• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonym (op)
    LadyJane skrev 2020-10-13 17:35:59 följande:

Det är bara patetiskt att sitta och grina över borttagna inlägg och raderade konton.
    Alla vet att borttagna inlägg beror på att man bryter mot reglerna, oftast för att man uttrycker sig jävligt dumt gentemot någon annan. Alla vet också att familjeliv är bakbundna som inte kan svara i sådana här trådar om varför osv.
    Därför försöker man grina ut hur dum modereringen är.

Så pinsamt och så gammalt...

Och raderade konton skulle jag tala tyst om eftersom det handlar om återupprepade regelbrott som tex systematisk trollning...

Det kanske är något för familjeliv att lära sig av dock?

Sådant som handlar om kommunikation med användare om tex avstängningar (som inte alls behöver handla om mer än tjafs mellan två användare eller som i mitt fall tydligen ett filmklipp om covid som ogillades av okänd anledning) kan väl vara något som familjelivs moderatorer kunde bli bättre på, då det idag inte ens finns en kommunikation.
  • LadyJane
    Anonym (op) skrev 2020-10-13 17:51:16 följande:
    Det kanske är något för familjeliv att lära sig av dock?

Sådant som handlar om kommunikation med användare om tex avstängningar (som inte alls behöver handla om mer än tjafs mellan två användare eller som i mitt fall tydligen ett filmklipp om covid som ogillades av okänd anledning) kan väl vara något som familjelivs moderatorer kunde bli bättre på, då det idag inte ens finns en kommunikation.
    Det finns en uppsjö andra forum så varför envisas du vara här när det finns andra  forum?

Jag menar fortfarande att det är patetiskt att sitta och grina här. Antingen accepterar man att det funkar som det gör eller så drar man vidare till annat forum.

• Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 17:35:59 följande:

Det är bara patetiskt att sitta och grina över borttagna inlägg och raderade konton.
    Alla vet att borttagna inlägg beror på att man bryter mot reglerna, oftast för att man uttrycker sig jävligt dumt gentemot någon annan. Alla vet också att familjeliv är bakbundna som inte kan svara i sådana här trådar om varför osv.
    Därför försöker man grina ut hur dum modereringen är.

Så pinsamt och så gammalt...

Och raderade konton skulle jag tala tyst om eftersom det handlar om återupprepade regelbrott som tex systematisk trollning...

Att iaf förklara och kanske även motivera en smula till varför man som moderator väljer att radera ett inlägg eller spärra ett konto är ju självklarheter. Att i efterhand ignorera frågor är bara extremt ryggradslöst.

Givetvis är ju detta i viss mån "trollande" av mig eftersom det är ganska uppenbart vilka ämnen som inte får diskuteras här. O vilka åsikter som är oönskade....
  • LadyJane
    Anonvm skrev 2020-10-13 18:25:05 följande:
    Att iaf förklara och kanske även motivera en smula till varför man som moderator väljer att radera ett inlägg eller spärra ett konto är ju självklarheter. Att i efterhand ignorera frågor är bara extremt ryggradslöst.

Givetvis är ju detta i viss mån "trollande" av mig eftersom det är ganska uppenbart vilka ämnen som inte får diskuteras här. O vilka åsikter som är oönskade....
    Den diskussionen har medlemmar fört här på familjeliv i 10-15 år...
    Så nej, det är inte en självklarhet för det är så det funkar HÄR.

Det finns ingen yttrandefrihet på familjeliv men det finns heller ingen censur. Man kan i princip diskutera all men man får inte uttrycka sig hur som helst.

Får du en massa inlägg borttagna så beror det helt enkelt på hur du uttrycker sig. Det vet du och det vet familjeliv. Det vet alla som läser i tråden.
    Därför blir grinandet väldigt patetiskt.

• Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:34:05 följande:
    Den diskussionen har medlemmar fört här på familjeliv i 10-15 år...
    Så nej, det är inte en självklarhet för det är så det funkar HÄR.
    Du har såklart helt rätt, jag menade förstås att så fungerar det överallt annars, på alla andra forum.

Det är just detta som får Familjelivs moderering att vara så ankärkningsvärd.
  • LadyJane
    Anonvm skrev 2020-10-13 18:57:00 följande:
    Du har såklart helt rätt, jag menade förstås att så fungerar det överallt annars, på alla andra forum.

Det är just detta som får Familjelivs moderering att vara så ankärkningsvärd.
    Men dra vidare till annat forum då?

Det är allvarligt menat för det är precis samma sak som med dysfunktionella arbetsplatser. Du kan aldrig förändra en urknäpp chef och arbetsplatsen kommer hellre sparka dig än chefen. Det bästa du kan göra i det läget är att A - hålla käft och acceptera. Eller B - dra vidare till en nytt och bättre jobb.

• Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:59:54 följande:
    Men dra vidare till annat forum då?

Det är allvarligt menat för det är precis samma sak som med dysfunktionella arbetsplatser. Du kan aldrig förändra en urknäpp chef och arbetsplatsen kommer hellre sparka dig än chefen. Det bästa du kan göra i det läget är att A - hålla käft och acceptera. Eller B - dra vidare till en nytt och bättre jobb.
    Vilken härlig inställning.

Man är alltså bara välkommen om delar åsikter med alla andra? Samt uttrycker sig på ett sätt så att ingen upplever att det kränker/sårar deras känslor?

Sen menar somliga att samhället håller på att bli mer o mer politiserat.... Tänka sig...
  • nénuphar

Flashback gjorde ju från början en grej av devisen information wants to be free om jag inte helt missminner mig, så det känns ju som en förklaring till att de inte rensar lika hårt...Det skulle gå stick i stäv med forumets principer och syfte. Familjeliv har tvärtom kanske för mycket utrymme för all möjlig skit om man ser till deras regler?

• Anonym (snuttefilt)
    Anonvm skrev 2020-10-13 17:11:45 följande:

Modereringen av FamiljeLiv är verkligen EXTREM!

Jag har fått en del inlägg borttagna, o det är samma visa varje gång... Ingen motivering alls till varför, de förklarar inte ens vad det var som inlägget bröt mot. När man då, som man uppmanas att göra, skickar en fråga till supporten så möts man enbart av ignorans....

Fick hela kontot låst för ett tag sedan, gick inte att logga in alls. Får inte ens en förklaring till varför. Jag vet ärligt inte ens vilket av alla de inlägg jag gjorde dagen innan som var så hemskt att de ansåg det befogat att låsa hela kontot permanent... Samma visa här, alla mail till supporten ignoreras...

Jag har aldrig haft problem att uttrycka allt jag vill på familjeliv. Det är enligt min uppfattning bara folk som är dummare än en grisröv från början som inte kan förolämpa någon på vilket forum som helst utan att bli moddade. 

Och man får bara bete sig som ett regelanalfabetpucko med tangentbordstourette tre gånger, sen är nicket bränt och du är på avbytarbänken. Capiche?

Flashback är till för bristfälligt domesticerade y-kromosominnehavare som skriker "hora" fast de hellre skulle dö av analbråck by Levengood än att inse att det bara får dem att låta som orten-brushan. 

På FL krävs det en smula- bara en smula!- mer finess för att förmedla att någons förfäder aldrig ens borde ha klättrat upp i träna utan borde ha stannat i den urgyttja som deras hjärna helt uppenbart till 98% består av än idag.

Men fortsätt öva tills du lyckas behålla ett nick i alla fall en vecka. Sen kan vi öka på det gradvis efter att du gått i pension.

You can do it!!
  • Anonym (op)
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:13:11 följande:
    Det finns en uppsjö andra forum så varför envisas du vara här när det finns andra  forum?

Jag menar fortfarande att det är patetiskt att sitta och grina här. Antingen accepterar man att det funkar som det gör eller så drar man vidare till annat forum.
    Åhå, så diktatur, take it or leave it.

Intressant.
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback