• Anonym (Bella)

Oense om begravning

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (ooo)

Jag har inte denna erfarenhet, och just därför skulle jag som steg 1 prata med begravningsbyrå på den ort hon bodde på och be dem ordna med allt. Säger de då att någon annan instans behöver in och besluta saker så låt dem. Be begravningsbyrån kontakta en levande moster eller annan av hennes närmaste släkt på den orten och se om denne vill/orkar stötta kring det praktiska. Ni behöver inte alls ta de kontakterna själva om ni inte vill och ska jag vara ärlig tycker jag inte ni ska - inte när dina sysken beter sig så pass girigt och i mina ögon underligt. 

• Anonym (Johanna)

Hur kan dina syskon med att vilja ha dessa pengar?! Självklart ska pengarna i första hand gå till begravningskostnaderna och blir det inget över så spelar det ju ingen som helst roll. Det är ju inga pengar som någon har kunnat räkna med och de kände inte ens den avlidna. Hemska människor du har som syskon. Stackars dig. 

• Anonym (d)
    Anonym (begravningar) skrev 2020-11-07 07:11:55 följande:
    Det heter inte vårdnadsintyg utan "Dödsfallsintyg och släktutredning". Kan beställas från direkt från skatteverket eller genom en begravningsbyrå.

Då dödsboet är en juridisk person används "Dödsfallsintyg och släktutredning" som legitimation för dödsboet. Sedan fungerar arvingarna som ett ombud för dödsboet. Med "Dödsfallsintyg och släktutredning" och ett en giltig legitimation kan en efterlevande sköta dödsboets ekonomi.
    Jo, det finns något som heter vårdnadsintyg.
    Vårdnadsintyg och dödsfallsintyg är två skilda intyg.
    Ett dödsbo behöver båda intygen. 
  • Anonym (d)

TS du kan väl kontakta mostern och fråga hur ni kan samarbeta kring detta?

• nernu

Din familj verkar vara ett bedrövligt gäng. Beklagar.

• Anonym (J)

Varför ska ni överhuvudtaget ha något med det att göra när ni inte känner personen?? Låt de närstående ha den begravning de vill och låt dödsboet betala (såklart!)

• Anonym (begravningar)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 11:47:19 följande:
    Jo, det finns något som heter vårdnadsintyg.
    Vårdnadsintyg och dödsfallsintyg är två skilda intyg.
    Ett dödsbo behöver båda intygen. 
    Nej. Jag har tagit hand om några dödsbon och aldrig haft ett vårdnadsintyg.
  • Lucius Vorenus

Börja med att sträcka ut en hand till mostern och förklara hur ni kan tänka kring begravningen. Är mostern villig att sköta det praktiska kring begravningen?

Därefter kontrollerar ni eventuella tillgångar i dödsboet så att ni vet hur mycket begravningen får kosta.

Återkoppla till mostern och berätta vilka summor hon har att röra sig med och be henne därefter återkomma med ett förslag.

Min moraliska kompass hade inte tillåtet ett sådant agerade som dina bröder har just nu. En människa förtjänar ett värdigt farväl och om det finns pengar i dödsboet som täcker begravningen så anser jag att det är till detta som pengarna ska gå till. Det här var pengar som ni inte hade räknat med så bli inte giriga nu.

• Räkan77

Er halvsyster kände rimligtvis till er existens eftersom hon verkar vara äldre och var isf med vid bouppteckningen efter er far. Hon borde då även känna till att det är ni som kommer att ärva henne om hon inte skrivit nåt testamente. Så det känns inte helt oväntat om hon skrivit ett testamente, så det borde ni försöka kolla upp. Att kontakta mostern känns definitivt som steg ett.

• Anonym (Men har ni ingen moral?)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-07 00:57:23 följande:
    Ok vem kontrollerar att vi är överens? Om vi låter hennes moster ordna den, så har vi alltså gett henne frihet att göra hur bekostad och stor begravning som helst? Så om begravningen kista sten o h middag går på 100000 så dras det från dödsboets ev tillgångar?

Jaha och? Om det nu är så vad har ni rent moraliskt för rätt till hennes tillgångar även om det är så att ni rent juridiskt är de som ärver. Det ni borde göra är att avstå arvet till förmån för hennes närmaste vänner med mera, kanske har hon gudbarn eller annat som inte ni vet om. Skriv över arvet på hennes vänner istället och släpp det. Att ni skulle vägra hennes nära att ordna en begravning som de vill för en person som de brydde sig om och som de vet hur hon ville ha det för att ni är oroliga att det skall bli mindre kvar av ert arv!! Hur omänskligt och girigt låter inte det? 

Kommer ni tillåta hennes vänner att få en grav att besöka? Eller kommer ni bara kremera och stoppa i en minneslund för att spara pengar för att ni är giriga asgamar? 

Nej fy farao för folk som dig och dina bröder som ens har funderingar kring något sånt här! Ni må ha all juridisk rätt i världen men rent moraliskt är det ni håller på med helt förkastligt och lågt, ett praktexempel på girighet och egoism!! 

Svar på tråden Oense om begravning