• Anonym (Bella)

Oense om begravning

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 23:24:05 följande:

Lika mycket släkt som vem? Hon har ju inga andra släktingar, verkar det som.

hon har mostrar morbröder och kusiner och kusinbarn
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:26:13 följande:

testamente?

det vet vi inte. Ska mina bröder och jag gå in i hennes lägenhet utan hennes moster som var med henne när hon dog? Känns sjukt

Även där ?måste vi ha kontrollen och inte släppa in hennes närstående?..... suck
  • Anonym (....)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-06 23:27:41 följande:

hon har mostrar morbröder och kusiner och kusinbarn

Vilket innebär att de är de närmaste och har rätt på ev arv och ska/kan planera begravningen.

Ni har inte rätt till någonting och borde absolut inte ta emot något eller ens lägga er i.
  • Anonym (d)
    Anonym (....) skrev 2020-11-06 23:34:48 följande:
    Vilket innebär att de är de närmaste och har rätt på ev arv och ska/kan planera begravningen.

Ni har inte rätt till någonting och borde absolut inte ta emot något eller ens lägga er i.
    Nej dessa ärver inget . Det är syskonen som ärver
    Såvida det inte finns ett testamente som säger annorlunda
  • Anonym (Bella)

Ingen får boka begravning förrän vi har kontroll på ekonomiska läget, säger brorsan nu.

Huu, vi kan väl lita på de som kände henne, och be dom ordna med allt men be dom ödmjukt förmedla till oss hur de tänker, så begravningen hålls rimlig.

Saknas det pengar i dödsboet så betalar kommun ca 20000. Och jag tror det är så att den som beställer får fakturan och är betslningssnsansvarig.

• Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:40:40 följande:

Nej dessa ärver inget . Det är syskonen som ärver

Såvida det inte finns ett testamente som säger annorlunda

Allt sånt är kontrollerat med jurist. Vi är de som ärver ev tillgångar om inget testamente finns. Andra arvsklassen
  • Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-06 23:42:34 följande:

Ingen får boka begravning förrän vi har kontroll på ekonomiska läget, säger brorsan nu.

Huu, vi kan väl lita på de som kände henne, och be dom ordna med allt men be dom ödmjukt förmedla till oss hur de tänker, så begravningen hålls rimlig.

Saknas det pengar i dödsboet så betalar kommun ca 20000. Och jag tror det är så att den som beställer får fakturan och är betslningssnsansvarig.

Ni måste ha ett vårdnadsintyg för att kunna ta reda på vad hon har för till gångar samt betala räkningar
  • Anonym (Bella)
    Anonym (....) skrev 2020-11-06 23:34:48 följande:

Håller med om att vi moraliskt inte har rätt till något, men tyvärr är det så att vi som halvsyskon är de som juridiskt sett ärver, om det inte är testamenterat till någon annan
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:51:14 följande:

Ni måste ha ett vårdnadsintyg för att kunna ta reda på vad hon har för till gångar samt betala räkningar

Intyg med släktutredning har jag fått idag. Men hon bodde på annan ort, och det är 50 mil köra . Vi har ingen aning om vilka banker hon hade, men det lär ha kommit post dit nu med uppgifter om det
  • Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-06 23:54:45 följande:
    Intyg med släktutredning har jag fått idag. Men hon bodde på annan ort, och det är 50 mil köra . Vi har ingen aning om vilka banker hon hade, men det lär ha kommit post dit nu med uppgifter om det
    Ni måste ha ett vårdnadsintyg.
Svar på tråden Oense om begravning