• Anonym (Bella)

Oense om begravning

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Lönnsirap

Ni har helt uppenbart valt fel representant för dödsboet och jag tycker du ska ta upp det med de andra dödsbo-ägarna.

Jag tycker också du ska kontakta Fonus ang. att situationen är komplicerad!

• Lucius Vorenus
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 17:38:50 följande:

Deras begravningsbyrå de alltid använt tar inte uppdraget nu. Kroppen har de kört tillbaka till stora bårhuset. Offert från stora FONUS är beställt av min bror. 

Skriv din fråga på Lawline om du kan få kontroll över dödsboet.

Personligen skulle jag inte kunna se min bror i ögonen efter detta. Otroligt fult gjort av honom.
  • Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 16:56:11 följande:
    EDIT: så här blev det: En av min bröder har genom omröstning fått fullmakt sköta dödsboet. 
    Jag ringde hennes anhöriga och beklagade sorgen och fick en jättefin kontakt, hennes släkt har en familjegrav där hennes  mamma ligger begravd och en begravningsbyrå som dom använt "alltid". 
    Det finns ingen lag som säger att dödsboet har rätt att ordna med begravningen, så jag sa till hennes släkt att självklart ska ni ordna den. Hur skulle vi kunna göra det som inte känt henne??? 
    Så hennes släkt ordnade med prel-datum för begravning på deras begravningsyrå och dom ordnade med transport från stora bårhuset till deras egna bårhus.  Hennes släkt skrev sms till mig att de var glada att nu var hon hemma i sin församling. Dom hoppades hon skulle få frid nu, efter ha mått dåligt länge. 
    Detta fick min bror med fullmakten att se rött. Han sa att han ville ha kontroll på begravningen och krävde offert från begravningsbyrån. Det kunde inte begravningsyrån ta fram, då de inte hade en aning om hur stor begravningen skulle vara. Då hotar min bror att anmäla begravningsbyrån som transporterat kroppen utan hans fullmakt att detta är olagligt!. 
    Begr.byrån fick kalla fötter av allt detta tjafs och har nu avsagt sig att ordna med begravning.   Vår halvsysters familj är förtvivlade. Nu får dom inte ordna begravning för henne. Det är katastrof! Får det ens gå till så? TOTALT BORTOM ALL ETIK OCH MORAL av min bror.  
    Begravningsbyrån kan inte gå emot den som ska betala faktura
  • Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 16:59:39 följande:

Begravningen ska betalas av dödsboet, är den avlidnes pengar

Det sköna är ändå att det uppdagats att det inte finns mer än 30000 av hennes tillgångar i boet. Räcker till en begravning dock. 
    Då gnäller min bror: ja hennes släkt ville ju inte betala begravningen, så nu får vi stå för det. 
    HALLÅÅÅÅ - det är liksom inte VI som står för det, utan den avlidnas pengar! 
    Vill fan säga upp kontakten med min bror.
    BOKSTAVLIGEN GÅR ÖVER LIK 
    Mår så dåligt! Och hennes släkt är så ledsna och ringer mig och jag sitter utan kontroll väl?  

• Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 17:00:07 följande:
    finns inget vitt arkiv eller testamente 
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 17:00:07 följande:
    finns inget vitt arkiv eller testamente 

Har hennes bostad och papper hemma gåtts igenom? Kan finnas testamente hemma
  • Anonym (d)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-13 17:37:32 följande:
    Jag gjorde det. Med min bror sa det var olagligt att hon kontaktade begravningsbyrån. HELT SJUKT
    Nej det är inte olagligt
  • Anonym (d)

Håller med . fråga hur ni tar tillbaka er fullmakt

Lönnsirap skrev 2020-11-13 18:08:31 följande:

Ni har helt uppenbart valt fel representant för dödsboet och jag tycker du ska ta upp det med de andra dödsbo-ägarna.

Jag tycker också du ska kontakta Fonus ang. att situationen är kom

• Anonym (J)

Det sköna är ändå att det uppdagats att det inte finns mer än 30000 av hennes tillgångar i boet. Räcker till en begravning dock. 

Då gnäller min bror: ja hennes släkt ville ju inte betala begravningen, så nu får vi stå för det. 

HALLÅÅÅÅ - det är liksom inte VI som står för det, utan den avlidnas pengar! 

Vill fan säga upp kontakten med min bror.

BOKSTAVLIGEN GÅR ÖVER LIK 

Mår så dåligt! Och hennes släkt är så ledsna och ringer mig och jag sitter utan kontroll väl?  

Gör det!! Han är ju uppenbarligen helt sjuk i huvudet!!!

Kan du inte överklaga fullmakten?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (J) skrev 2020-11-13 21:30:42 följande:

Gör det!! Han är ju uppenbarligen helt sjuk i huvudet!!!

Kan du inte överklaga fullmakten?

Hm hur gör man det?
Svar på tråden Oense om begravning