• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:54:41 följande:
    Det är inte rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrarna som jobbar på förskolan byta blöja på mina barn"
    Men det är rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrare byta blöja på mina barn".

Det handlar om skiftningar i språket!
    Tack för att du utbildar mig.

Men då är det helt ok med uttalanden i stil med:
    Alla invandrare som begår brott skall utvisas och nekas återinträde i detta land ?

För övrigt så var den tråden jag refererade till en lista med punkter som denna kvinna ansåg fel med förskolan som hon haft barnen på tidigare.
    Just den punkten jag hängde upp mig på:
    "De har män som byter blöjor på barnen"

Hjälp mig förstå.
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 22:32:00 följande:
    Tack för att du utbildar mig.

Alla invandrare som begår brott skall utvisas och nekas återinträde i detta land ?

För övrigt så var den tråden jag refererade till en lista med punkter som denna kvinna ansåg fel med förskolan som hon haft barnen på tidigare.
    Just den punkten jag hängde upp mig på:
    "De har män som byter blöjor på barnen"

Hjälp mig förstå.
    Ja, jag tycker att det är ok eftersom det är vad som sker i praktiken i många fall.

När det gäller männen på förskolan så formulerar du dig annorlunda denna gång på ett sätt som jag finner är diskriminerade. Har hon dessutom inga andra skäl än att det är män så är det diskriminerande. Det hade inte varit diskriminerande om hon angett något giltigt skäl som till exempel att samtliga män har misshandlat henne och därför får de inte byta blöjor.

Så tänker jag i alla fall.
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 22:32:00 följande:

Det hade varit rasistiskt att skriva "Alla invandrare ska utvisas för de begår bara brott".
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 22:37:12 följande:
    Ja, jag tycker att det är ok eftersom det är vad som sker i praktiken i många fall.

När det gäller männen på förskolan så formulerar du dig annorlunda denna gång på ett sätt som jag finner är diskriminerade. Har hon dessutom inga andra skäl än att det är män så är det diskriminerande. Det hade inte varit diskriminerande om hon angett något giltigt skäl som till exempel att samtliga män har misshandlat henne och därför får de inte byta blöjor.

Så tänker jag i alla fall.
    momjanet skrev 2020-10-14 22:40:13 följande:

Det hade varit rasistiskt att skriva "Alla invandrare ska utvisas för de begår bara brott".
    Men vad diskuterar vi ens för då? Vi är ju ruggande överens.

• momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 22:44:49 följande:
    Men vad diskuterar vi ens för då? Vi är ju ruggande överens.

Nu ja, kanske?
    Men jag tyckte inte att vi var det från början.
    Det är ofta så med diskussioner, man närmar sig varandras åsikter genom bra samtal.

Nu ska jag sova, ska upp tidigt i morgon.
    Godnatt!
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 22:37:12 följande:
    Att något stämmer överens med vad som händer i praktiken påverkar väl på inget sätt hur vida mitt uttalande är rasistiskt eller inte? Det faktumet tillför precis ingenting.

Blir det mer eller mindre "fel" att ha en åsikt eller göra ett uttalande beroende på hur det stämmer överens med vad som sker i praktiken?

Här är ytterligare en godbit ifrån samma inlägg jag refererade till tidigare:
    "I skötrummet satt en massa bilder uppsatta vid skötbädden på ljushyade bebisar som kramades med mörkhyade bebisar. Blev uppenbart att det låg en tanke bakom bildernas placering."

Men även det är tydligen inte mot familjelivs regler....

• Phalaenopsis

Nu brukar det ju inte vara därför jag hänger här men ... 
    Att citera statistik kring invandring och kriminalitet är uppenbarligen inte populärt hos moderatorerna.
    Inte heller att kritisera transrörelsens hantering av personer med "annorlunda" syn på sin kropp. 
    Och uppenbarligen var det heller inte ok att i denna tråd ens nämna att det första exemplet hänt. Att nämna att något hänt är tydligen samma sak som att "diskutera enskilda ärenden". Har du fått något bortplockat får man inte andas om det i framtiden. Eller?

• Anonym (Annan)
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:27:13 följande:

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

Det kanske inte finns en moderator som sitter och tänker utan bara en uppsättning regler som tar emot anmälningar och tar bort inlägg utan att någon människa är inblandad.
  • Anonym (..)

Blir full i skratt av att förbud mot att t ex rasistiska uttalanden betecknas som "vänster". Undrar vilken erfarenhet av samhället utanför sin egen bubbla trådstartaren har om han tror att det är avvikande i samhället med sanktioner rmot sådant.

Jag har fått någon enstaka tillsägelse på femton år och aldrig tyckt reglerna är otydliga. Som andra skrivit, funderar man på om något är emot reglerna är det kanske läge att låta bli det. Känner man ett så stort behov av att utpeka grupper som kriminella och underbegåvade, vare sig de är finnar, somalier, transor eller SD-anhängare, så får man väl söka sig till ett forum där sådant är tillåtet. Familjelivs ägare sätter sina regler. Jämför med samhället i stort. Du kan bli ombedd att lämna ett privat hem eller fik ifall värden/ägaren inte uppskattar hur du snackar, oavsett om det går hem i en annan miljö. 

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Annan) skrev 2020-10-15 06:32:18 följande:
    Det kanske inte finns en moderator som sitter och tänker utan bara en uppsättning regler som tar emot anmälningar och tar bort inlägg utan att någon människa är inblandad.
    Stämmer inte.
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback