• Anonym (Bella)

Oense om begravning

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (X)

Var hon inte med vid bouppteckningen och ärvde er pappa?

• Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:45:54 följande:

Jag skrev inte att det var omöjligt för någon annan att beställa begravning

Man måste vara överens med dödsbodelägarna innan man beställer en begravning

Ok vem kontrollerar att vi är överens? Om vi låter hennes moster ordna den, så har vi alltså gett henne frihet att göra hur bekostad och stor begravning som helst? Så om begravningen kista sten o h middag går på 100000 så dras det från dödsboets ev tillgångar?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (X) skrev 2020-11-07 00:48:55 följande:

Var hon inte med vid bouppteckningen och ärvde er pappa?

vi var små när pappa gick bort, men där fanns inga pengar, men jo hon måste ju varit med då. Inget jag fått veta.
  • Anonym (d)

Kolla upp boutredningsman om det skulle vara något för er

• Anonym (begravningar)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-06 22:55:26 följande:
    Mina bröder tror att hennes närstående ska köpa den dyraste begravningen som gör att eventuella arvspengar ur dödsboet försvinner. Grr
    Vet ni ens om det finns pengar så det täcker skulder och begravning?

Börja med att reda ut om det är ni som skall ta hand om dödsboet.
    Bestäm vem av er som skall ha huvudansvaret.
    Ordna en eftersändning av posten till den av er som har huvudansvaret.
    Ring runt till banker och hör om den avlidna har ett konto i banken.
    Ta med Dödsfallsintyget och besök banken för att få ett kontoutdrag.
    Kontakta även en begravningsbyrå. Begravningsbyrån bör kunna ge er råd för hur ni skall fortsätta.
  • Anonym (begravningar)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:40:46 följande:

det är begravningsbyrån man anlitar som skriver ut vårdnadsintyget

Det heter inte vårdnadsintyg utan "Dödsfallsintyg och släktutredning". Kan beställas från direkt från skatteverket eller genom en begravningsbyrå.

Då dödsboet är en juridisk person används "Dödsfallsintyg och släktutredning" som legitimation för dödsboet. Sedan fungerar arvingarna som ett ombud för dödsboet. Med "Dödsfallsintyg och släktutredning" och ett en giltig legitimation kan en efterlevande sköta dödsboets ekonomi.
  • Anonym (begravningar)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-06 22:34:12 följande:

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

Jag rekommenderar att ni läser igenom skatteverkets sida om dödsfall: När en anhörig dör
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html

• MsM84

Eftersom ni blir juridiskt ansvariga för dödsboet måste ni först ta reda på hennes ekonomiska situation - är det sannolikt att det finns tillgångar (pengar + saker) som överstiger skulderna och begravning? Finns det så kommer ni få hantera hela dödsboet och ärva i slutändan. Finns det inte får ni ansöka hos kommunen om ersättning för skälig begravning och göra dödsboanmälan. Oavsett vilket är väl rimligast att ni ansvarar för att beställa begravningen i samråd med hennes närmsta som får avgöra hur den ska vara. Dock kostar en begravning en del. Min mamma gick nyligen bort och bara transport för kremering, enklaste kistan för kremering, några intyg och enkel urna och en liten dödsannons gick på närmre 15k. Då skötte jag resten själv utan begravningsbyrån.

Det är en hel del jobb att hantera ett dödsbo - ringa fodringsägare, betala räkningar, gå igenom bostad och rensa undan tillhörigheter, göra av med bostaden. Ni behöver dela upp arbetet mellan er och den som hanterar ekonomin behöver en fullmakt (om ni inte alla ska behöva följa med till bank osv).

Slutligen tycker jag ni absolut ska följa hennes närmstas önskor och erbjuda dem minnessaker från den bortgångna.

• Nyfiken och glad

Moraliskt sett låter dina syskon som vidriga människor som misstänkliggör människor de inte känner för att bränna pengar för att jävlas.

Först och främst har en människa dött och de närmaste (i hennes liv) sörjer och har fullt upp med allt detta. Ur deras perspektiv dyker det alltså upp en tidigare okänd halvsyskonskara som försöker kräma ur varje öre och förneka den döde en värdig begravning.

Det är så det låter, och det är vidrigt och respektlöst.

Om mina syskon hade betett sig så hade jag sagt upp bekantskapen helt med dem, avstått min andel av arvet (till förmån för de som fanns i hennes liv, begravningskostnader eller välgörenhet.

Ett enkelt, rimligt, självklart sätt att hantera det på:

- utse ett ombud (moster) som planerar, sköter kontakter och löser alla praktiska saker.

- ombudet förmedlar information till er om läget, ev sista önskningar, testamenten som påträffas etc.

- utifrån hur dödsboets ekonomi ser ut enas ni om en rimlig budget för begravningen (varken snål eller överdådig).

- ombudet får en fullmakt/mandat att hantera alla kostnader och beslut inom ramen för budgeten utan att nån lägger sig i.

• nnnnnnnn

Det mest rimliga vore att ni inte "gick plus" på det här.
    OM det finns pengar i dödsboet så använder ni det till en större begravning och ett värdigt avslut, nu i corona-tider är det väl svårt att bjuda på en större fest, men man kanske kan se på alternativ till detta?
    De sista pengar som eventuellt finns kvar kanske kan skänkas till något som personen verkade gilla?

Ni hade ingen aning, ingen relation och visste inte om dessa eventuella pengar = gör inget om ni inte får en enda krona av dem.

Svar på tråden Oense om begravning