, folk får väl välja själva hur de vill leva sina liv. Om jag hade råd så skulle jag välja att vara hemma med mina barn. Min man likaså.

• Minidåren
    Anonym (Självklart!) skrev 2020-11-12 17:30:45 följande:
    Jag menade ?nej? såklart, ni som har röstat nej.
    Trådens vettigaste inlägg. Många har tydligen missat att vi inte lever på 40-talet längre.
  • Limeblad

Hur tänker du att man ska förbjuda det? Lite som att förbjuda att vara arbetslös, hemlös eller fattig. Röstade därför nej även fast jag inte förstår hur någon kan vilja vara hemmafru.

• Anonym (hemmaman)

Jag är hemmaman/hemmappappa. Varför skulle någon förbjuda något jag valt att göra?

• CEZ
    Anonym (Självklart!) skrev 2020-11-12 17:27:40 följande:

Ni som har röstat ja- 40-talet ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn.

Det har inte med synen på kvinnor att göra utan har att göra med synen på vad staten ska bestämma (eller inte bestämma). Allt är inte genusfrågor.
  • Anonvm
    Minidåren skrev 2020-11-12 17:43:38 följande:
    Trådens vettigaste inlägg. Många har tydligen missat att vi inte lever på 40-talet längre.
    Vad är det exact du vill ska förbjudas?
  • Mortiscia80

Jag är väldigt nyfiken på hur det rent praktiskt ska gå till. Ska man knacka dörr och släpa ut folk ur sina hem? Tvångstillsätta hemmafruar/män på statliga arbetsplatser där de får göra menlösa uppgifter bara för att man ska ha något att göra? Bötfälla långtidsarbetslösa? De är ju faktiskt också hemmafruar/män, även om det inte är självvalt.

Och så den stora frågan: varför inskränka andras livsval?

• Anonym (Q)

Förbjuda hemmafruar, vad kommer härnäst, max två barn per hushåll...

• Editb

Wow, självklart inte. 

Om staten ska ha sådan makt över människors frihet att forma sina liv själva, ja då är det hejdå demokrati.

Om du tycker detta är ett vettigt förslag kanske du bör flytta till en diktatur..

• Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Självklart!) skrev 2020-11-12 17:27:40 följande:

Ni som har röstat ja- 40-talet ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn.

Exakt!!
Svar på tråden Dags att förbjuda hemmafruar?