• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • LadyJane
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 18:52:32 följande:
    Jo, tack. Jag vet. Jag är utbildad SO-lärare. Jag försökte bara förenkla det lite, på samma sätt som med mina lågstadieelever. Jag tyckte att TS behövde det.
    Jag förstod att du var relativt insatt men det behövde förtydligas att de två sakerna inte gäller på familjeliv. Även lärare kan behöva uppdatera sina kunskaper.. Flört
  • Anonym (Lite salt)

Menar du med "högt i tak" att det ska vara tillåtet att skriva öppet rasistiska, kvinnofientluga eller drogförhärligande inlägg? För det är väl vad högt i tak betyder på FB?

Personligen uppskattar jag ett forum där sånt begränsas.

• Anonvm
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-10-14 19:18:04 följande:

vara tillåtet att skriva öppet rasistiska, kvinnofientluga eller drogförhärligande inlägg? 

Men rent mans-hat i klartext är förstås helt ok eftersom du hänger här?

Märkligt det där att det tydligen spelar en avgörande roll viken grupp man kränker med sina åsikter eller uttalanden.
    En del grupper är helt ok att attackera och ösa skit över, men nåde den som har en åsikt som de grupper som du själv sympatiserar med uppfattar som kränkande?

Jämlikhet och "lika villkor" brukar annars vara denna typ av individers slagord.
  • momjanet
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-10-14 19:18:04 följande:
    Menar du med "högt i tak" att det ska vara tillåtet att skriva öppet rasistiska, kvinnofientluga eller drogförhärligande inlägg? För det är väl vad högt i tak betyder på FB?

Är kvinnofientligt värre än mansfientligt?
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 20:49:34 följande:

Men rent mans-hat i klartext är förstås helt ok eftersom du hänger här?

Märkligt det där att det tydligen spelar en avgörande roll viken grupp man kränker med sina åsikter eller uttalanden.

En del grupper är helt ok att attackera och ösa skit över, men nåde den som har en åsikt som de grupper som du själv sympatiserar med uppfattar som kränkande?

Jämlikhet och "lika villkor" brukar annars vara denna typ av individers slagord.

På vilket sätt är manshat okej på familjeliv? Kan du ge något exempel?
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 11:22:25 följande:
    Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.
    Att föra dialoger i skrift  är inte på något sätt en exact vetenskap.

Att man enligt reglerna i fotboll inte får ta i bollen med händerna, är en mycket konkret och enkel regel, den är inte på något sätt öppen för tolkning.

Men om man få ett diskussionsforum sätter som regler att:
    1. Du får inte skriva något som gör någon annan ledsen.
    2. Du får inte vara dum mot någon annan.
    3. Du får inte skriva något som någon annan kan uppfatta som kränkande.

Dessa regler är inte på något sätt varken konkreta eller glasklara, det finns en otroligt stor gråzon, som dessutom är högst personlig.
    Då är det minsta man som moderator kan göra att iaf precisera VAD det var man skrev som bröt mot reglerna när man raderar ett inlägg. Samt även i viss mån klara av att motivera och argumentera varför man anser att så är fallet. 

Att man sen som användare får finna sig i att absolut inte hålla med i moderatorns bedömning är något helt annat.
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 20:57:52 följande:
    På vilket sätt är manshat okej på familjeliv? Kan du ge något exempel?
    Jag såg en tråd senast igår där en kvinna skrev rakt ut i klartext att hon höll sina barn hemma ifrån förskolan pga att hon vägrade låta de manliga pedagogerna byta blöja på sina barn.

Inlägget passerade nästan helt utan notis, det var nån enstaka som bet ifrån, men inlägget ligger fortfarande kvar...
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:09:49 följande:
    Jag såg en tråd senast igår där en kvinna skrev rakt ut i klartext att hon höll sina barn hemma ifrån förskolan pga att hon vägrade låta de manliga pedagogerna byta blöja på sina barn.

Inlägget passerade nästan helt utan notis, det var nån enstaka som bet ifrån, men inlägget ligger fortfarande kvar...
    Nu har jag inte läst den tråden men som du skriver, ämnet, är ju inte manshat tänker jag.

Däremot är det klart och tydligt manshat i alla dessa trådar där man beskriver män, som grupp betraktat, som lata, okunniga, slarviga osv osv.
    Det är extremt vanligt att man kallar män för mansbebisar och annat nedsättande.

Det är manshat alldeles på riktigt och det är mycket, mycket vanligt på familjeliv.
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:12:54 följande:
    Nu har jag inte läst den tråden men som du skriver, ämnet, är ju inte manshat tänker jag.
    Så om jag skulle skriva att jag håller mina barn hemma ifrån förskolan eftersom det praktiserar en del invandrare på förskolan o jag tillåter inte dem att byta blöja på mina barn.... det är inte rasism eller invandrarfientligt?
  • momjanet
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:26:48 följande:
    Så om jag skulle skriva att jag håller mina barn hemma ifrån förskolan eftersom det praktiserar en del invandrare på förskolan o jag tillåter inte dem att byta blöja på mina barn.... det är inte rasism eller invandrarfientligt?
    Som jag skrev så fattas det en massa information. Meningen du skriver "hon höll sina barn hemma ifrån förskolan pga att hon vägrade låta de manliga pedagogerna byta blöja på sina barn" är inte mansfientlig i sig.
    Det är först när eller om hon berättar varför det kan bli mansfientligt.

Det är samma med ditt senaste inlägg "jag håller mina barn hemma ifrån förskolan eftersom det praktiserar en del invandrare på förskolan o jag tillåter inte dem att byta blöja på mina barn". Meningen i sig ser inte jag som rasistisk i sig.

Det är först när eller om du förklarar varför.

"För att de inte är svenskar".
    Då blir det rasistiskt.

Förstår du nu hur jag tänker?
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback