• Anonym (Bella)

Oense om begravning

Vi är 4 syskon som just fått veta att vi har en till för oss okänd syster. Som tyvärr nu gått bort. Hon har växt upp med en annan mamma och hon hade nu när hon dog inga arvingar. Vi har aldrig träffat henne men vi är närmast rent juridiskt. Sedan hade hon så klart vänner och nära och kära omkring sig.

Situationen är att vi syskon som växt upp ihop har olika åsikter om vem som ska sköta begravningen. Ska hans närstående göra det ihop med oss, eller ska vi göra det själva för att vi äger dödsboet?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • ulfina

Hoppas din bror som har sånt kontrollbehov också sitter med i kyrkan och kam se de sörjande i ögonen! Fy fan. När det gäller begravning finns inga lagar, utan det är moral och etik och ännu mer empati för de närmast anhöriga! Är han narcissist din bror? Eller bara fullkomligt galen?

• ulfina
    Anonym (d) skrev 2020-11-13 20:54:13 följande:

Begravningsbyrån kan inte gå emot den som ska betala faktura

Så hör är det; det är moraliskt det rätta att de som kände honom ordnar och beställer begravningen. Är det tvist om detta kommer kyrkoherden i församlingen att medla och de som kände honom bäst är de som vinner. Tro mig!

Det är alltid beställaren som får fakturan. Sedan får beställaren ersättning från boet om det är så att inte beställaren vill betala ur egen ficka. Dödsboet dvs den svlidnes besparingar ska i första hand gå till begravning
  • ulfina
    ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:

Så hör är det; det är moraliskt det rätta att de som kände honom ordnar och beställer begravningen. Är det tvist om detta kommer kyrkoherden i församlingen att medla och de som kände honom bäst är de som vinner. Tro mig!

Det är alltid beställaren som får fakturan. Sedan får beställaren ersättning från boet om det är så att inte beställaren vill betala ur egen ficka. Dödsboet dvs den svlidnes besparingar ska i första hand gå till begravning

Sorry kände henne, menar jag. Beklagar
  • ulfina

• ulfina

[quote=80765569][quote-nick]ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:[/quote-nick]

• ulfina

[quote=80765569][quote-nick]ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:[/quote-nick]

• Silverjenny

Ta tillbaka fullmakten från brodern omgående och förklara för honom att går han inte med på det kommer ni att begrava honom i en billig papplåda utan någon som helst begravningsceremoni, vill han leva med den vetskapen??

Pengar tar tyvärr fram det sämsta hos vissa människor.

• Anonym (J)
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-14 00:35:25 följande:

Hm hur gör man det?

Ingen aning men prata med familjens begravningsbyrå.
  • Silverjenny
    Anonym (Bella) skrev 2020-11-14 00:35:25 följande:

Hm hur gör man det?

Ni som är dödsbodelägare kan meddela skatteverket att någon annan av er syskon ska förvalta dödsboet.

Pengarna som finns i dödsboet ska i första hand bekosta begravningen. Det är inget att snacka om. Han ska inte tvinga igenom en billig begravning bara för att han själv ska få en större del av arvet.

Vad handlar det om för pengar, 10.000 kr extra för en mer påkostad begravning istället för en billig? Fördelat på 4 syskon betyder att ni "förlorar" 2500 kr var i minskat arv. Är det värt det för den sorg och konflikter med den avlidnes riktiga närstående och att ni (brodern) framstår som riktigt snåla känslokalla idioter. Fy fan vad tråkigt att få veta detta om sin egen bror.

Beklagar verkligen TS.
  • Anonym (d)

Om man har att göra med en person som ts bror så skulle inte jag lita på att få pengarna för begravning jag beställt. Jag skulle inte skriva under en beställning på begravning om jag inte tillhörde dödsboet
    Begravningsbyrån kommer att driva in pengarna från mig som skrivit på fakturan
  • Egon den stora

Jag är uppväxt med att man drog på med en fin begravning och den bästa maten, trerätters, för att hedra den döde. Det är ju dennes pengar. Blir det något över så blir det. Men vad spelar det för roll?

Svar på tråden Oense om begravning