• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-13 23:10:57 följande:

Givetvis ska ingen stötta en åsikt som de inte håller med om, vem har påstått det?

Om du finner någon som uttrycker en åsikt som avviker ifrån din egen så bör du givetvis argumentera mot den, på ett sakligt sätt.

Däremot anser jag inte att någon ska behöva ta hänsyn till huvida deras åsikter, argument eller faktapresentation upplevs kränkande eller sårande av mottagaren.

Det är inte på något sätt rimligt att någon alls ansvarar för någon annans uppfattningar eller upplevelser, det blir väldigt snart en absurd tankevurpa.

De som ev inte vill läsa det jag skriver kan helt enkelt ge tusan i att läsa vad jag skriver.

Detta är något jag själv praktiserar dagligen på denna sida....

Fast så fungerar det inte på FL och du kan inte kräva det heller. Vi har även pressfriheten i Sverige. Ansvariga för FL ansvarar för vad som publiceras här. Det är deras rätt att välja vad som ska stå kvar eller inte.

Du har rätt att skriva vad du vill (yttrandefrihet) och de har rätt att radera dina kommentarer (pressfrihet).

Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.
  • LadyJane
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 11:22:25 följande:
    Fast så fungerar det inte på FL och du kan inte kräva det heller. Vi har även pressfriheten i Sverige. Ansvariga för FL ansvarar för vad som publiceras här. Det är deras rätt att välja vad som ska stå kvar eller inte.
    Du har rätt att skriva vad du vill (yttrandefrihet) och de har rätt att radera dina kommentarer (pressfrihet).

Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.

Det råder begreppsförvirring vad yttrandefrihet och tryckfrihet är.

Bägge handlar om att staten inte får hindra dig att uttrycka åsikter osv som inte strider mot de inskränkningar som finns, om bla kränkningar, rasism osv.
    Tryckfrihet är att staten inte får hindra media att framföra kritiska åsikter osv men som inte strider mot de inskränkningar som finns (rasism osv)

Familjeliv är inte staten. När de raderar kommentarer handlar det inte om tryckfrihet utan det är deras frihet som communityägare. De gör precis vad de vill med sin webbplats (så länge som de håller sig till svensk lag). De kan ha vilka regler de vill, de kan radera kommentarer helt godtyckligt om de vill. För de äger stället.

Jämför med att jag bjuder hem dig till mig. Jag har all rätt i världen att kasta ut dig om jag vill, eller förbjuda dig att nämna ett visst ämne eller tom ord. Du är gäst hos mig och här gäller mina regler. Antingen accepterar du det och stannar eller så gör du det inte och drar till någon annan att hälsa på.

Yttrandefrihet kan du möjligen åberopa om du ställer dig på torget och gastar, klistrar upp affischer med dina synpunkter eller skaffar en egen server, med egen mjukvara och fixar en egen webbplats. Då äger du stället och gör precis vad du vill med det, har vilka regler du vill och raderar precis vad du vill. Och staten kan inte hindra dig så länge du inte bryter mot svensk lag.

sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
    sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet

• mari123

Jag tycker att FL och FB inte kan jämföras ÖHT! Alla har vi olika syn på saker och min är att FL är "civiliserat"......men jag blir chockad när jag tittar in på FB ngn enstaka gång! Ett fasansfullt språk och man får känslan att det är mkt unga män och smågrabbar som skriver där!?....*typ*. Här på FL skriver förmodligen mest kvinnor? och vi är bättre på språk?

• LadyJane
    mari123 skrev 2020-10-14 14:00:48 följande:
    Jag tycker att FL och FB inte kan jämföras ÖHT! Alla har vi olika syn på saker och min är att FL är "civiliserat"......men jag blir chockad när jag tittar in på FB ngn enstaka gång! Ett fasansfullt språk och man får känslan att det är mkt unga män och smågrabbar som skriver där!?....*typ*. Här på FL skriver förmodligen mest kvinnor? och vi är bättre på språk?
    Jag håller inte riktigt med om din jämförelse utan jag tycker att det i allra högsta grad beror på vilken forumdel du pratar om på FB. Vissa delar är prepubertala medan andra utan vidare överglänser FL språklig nivå likväl som i intellektuell.

Sen finns det andra forum jag bevistar och ska jag jämföra samtliga så är FL mer som en skolgård som domineras av personliga påhopp och tävlan i vem som är mest kränkt (och kan kränka andra). Andra forum är inte mycket bättre men en anings.
  • Sogol

Familjeliv är ju mer inriktad för småbarnsföräldrar. Medan Flashback är mer pubertalt och drar till sig diverse outsiders som röstar på Sd, experimenterar med droger och har relativt låg empati. Så det faller väl sig ganska naturligt att det är högre i tak på FB.

