Oense om begravning
Eftersom ni blir juridiskt ansvariga för dödsboet måste ni först ta reda på hennes ekonomiska situation - är det sannolikt att det finns tillgångar (pengar + saker) som överstiger skulderna och begravning? Finns det så kommer ni få hantera hela dödsboet och ärva i slutändan. Finns det inte får ni ansöka hos kommunen om ersättning för skälig begravning och göra dödsboanmälan. Oavsett vilket är väl rimligast att ni ansvarar för att beställa begravningen i samråd med hennes närmsta som får avgöra hur den ska vara. Dock kostar en begravning en del. Min mamma gick nyligen bort och bara transport för kremering, enklaste kistan för kremering, några intyg och enkel urna och en liten dödsannons gick på närmre 15k. Då skötte jag resten själv utan begravningsbyrån.
Det är en hel del jobb att hantera ett dödsbo - ringa fodringsägare, betala räkningar, gå igenom bostad och rensa undan tillhörigheter, göra av med bostaden. Ni behöver dela upp arbetet mellan er och den som hanterar ekonomin behöver en fullmakt (om ni inte alla ska behöva följa med till bank osv).
Slutligen tycker jag ni absolut ska följa hennes närmstas önskor och erbjuda dem minnessaker från den bortgångna.