Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 11:22:25 följande:
Fast så fungerar det inte på FL och du kan inte kräva det heller. Vi har även pressfriheten i Sverige. Ansvariga för FL ansvarar för vad som publiceras här. Det är deras rätt att välja vad som ska stå kvar eller inte.
Du har rätt att skriva vad du vill (yttrandefrihet) och de har rätt att radera dina kommentarer (pressfrihet).
Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.
Det råder begreppsförvirring vad yttrandefrihet och tryckfrihet är.
Bägge handlar om att staten inte får hindra dig att uttrycka åsikter osv som inte strider mot de inskränkningar som finns, om bla kränkningar, rasism osv.
Tryckfrihet är att staten inte får hindra media att framföra kritiska åsikter osv men som inte strider mot de inskränkningar som finns (rasism osv)
Familjeliv är inte staten. När de raderar kommentarer handlar det inte om tryckfrihet utan det är deras frihet som communityägare. De gör precis vad de vill med sin webbplats (så länge som de håller sig till svensk lag). De kan ha vilka regler de vill, de kan radera kommentarer helt godtyckligt om de vill. För de äger stället.
Jämför med att jag bjuder hem dig till mig. Jag har all rätt i världen att kasta ut dig om jag vill, eller förbjuda dig att nämna ett visst ämne eller tom ord. Du är gäst hos mig och här gäller mina regler. Antingen accepterar du det och stannar eller så gör du det inte och drar till någon annan att hälsa på.
Yttrandefrihet kan du möjligen åberopa om du ställer dig på torget och gastar, klistrar upp affischer med dina synpunkter eller skaffar en egen server, med egen mjukvara och fixar en egen webbplats. Då äger du stället och gör precis vad du vill med det, har vilka regler du vill och raderar precis vad du vill. Och staten kan inte hindra dig så länge du inte bryter mot svensk lag.
sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet