Inlägg från: ulfina |Visa alla inlägg
  • ulfina

Oense om begravning

Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:37:05 följande:

Det är för att det är dödsboet som ska betala räkningen för begravningen, När man beställer begravningen så måste man skriva på ett papper att man förbinder sig att betala begravningen. Skriver dödsboet under så går begravningskostnaden på dödsboet

Men det utesluter ju inte att ni gör det i nära samarbete med de som stod henne nära

Nej, om någon annan än dödsboägaren beställer begravningen så förbinder sig den personen att betala för arrangemanget. Fakturan kommer till hen. Vem som helst får beställa begravningen. Vill denna person dock få ersättning från dödsboet, så gör den bäst i att ha kontakt med dödsboet
  • ulfina

Hoppas din bror som har sånt kontrollbehov också sitter med i kyrkan och kam se de sörjande i ögonen! Fy fan. När det gäller begravning finns inga lagar, utan det är moral och etik och ännu mer empati för de närmast anhöriga! Är han narcissist din bror? Eller bara fullkomligt galen?

• ulfina
    Anonym (d) skrev 2020-11-13 20:54:13 följande:

Begravningsbyrån kan inte gå emot den som ska betala faktura

Så hör är det; det är moraliskt det rätta att de som kände honom ordnar och beställer begravningen. Är det tvist om detta kommer kyrkoherden i församlingen att medla och de som kände honom bäst är de som vinner. Tro mig!

Det är alltid beställaren som får fakturan. Sedan får beställaren ersättning från boet om det är så att inte beställaren vill betala ur egen ficka. Dödsboet dvs den svlidnes besparingar ska i första hand gå till begravning
  • ulfina
    ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:

Så hör är det; det är moraliskt det rätta att de som kände honom ordnar och beställer begravningen. Är det tvist om detta kommer kyrkoherden i församlingen att medla och de som kände honom bäst är de som vinner. Tro mig!

Det är alltid beställaren som får fakturan. Sedan får beställaren ersättning från boet om det är så att inte beställaren vill betala ur egen ficka. Dödsboet dvs den svlidnes besparingar ska i första hand gå till begravning

Sorry kände henne, menar jag. Beklagar
  • ulfina
    ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:

• ulfina

[quote=80765569][quote-nick]ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:[/quote-nick]

• ulfina

[quote=80765569][quote-nick]ulfina skrev 2020-11-14 00:43:21 följande:[/quote-nick]

Svar på tråden Oense om begravning