• Anonym (Elisabeth)
    LadyJane skrev 2020-10-14 08:40:28 följande:
    Jag skrev att jag bara gissade. Jag gissade eftersom jag inte vet exakt vilken media det handlar om. Men generellt är det så att människor bryter ofta och glatt mot upphovsrätten.

Jag vet fortfarande inte vilket klipp du talar om men generellt är det även så att attityden till fake news har hårdnat, man ska inte kunna sprida vilken skit som helst helt fritt. Det handlar då inte om åsikter utan om fakta och att medvetet eller omedvetet sprida falska uppgifter.
    När det gäller coronan, var det ju Tegnell och FHM som spred falska uppgifter, i alla fall de första månaderna. Och angående munskyddens farlighet antagligen fortfarande. HELA resten av världen kan ju inte ha fel...
  • LadyJane
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-10-14 15:14:07 följande:
    När det gäller coronan, var det ju Tegnell och FHM som spred falska uppgifter, i alla fall de första månaderna. Och angående munskyddens farlighet antagligen fortfarande. HELA resten av världen kan ju inte ha fel...
    Nu handlar inte diskussionen om coronan men nej, de har aldrig spridit falska uppgifter. De har berättat om den fakta som funnits vid tillfället.

Andra har gjort allt i sin makt, och lite till, för att få det som att se ut som att de stått och ljugit. Det är exakt så propaganda fungerar och fake news, man får en okunnig menighet att tro att det som är fel är rätt och det som är rätt är fel.

Nog diskuterad om den saken för det hör inte hemma här.

• Anonym (Elisabeth)
    LadyJane skrev 2020-10-14 15:26:23 följande:
    Nu handlar inte diskussionen om coronan men nej, de har aldrig spridit falska uppgifter. De har berättat om den fakta som funnits vid tillfället.

Andra har gjort allt i sin makt, och lite till, för att få det som att se ut som att de stått och ljugit. Det är exakt så propaganda fungerar och fake news, man får en okunnig menighet att tro att det som är fel är rätt och det som är rätt är fel.

Nog diskuterad om den saken för det hör inte hemma här.
    Jämför våra dödstal med våra grannländers, så ser du vem/vilka som valde fel strategi...
  • nihka
    Anonvm skrev 2020-10-13 22:08:23 följande:
    Det beteende Familjeliv moderering praktiserar sätter så utpekande fingret på precis det som är den stora orsaken till den stora splittring i samhället som är på upphällning...

De som säger "fel saker" o de som "tänker fel" de ska med alla medel tystas, man vill inte höra något som ifrågasätter, eller gud förbjud motbevisar något, som i din egen världsuppfattning är sanning.

Man vill bara omge sig av likasinnade som hela tiden med varje andetag bekräftar sin egen världsuppfattning.

Mentaliteten man möts av här nu att "du o dina tankar passar inte in här, dra nån annanstans" det kommer givetvis inte modereras bort...
    Yttrandefrihet på FL handlar lika lite om att kunna säga precis vad man vill som det gör i övriga samhället. Fler personer behöver lära sig skillnaden mellan att kritisera vad någon säger och att kritisera hur man anser att personen är som säger det man inte gillar - man behöver alltså fatta vad ett personangrepp är.

Omvänt är ett personangrepp inte allt man inte gillar att höra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mim)
    LadyJane skrev 2020-10-14 12:13:41 följande:

Det råder begreppsförvirring vad yttrandefrihet och tryckfrihet är.

Bägge handlar om att staten inte får hindra dig att uttrycka åsikter osv som inte strider mot de inskränkningar som finns, om bla kränkningar, rasism osv.

Tryckfrihet är att staten inte får hindra media att framföra kritiska åsikter osv men som inte strider mot de inskränkningar som finns (rasism osv)

Familjeliv är inte staten. När de raderar kommentarer handlar det inte om tryckfrihet utan det är deras frihet som communityägare. De gör precis vad de vill med sin webbplats (så länge som de håller sig till svensk lag). De kan ha vilka regler de vill, de kan radera kommentarer helt godtyckligt om de vill. För de äger stället.

Jämför med att jag bjuder hem dig till mig. Jag har all rätt i världen att kasta ut dig om jag vill, eller förbjuda dig att nämna ett visst ämne eller tom ord. Du är gäst hos mig och här gäller mina regler. Antingen accepterar du det och stannar eller så gör du det inte och drar till någon annan att hälsa på.

Yttrandefrihet kan du möjligen åberopa om du ställer dig på torget och gastar, klistrar upp affischer med dina synpunkter eller skaffar en egen server, med egen mjukvara och fixar en egen webbplats. Då äger du stället och gör precis vad du vill med det, har vilka regler du vill och raderar precis vad du vill. Och staten kan inte hindra dig så länge du inte bryter mot svensk lag.

sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet

sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet

Jo, tack. Jag vet. Jag är utbildad SO-lärare. Jag försökte bara förenkla det lite, på samma sätt som med mina lågstadieelever. Jag tyckte att TS behövde det.
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback