• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:06:13 följande:

Att föra dialoger i skrift  är inte på något sätt en exact vetenskap.

Att man enligt reglerna i fotboll inte får ta i bollen med händerna, är en mycket konkret och enkel regel, den är inte på något sätt öppen för tolkning.

Men om man få ett diskussionsforum sätter som regler att:

1. Du får inte skriva något som gör någon annan ledsen.

2. Du får inte vara dum mot någon annan.

3. Du får inte skriva något som någon annan kan uppfatta som kränkande.

Dessa regler är inte på något sätt varken konkreta eller glasklara, det finns en otroligt stor gråzon, som dessutom är högst personlig.

Då är det minsta man som moderator kan göra att iaf precisera VAD det var man skrev som bröt mot reglerna när man raderar ett inlägg. Samt även i viss mån klara av att motivera och argumentera varför man anser att så är fallet. 

Att man sen som användare får finna sig i att absolut inte hålla med i moderatorns bedömning är något helt annat.

Nu är det inte riktigt formulerat så utan det står att man ska bemöta varandra med respekt. Skilj på sak och person i diskussioner och gå aldrig till personangrepp. Rasistiska eller främlingsfientliga inlägg eller länkar till sajter där sådant förekommer accepteras inte. Undvik onödiga konflikter och tjafs som förstör för andra osv..

Om du behöver fundera på om något möjligen bryter mot detta så kanske du inte ska skriva det från första början.
  • Anonym (Elisabeth)
    momjanet skrev 2020-10-14 21:12:54 följande:
    Nu har jag inte läst den tråden men som du skriver, ämnet, är ju inte manshat tänker jag.

Däremot är det klart och tydligt manshat i alla dessa trådar där man beskriver män, som grupp betraktat, som lata, okunniga, slarviga osv osv.
    Det är extremt vanligt att man kallar män för mansbebisar och annat nedsättande.

Det är manshat alldeles på riktigt och det är mycket, mycket vanligt på familjeliv.
    Fast i så fall finns det även andra "grupper" som kränks här. Biomammor t.ex.. Jag har läst SÅ många gånger i styvfamiljstrådarna, om hur lata, giriga, kontrollerande, beräknande, egoistiska och hysteriska biomammor är. 
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:31:17 följande:
     Det är först när eller om hon berättar varför det kan bli mansfientligt.

Det är först när eller om du förklarar varför.

"För att de inte är svenskar".
    Då blir det rasistiskt.

Förstår du nu hur jag tänker?
    Jag förstår inte ens lite hur du tänker. Men jag vet vad du försöker med.

Om någon vägrar låta någon annan byta blöja på sina barn enabrt pga att denna någons grupptillhörighet så är det LÅNGT ifrån ok, oavsett hur man motiverar det, oavsett vilken grupptillhörighet det gäller.

Men av ren nyfikenhet, hur skulle jag kunna motivera mitt fiktiva uttalande om att jag inte tillåter invandrare byta blöja på mina barn på ett sätt som inte gör det rasistiskt?
  • momjanet
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-10-14 21:33:07 följande:
    Fast i så fall finns det även andra "grupper" som kränks här. Biomammor t.ex.. Jag har läst SÅ många gånger i styvfamiljstrådarna, om hur lata, giriga, kontrollerande, beräknande, egoistiska och hysteriska biomammor är. 
    Absolut är det så att diskussionsklimatet på familjeliv många gånger är riktigt illa.

Problemet är att när det handlar om manshat så diskrimineras en grupp i samhället beroende på deras genus. Precis på samma sätt som kvinnohat inte är acceptabel så borde inte manshat vara det.

Hat gentemot biomammor och andra grupper kan vara minst lika illa men det beror snarare på taskiga attityder och dåligt diskussionsklimat för de du pratar om är inte klart avgränsade grupper i samhället. Inte idag med dagens lagstiftning.
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:40:52 följande:
    Jag förstår inte ens lite hur du tänker. Men jag vet vad du försöker med.

Om någon vägrar låta någon annan byta blöja på sina barn enabrt pga att denna någons grupptillhörighet så är det LÅNGT ifrån ok, oavsett hur man motiverar det, oavsett vilken grupptillhörighet det gäller.

Men av ren nyfikenhet, hur skulle jag kunna motivera mitt fiktiva uttalande om att jag inte tillåter invandrare byta blöja på mina barn på ett sätt som inte gör det rasistiskt?
    Du sitter och tänker på tråden tänker jag. Du lägger in tolkningar och åsikter från den tråden.
    Jag skrev att jag inte läst tråden och bara utgått från de två meningarna som du skrivit. Inget annat.
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 21:31:32 följande:
    det står att man ska bemöta varandra med respekt. Skilj på sak och person i diskussioner och gå aldrig till personangrepp. Rasistiska eller främlingsfientliga inlägg eller länkar till sajter där sådant förekommer accepteras inte. Undvik onödiga konflikter och tjafs som förstör för andra osv..
    Det jag läser är:
    Du bör inte ha en avvikande åsikt, om du inte håller med någon annan så vara bara tyst.
    Tänk på att fakta kan såra känslor, o det är inte snällt att såra känslor.
    Skriv för tusan inget kritiskt/ifrågasättande om invandring, migration eller de problem som det ev kan föra med sig.
    Om du inte har nått snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting alls.
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:44:50 följande:
    Du sitter och tänker på tråden tänker jag. Du lägger in tolkningar och åsikter från den tråden.
    Jag skrev att jag inte läst tråden och bara utgått från de två meningarna som du skrivit. Inget annat.
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:40:52 följande:
    Med all respekt. Jag tror att du kanske saknar en del nyanser i språket som gör att du inte ser skiftningarna.

Det är inte rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrarna som jobbar på förskolan byta blöja på mina barn"
    Men det är rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrare byta blöja på mina barn".

Det är inte rasistiskt att skriva "Jag låter inte svenskarna som jobbar på förskolan byta blöja på mina barn"
    Men det är rasistiskt att skriva "Jag låter inte svenskar byta blöja på mina barn".

Det är inte diskriminering att skriva "Jag låter inte männen som jobbar på förskolan byta blöja på mina barn"
    Men det är diskriminering att skriva "Jag låter inte män byta blöja på mina barn".

Anledningen till varför det inte är rasistiskt är för att det kan finnas orsaker som gör beslutet berättigat.
    Som att personalen (man, svensk eller invandrare) som jobbar på förskolan kan ha gjort något mot familjen, eller har en smittsam sjukdom eller någon annan orsak jag inte känner till. 

Den lilla meningarna du skrev ger helt enkelt för lite information för att avgöra en sådan sak. Det handlar om skiftningar i språket!
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:47:29 följande:
    Det jag läser är:
    Du bör inte ha en avvikande åsikt, om du inte håller med någon annan så vara bara tyst.
    Skriv för tusan inget kritiskt/ifrågasättande om invandring, migration eller de problem som det ev kan föra med sig.
    Om du inte har nått snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting alls.
    Kan du inte skriva utan att vara kränkande?
    Det är så jag tolkar det.

Man kan få fram sina åsikter utan att vara elak och utan att vara kränkande. För att kunna göra det, få fram sina åsikter utan att vara kränkande, är en bra början att skilja på sak och person.

Exempelvis är det ok att skriva:
    "Det du skriver stämmer inte. Jorden är rund och inte platt."

Det är inte ok att skriva
    "Du är för tusan knasig i kolan. Hur sjutton kan man vara så korkad att man tror att jorden är platt".

Sakfrågan är jorden. Den kan man ha åsikter om. Inga problem.
    Personen är den som kallas för knasig. Skriver man så skiljer man inte mellan sak och person.

Åsikten att jorden är platt ÄR knasig. (Och ja, man kan med god anledning misstänka att en person verkligen är knasig som tror det.)  Men sådana tankar hör faktiskt inte hemma i ett diskussionsforum. Du har all rätt i världen att tycka att personen är knasig men du har oftast inte rätt att skriva det. På de flesta forum tas sådana personangrepp bort.
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:47:29 följande:

Det jag läser är:

Om det är så du tolkar det så är det väl bara att undvika sådana kommentarer. Du har inte rätt att uttrycka dig rasistiskt/migrationskritiskt på familjeliv. Gör du det tas kommentaren bort. Detta för att det bryter mot reglerna.
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback